استانی 08:38 - 08 آذر 1400

جشنواره ملی تئاتر مرصاد کرمانشاه به صورت حضوری برگزار می‌شود

سعید نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تدوین تقویم جشنواره در شورای مدیریت جشنواره و تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه جشنواره طی ۲ بازه زمانی در سال‌جاری برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: بر اساس تصمیم صورت گرفته در بازه زمانی اول جشنواره از تاریخ ۲۰ آذر لغایت هفت دی ماه ۱۴۰۰ و در بازه زمانی دوم جشنواره از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره ملی تئاتر مرصاد تصریح کرد: بخش رپرتوار نمایشنامه خوانی جشنواره از تاریخ ۲۰ آذر ماه به مدت پنج روز در شهرهای کرمانشاه، روانسر، کنگاور، اسلام آبادغرب و گیلانغرب برگزار خواهد شد.

نوروزی گفت: در این مقطع گروه‌های منتخب نمایشنامه خوانی پنج شهرستان استان کرمانشاه، آثار برگزید مسابقه نمایشنامه نویسی را در شهر خود و برای عموم مخاطبین مورد خوانش قرار می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: ستاد اجرایی جشنواره مرصاد نیز با حضور در این سلسله اجراها، به صورت زنده آنها را از طریق فضای مجازی برای استفاده هنرمندان و علاقمندان سراسر کشور پوشش می‌دهد.

دبیر جشنواره ملی تئاتر مرصاد افزود: رپرتوار نمایش‌های صحنه‌ای نیز از ۲۳ تا ۳۰ آذر سال جاری در شهرهای میهمان از نقاط مختلف کشور برگزار خواهد شد و طی این روزها گروه‌های نمایشی منتخب از استان‌های مختلف اجرا خواهند رفت و هر گروه نمایشی باید اثر نمایشی خود را نیز به صورت آنلاین پخش کند.

نوروزی بیان کرد: برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری بخش‌های مسابقه نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی به صورت حضوری و تئاتر صحنه‌ای غیر حضوری از تاریخ چهار تا هفت دی ماه سال جاری در اسلام آبادغرب صورت گرفته است.

وی افزود: در بازه زمانی دوم برگزاری جشنواره بخش مسابقه تئاتر خیابانی از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ به صورت حضوری برنامه‌ریزی شده است تا شرایط جوی برای اجراهای نمایش خیابانی مساعد باشد.

نوروزی گفت: از هنگام اعلام فراخوان، شورای مدیریت جشنواره تصمیم داشت به دلیل شرایط کرونا و با هدف گستردگی مخاطبین جشنواره در استان کرمانشاه و کشور، این دوره از جشنواره در ۲ بازه زمانی مختلف و غیر متمرکز برگزار شود.

وی تصریح کرد: زمانبندی اعلام شده پس از کارشناسی دقیق از شرایط و امکانات موجود و نیز عدم همزمانی با سایر جشنواره‌های همسو در داخل و خارج استان کرمانشاه صورت گرفته و دبیرخانه دائمی جشنواره برنامه‌ریزی دقیقی را انجام داده که با وجود شرایط کرونایی حاکم بر کشور جشنواره ملی تئاتر مرصاد بتواند کیفیت خودش را حفظ کند و گروه‌ها نیز فرصت مناسب برای اجرای آثار نمایشی خود داشته باشند.



دبیر دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در ادامه گفت: تمامی بخش‌های جشنواره، همانگونه که در فراخوان اعلام شده بود به صورت رقابتی برگزار خواهند شد اما شکل برگزاری به دلایل شرایط کرونا و اضافه شدن ۲ بخش جدید، کمی متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته خواهد بود.

نوروزی با اشاره به برگزاری جشنواره به صورت حضوری، افزود: با بررسی دقیق میدانی و بر اساس تجربه ادوار گذشته جشنواره ملی تئاتر مرصاد، به این نتیجه رسیدیم که جشنواره را به صورت حضوری در سراسر کشور در شهرهای مهمان جشنواره در داخل و خارج از استان کرمانشاه برگزار کنیم و نمایش‌های بخش صحنه‌ای به جای شهر میزبان در شهر خود اجرا خواهند شد و فیلم همان اجراها را برای دبیرخانه دائمی جشنواره ارسال خواهند کرد تا مورد داوری قرار گیرند.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت: بخش‌های مسابقه تئاتر خیابانی، نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی هم مانند شیوه مرسوم و رایج در شهرستان‌های استان کرمانشاه و با محوریت اسلام آبادغرب اجرا و داوری خواهند شد.

وی افزود: شرایط کرونا و توجه به بستر فضای مجازی برخی تهدیدهای اجرای زنده نمایش را تبدیل به فرصت کرده است بطوری که استفاده از این امکان دریچه‌های جدیدی را به سوی اجرای نمایش با وجود فواصل زمانی و مکانی در جای جای این کره خاکی باز کرده است و ما نیز به سهم خود سعی در استفاده بهینه از این امکان جدید نمایشی داریم.

نوروزی خاطر نشان کرد: در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی هر کدام ۸ اثر به مرحله پایانی جشنواره راه پیدا خواهند کرد؛ در بخش نمایشنامه خوانی پنج اثر و در بخش نمایشنامه نویسی نیز پنج اثر منتخب و برگزیده حضور خواهند داشت و جمعاً ۲۶ اثر درهای بخش رقابتی جشنواره حضور خواهند داشت.

وی گفت: ممکن است با تأمین بودجه و تأیید رئیس و شورای مدیریت جشنواره ملی تئاتر مرصاد اثری متناسب با اولویت جشنواره از بین آثار ارسالی دارای امتیاز بالا به جدول جشنواره اضافه شود.


11341451
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است