علمی فناوری 17:46 - 23 خرداد 1397
کبگانیان خبر داد
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای بررسی آمایش آموزش عالی و ارتباط صنعت با دانشگاه خبر داد.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی آمایش آموزش عالی و ارتباط صنعت با دانشگاه

به گزارش ایسنا، دکتر منصور کبگانیان با اشاره به برگزاری یکصدو ششمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، در مورد دستور این جلسه گفت: در ابتدای این جلسه با توجه به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در دیدار اخیرشان با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، برای بررسی راهکارهای اجرای این رهنمودها، کارگروه‌هایی با موضوع آمایش آموزش عالی، ارتباط صنعت با دانشگاه و افت ورود و علاقه به تحصیل در رشته‌های علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک تشکیل شد.

وی افزود: در ادامه جلسه، گزارش تهیه شده توسط مرکز همکاری‌های علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد که در آن سیاست‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان کشور چین مورد بررسی قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این گزارش محورها و برنامه‌های دولت چین برای اشتغال فارغ التحصیلان ارائه شد و تجربیات کشور چین در اجرای سیاست‌های اشتغال مورد بررسی قرار گرفت که یکی از نتایج قابل ملاحظه آن کاهش نرخ بیکاری کشور چین به حدود 4 درصد بود.

استاد دانشگاه امیر کبیرگفت: محور بعدی که در دستور جلسه مورد توجه قرار گرفت، گزارش روند تدوین «سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» بود.

وی افزود: این سند با تاکیدمقام معظم رهبری «مدظله العالی» در اواخر سال 1395 در دستور کار قرار گرفت و دغدغه اصلی از پیگیری این موضوع آن بود که با توجه به چند قرن سابقه درخشان تمدن اسلامی در علم و فناوری و ارائه این دستاوردها به سایر ملل هم اکنون در بهره‌گیری ایران از علم و فناوری جهان برخورد مناسبی نسبت به دانشمندان ایرانی صورت نمی‌گیرد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: برخوردهای سیاسی و امنیتی با دانشمندان و محققان ایرانی کشور از قبیل ندادن ویزا و برخی دستگیری‌ها که صورت گرفته است، سبب شد که سندی در این رابطه تدوین شود.

دکتر کبگانیان گفت: تدوین این سند با همکاری وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور خارجه، اطلاعات و سایر دستگاه‌های ذیربط آغاز شد و برای تدوین این سند حدود 14 جلسه با حضور وزرای مربوطه و معاونین آن برگزار شد تا به تدوین پیش‌نویس این سند رسیدیم و خوشبختانه در 6 جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند اواخر سال 96 تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: این سند بسیاری از نگرانی‌های اساتید و محققان کشورمان را که در خارج از کشور داشتند، مرتفع خواهد کرد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در ادامه جلسه 106 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گزارش معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیرامون بند ط تبصره 9 قانون بودجه 97 کشور در رابطه با تخصیص حدود 400 میلیارد تومان بودجه برای امور پژوهشی ارائه و بررسی شد.

وی گفت: در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود که برای این تبصره آئین‌نامه‌ای تدوین شود که در همین رابطه وزیر  علوم، تحقیقات و فناوری به همراه معاونان پژوهشی و آموزشی خود در این جلسه پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امیدواریم با تصویب این آئین‌نامه در دولت، بودجه‌ای در حدود 400 میلیارد تومان برای امور پژوهشی در سال 97 تخصیص داده شود تا برخی از مشکلات پروژه‌های دانشگاهی تقاضامحور حل شود.

انتهای پیام


9809197
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است