اقتصادی 11:11 - 28 آذر 1393
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛
رئیس بهره‌برداری و معاون پایانه بندر سیراف، با تاکید براینکه از سال 69 تاکنون هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی برای سیستم بودجود نیامده و حتی یک قطره از این مایعات نیز به دریا ریخته نشده است گفت: میزان صادرات مایعات گازی سالیانه یک میلیون و 145 هزار و 864 تن متریک می‌باشد که معادل 10 میلیون بشکه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عبدالصمد نجفی، رئیس بهره برداری شرکت پالایش فجر جم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بندر سیراف، تاسیسات پایانه های صادراتی قسمتی از شرکت پالایش فجر جم بوده و مایعات گازی که از پالایشگاه به این مکانپمپاژ و ارسال می‌شود.

 

 وی به وجود چهار مخزن برای ذخیره سازی میعانات گاز در بندر طاهری اشاره کرد و گفت: ظرفیت هر یک از این مخازن ۴۰ هزار متر مکعب است و محصول ارسالی (نفتا) از پالایشگاه فجر جم را تا زمان آغاز عملیات بارگیری که به طور متوسط هر هفته دو بار انجام می ش ود، در آن نگهداری می شود.

 

نجفی یادآور شد: در این بندر حوضچه هایی نیز تعبیه شده است که آب و دیگر ناخالصی های همراه با مایعات به درون آنها هدایت می شود.

 

رئیس بهره برداری شرکت پالایش فجر جم با اشاره به اهمیت اندازه گیری کمی و کیفی محموله های صادراتی، اظهار داشت: در این ارتباط، نمایندگان نظارت بر مبادلات و صادرات فرآورده های نفتی، بدون وقفه و به صورت ۲۴ساعته بر بارگیری میعانات گازی از این بندر نظارت دارند و کلیه عملیات مربوط به صادرات این محصول را کنترل می کنند.

 

نجفی با بیان اینکه در پایانه صادراتی بندر سیراف قسمتی با عنوان تاسیسات و مخازن وجود دارد، و در آن جا میتر می شود بعد از عملیات دریایی توسطخط 24 اینچ توسط میترینگ به سمت گوی شناور منتقل می شود و زمانی که کشتی مهار می‌شود، بعد از اتصال عملیات بارگیری انجام می‌شود به طوری که فاصله مخازن با  حدود 8 کیلومتر است.

 

در ادامه جمشید خواجه‌زاده، رئیس بهره‌برداری و معاون پایانه بندر سیراف  این پایانه را به عنوان یکی از بااهمیت‌ترین پایانه‌های صادرات گازی ایران یاد کرده و گفت: این پایانه با انجام صادرات  نقش بسیار زیادی در ارزآوری برای کشور ایفا می کند چرا که صادرات یکی ار الگوهای کلیدی هر کشور است.

 

خواجه زاده تصریح کرد: ماموریت پایانه بارگیری مایعات گازی بندر سیرف و اهمیت آن در دریافت، ذخیره‌سازی، انتقال، اندازه‌گیری، کنترل کمی و کیفی، صادرات و بارگیری مایعات گازی خلاصه می‌شود.

 

وی افزود: انتقال مایعات گازی از پالایشگاه گاز فجر جم توسط دو خط لوله 10 اینچی به طول 56 کیلومتر به بندر سیراف انجام می‌گیردکه یکی از این خطوط در حالت استندبای و دیگری در مدار قرار دارد.

 

خواجه‌زاده ادامه داد: دو سیستم تقلیل فشار وجود دارد تا فشار مایعات گازی پمپاژ شده از پالایشگاه را از 40 تا 50 بار به 1.5 تا 3 بار برساند.

 

ذخیره سازی یک میلیون بشکه مایعات گازی در مخازن



 رئیس بهره‌برداری و معاون پایانه بندر سیراف، تاکید کرد: برای ذخیره‌ 4 مخزن 40 هزار متر مکعبی در نظر گرفته شده است که هر کدام ظرفیت 40 هزار مترمکعب معادل با 250 هزار بشکه داشته و در مجموع معادل یک میلیون بشکه ظرفیت و توانمندی ذخیره در مخازن وجود دارد.

 

معاون پایانه بندر سیراف با بیان اینکه مایعات گازی توسط یک خط لوله 24 اینچی به طول 1231 متر به سمت دریا و گوی‌های شناور SBM هدایت می‌شود، اظهار داشت: بین 4 تا 5 محموله کشتی صادراتی به میزان درخواست خریدار انجام می‌شود که میزان این صادرات به طور میانگین 30 تا 33 هزار تن است که می‌توان گفت میزان سالیانه این صادرات 50 محموله می‌شود.

