گوناگون 09:23 - 08 مهر 1393
حاکم و بخاری و مسلم در صحیح روایت می‏ کنند پیامبر فرمود: سه چیز درباره علی به من وحی شد، سرور سید مسلمانان و امام متقین و رهبر رو سفیدان بسوی بهشت.

تفاوت میان امامان شیعه با ائمه بقیه مذاهب
سرویس مذهبی افکارنیوز-

پرسش: آیا تفاوتی بین امامان شیعه و ائمه بقیه مذاهب اسلامی وجود دارد؟

پاسخ: امام در لغت به معنای پیشوای مردم «الامام هو المتقدم بالناس» می‏ باشد. به همین دلیل، امام جماعت یا امام جمعه به کسی اطلاق می‏ شود که پیشوای مردم در نماز باشد. بقیه مذاهب چهارگانه اهل سنت نیز پیشوایان چهارگانه خود (امام ابوحنیفه، امام مالک، امام شافعی و امام احمد حنبل) را از آن جهت امام می ‏نامند که آن‏ها با اجتهاد و ابتکار خود، حلال و حرام را معین می‏ کرده ‏اند.



در مذهب شیعه هم علما و فقهایی وجود دارند که در دوران غیبت امام دوازدهم، حضرت‏ ولیعصر- عجل‏ اللَّه تعالی فرج الشریف- بر اساس موازین چهارگانه «کتاب، سنت، عقل و اجماع» فتوا می‏ دهند و حلال و حرام را بر مردم معلوم می‏ کنند. ولی شیعیان بدان جهت آن‏ها را امام نمی‏ دانند، زیرا امامت به معنای خلافت و ولایت و بصورت مطلق برای هر زمان و هر مکان توسط پیامبر و به امر الهی مختص به اوصیای دوازده گانه عترت طاهره می ‏باشد.



بعد از قرن پنجم و به دستور پادشاه وقت، علمای اهل سنت، باب اجتهاد را مسدود نمودند. آن‏ها آرای علما و فقها را جمع و منحصر به همان چهار فقیه فوق الذکر بنام امام کردند؛ یعنی فقط آن چهار نفر را به رسمیت شمردند. از آن زمان تاکنون مذاهب چهارگانه رایج شده است و مردم نیز مجبور به تبعیت یکی از آن‏ها شده ‏اند.



آیا این چهار نفر دارای ویژگی‏های بارز و منحصر به فردی هستند؟ برتری‏های هر کدام بر دیگری چیست که امت اسلام باید بعد از قرن‏ها به این چهار نفر رجوع کند؟ آیا این احتمال وجود ندارد که در آینده مجتهدی تربیت شود و ظهور کند که از نظر علم و تقوا، به مراتب بالاتر از آن چهار نفر باشد؟ در این صورت آیا هنوز مردم باید پیرو همان چهار نفر باشند؟ چهار نفری که نه خود از اصحاب پیغمبر صلی الله علیه و آله بوده‏ اند، نه او را ملاقات کرده‏ اند و بعد ازمدتی مذهبی را ارائه کرده ‏اند.



به همین دلیل است که ما معتقد به جمود فکری در بین جامعه مسلمین (اهل سنت) هستیم، زیرا راه تعالی و ترقی و بحث مسائل روز و جدید بسته شده است. در صورتی که یکی از ویژگی‏های دین اسلام، حفظ اصول و ارزش‏های مذهبی و همراهی با قافله تمدن، در طول پیشرفت زمان است. این یکی از دلایلی است که از نظر شیعه، تقلید ابتدائاً بر میت جایز نیست و همواره باید از یک مجتهد زنده تقلید نمود. لذا در فقه شیعه باب اجتهاد باز است و علمای شیعه بر اساس روایات پیامبر و اهل‏بیت پیامبر با در نظر گرفتن کلیه مقتضیات زمان و مکان اجتهاد می‏ کنند و فتوای مناسب با آن می‏ دهند.



جالب‏تر این‏که، بسیاری از مذهب دیگر اسلامی که خود همچنان پیرو مرده ده قرن پیش می‏ باشند و پیروی مسلمانان را منحصر به یکی از مذاهب اربعه می‏ دانند، شیعیان را مرده پرست، رافضی و مشرک می‏ خوانند. در صورتی‏که هیچ نص صریحی در باره این چهار نفر وجود ندارد، ولی امام و امامت شیعه، نص صریح پیغمبر بوده که از بیان مجدد آن خودداری می‏ شود.



از طرف دیگر لفظ امام را بارها پیامبر برای امیرالمؤمنین بکار بردند:

انس بن مالک می‏ گوید پیامبر فرمود: اولین کسی که از این در وارد می‏ شود او امام متقین است و سید و سرور مسلمانان و خاتم اوصیاء یعسوب مؤمنان و کشاننده روسفیدان به بهشت است.

حاکم و بخاری و مسلم در صحیح روایت می‏ کنند پیامبر فرمود: سه چیز درباره علی به من وحی شد، سرور سید مسلمانان و امام متقین و رهبر رو سفیدان بسوی بهشت.



پی نوشت:پاسخ به شبهات در شبهای پیشاور، ص۷۱ .

4838411
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است