 

وی در مورد فعالیت واحد اندازه گیری میعانات گازی در زمان ارسال از گویچه شناور به کشتی گفت: سیستم های اندازه گیری(میترینگ) بندرطاهری به طور منظم کالیبره و هرسال کیفیت اندازه گیری آنها به وسیله شرکت های بازرسی معتبری مانند S.G.S ارزیابی می شوند که در صورت تایید گواهینامه فنی دریافت می کنند.

 

نجفی تصریح کرد:  کیفیت میعانات گازی (Gasoline) صادراتی در آزمایشگاه کنترل کیفی این بندر که مجهز به سیستم هایی با فناوری روز است، همه پارامترهای کیفی محموله های صادراتی مورد ارزیابی قرار می گیرند به گونه ای که این آزمایش ها در هر نوبت اندازه گیری میعانات گازی تکرار می شود.

 

وی اصل و مبنای فعالیت پایانه سیرف را صادرات عنوان کرده و گفت: بعد از افزایش تحریم‌ها دو سوم از مایعات صادر شده و مابقی برای تهیه خوراک پالایشگاه‌های داخلی ارسال می‌شود که امیدواریم با بازگشت به شرایط گذشته ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشیم.

 

 صادرات سالیانه 10 میلیون بشکه میعانات گازی از بندر سیراف

 

به گفته خواجه‌زاده میزان صادرات مایعات گازی سالیانه یک میلیون و 145 هزار و 864 تن متریک می‌باشد که معادل 10 میلیون بشکه است.

 

رئیس بهره‌برداری و معاون پایانه بندر سیراف بزرگترین خریداران مایعات گازی ایران را کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و امارات دانست و گفت: بیشتر عملیات بارگیری به صورت SBM انجام شده و به ندرت عملیات SHIP TO SHIP داریم.

 

وی تاکید کرد: خوشبختانه از سال 69 تاکنون هیچ‌گونه حادثه‌ای که منجر به خسارت مالی و جانی برای سیستم شود، نداشتیم و حتی یک قطره از این مایعات نیز به دریا ریخته نشده است.

 

بندرطاهری در نزدیکی شهر بندر طاهری(بندر تاریخی سیراف)در شهرستان کنگان از توابع استان بوشهر واقع شده است.

 

تاسیسات پایانه صادراتی بندر طاهری نیز که در فاصله ۴۲ کیلومتری از پالایشگاه فجر جم قرار گرفته است به بهره گیری از یک خط لوله ۱۰ اینچ میعانات ارسالی از این پالایشگاه را دریافت می کند.



انتهای پیام/


5447628
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد گفت: ۳۰ درصد گندم تولیدی از حوزه برداشت تا سفره هدر می‌رود که با فرهنگ‌سازی و اصلاح کمباین‌ها باید میزان ضایعات را کاهش دهیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تمامی خانه‌های خالی لوکسی که در اختیار نهاد‌ها قرار گرفته‌اند باید در روند مولد سازی قرار گیرند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور معاون مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: تنها مرجع ثبت قرارداد اجاره سامانه خودنویس است و ثبت انواع قراردادهای اجاره در این سامانه امکان پذیر شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فرابورس ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای جزئیات عرضه عمده سهام کنترلی سرخابی‌ها را منتشر کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: در بسیاری از نقاط کشور از یکم تا ۶ اردیبهشت ماه شاهد تشدید بارش‌ها خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: طرح افزایش وام ودیعه مسکن با توجه به نزدیک شدن فصل جابه جایی و نقل و انتقلات نیاز به بازنگری دارد و این تسهیلات باید متناسب با شرایط متقاضیان پرداخت شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی گفت: نرخ فرونشست در بسیاری از مناطق کشور با توجه به افزایش حجم برداشت آب‌های زیر زمینی به ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق ابلاغیه سازمان توسعه تجارت ایران، ارز نیمایی از چند ردیف تعرفه پارچه‌های رومبلی، رویه و پرده‌ای وارداتی حذف شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: صنعت تایر در سال جاری ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رضایی گفت: تمامی واحد‌های مسکن مهر با دستور وزیر راه وشهرسازی با امکانات کامل تحویل داده می‌شود و هیچ واحدی بدون تجهیزات به بهره‌برداری نمی‌رسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است