استانی 14:03 - 30 فروردین 1400

مالوجه روستای ۱۴۰۰ خانواری با کوله‌باری از آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرنگار مهر، کردستان دارای یک‌هزار و ۶۹۷ روستای دارای سکنه است که به برکت انقلاب اسلامی ایران همه این روستاها از نعمت جاده، برق و امکانات مخابراتی بهره مند بوده و بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ روستا نیز از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده‌اند.

بیش از ۸۰ درصد از جمعیت روستاییان کردستان نیز تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب بوده و از آب شرب مناسب بهره مند هستند.

۳۴ درصد از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفری استان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و ارائه خدمات زیرساختی به ساکنان این مناطق نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت آنها در سال‌های اخیر داشته است.

در این میان نیز تعدادی از روستاها در مناطق دورافتاده استان وجود دارند که به دلیل ضعف مدیریتی و کم کاری برخی نهادها و ادارات خدمت رسان و ضعف در مشارکت مردمی دارای محرومیت‌هایی هستند.

خبرگزاری مهر در این راستا قصد دارد در قالب سلسله گزارش‌هایی با محوریت روستاهای فراموش شده کردستان به بررسی مشکلات و دغدغه‌های این مناطق بپردازد.

دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز در این راستا پیش قدم شده و با تشکیل قرارگاه جهاد رسانه‌ای در استان سعی بر رفع محرومیت از مناطق دورافتاده استان با بهره مندی از ظرفیت رسانه‌ها دارد.

روستای پرجمعیت مالوجه قروه یکی از مناطق انتخاب شده برای جهادگران رسانه‌ای کردستان است که چند صباحی است شاهد تولید آثار رسانه‌ای و بازتاب دغدغه‌های اهالی این روستا توسط خبرنگاران استان هستیم.

مالوجه نیازمند حمایت ویژه نهادهای فرهنگی است

حجت الاسلام احمد مصطفوی، امام جماعت روستای مالوجه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همه اهالی مالوجه آذری زبان بوده و از آخرین روستاهای کردستان در همجواری با استان همدان محسوب می‌شود.

وی افزود: به دلیل وجود معدن طلا و تعدادی از معادن دیگر در منطقه شاهد آلوده شدن منابع آبی این روستا به ماده خطرناک آرسنیک هستیم و همین امر زندگی را بر اهالی این روستای چهار هزار نفری تنگ کرده است.

امام جماعت روستای مالوجه خاطرنشان کرد: این روستا از راه آسفالته، زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنت، برق و گاز طبیعی بهره مند است اما از لحاظ تأمین آب شرب مناسب و شبکه فاضلاب با مشکلات بسیاری مواجه است و می‌توان گفت اصلاً هیچ شبکه فاضلابی در روستا وجود ندارد.

حجت الاسلام مصطفوی اعلام کرد: آب شرب مالوجه از طریق خطوط انتقال چاه‌های حفرشده از روستای مظفرآباد تأمین می‌شود که هر سال به دلیل افت منابع زیرزمینی شاهد خشک شدن چاه‌های آب مظفرآباد هستیم.

وی افزود: مالوجه از آخرین روستاهای کردستان به طرف همدان بوده و همگی اهالی آن ترک زبان هستند و به این دلیل موجب غفلت مسئولان قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که طی چند دهه اخیر هیچ برنامه فرهنگی و اجتماعی در این روستای پرجمعیت برگزار نشده است.

حجت الاسلام مصطفوی تصریح کرد: متأسفانه از یک‌هزار و ۴۰۰ خانوار ساکن در مالوجه حدود ۵۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد و دیگر نهادهای حمایتی هستند و بیش از ۴۰۰ خانوار نیز با معضل بزرگ اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: مالوجه در محدوده مناطق گردشگری «باباگرگر» و «غار علیصدر» قرارگرفته است و اگر مسئولان کردستانی همت کنند و راه مواصلاتی مالوجه را به روستای «قطارقویی» در استان همدان متصل کنند هم مالوجه از بن بست بیرون خواهد آمد و هم مسیر گردشگری باباگرگر به غار علیصدر راه خواهد افتاد که علاوه بر توسعه صنعت گردشگری شاهد ارتقای سطح معیشتی مردم نیز خواهیم بود.

اعتیاد بزرگترین معضل اجتماعی روستای مالوجه است

قربانعلی معظمی، دهیار روستای مالوجه نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به دلیل بی توجهی مسئولان استانی به زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در منطقه شاهد گرفتار شدن بسیاری از جوانان مالوجه و روستاهای اطراف در دام اعتیاد هستیم.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۴۰۰ خانوار از یک‌هزار و ۴۰۰ خانوار ساکن مالوجه گرفتار در گرداب اعتیاد بوده و علاوه بر وجود بیش از ۴۰۰ نفر معتاد در روستا شاهد فعالیت ده‌ها نفر خرده فروش مواد مخدر نیز هستیم.

دهیار مالوجه اظهار کرد: اگر مسئولان و متولیان حوزه فرهنگی و اجتماعی وارد میدان نشوند شاهد آسیب‌های بیشتری در این منطقه خواهیم بود که شاید نتوان تا سال‌های متمادی خسارات فرهنگی آن را جبران کرد.

معظمی افزود: با وجود مراجعات مکرر به دستگاه‌های مختلف اجرایی در استان و شهرستان قروه متأسفانه کسی پاسخ‌گوی نیازهای مردم مالوجه نیست.

وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روستاهای بسیار کوچک‌تر از مالوجه را تحت پوشش طرح هادی و دیگر طرح‌های ساماندهی روستایی قرار داده، اما در این سال‌ها به درخواست‌های مکرر ما در این خصوص هیچ توجهی نشده است.

معظمی اعلام کرد: مالوجه فاقد شبکه فاضلاب روستایی بوده و همین امر موجب بروز مشکلات متعدد زیست محیطی و بهداشتی برای ساکنان آن شده است.

وی اظهار کرد: معادن اطراف روستا نیز با تردد روزانه ماشین آلات خود موجب تخریب راه مواصلاتی روستا شده و منابع آبی مالوجه و روستاهای منطقه را هم آلوده کرده‌اند اما تاکنون یک ریال هم در این خصوص هزینه نکرده‌اند و اداره صنعت و معدن نیز به عنوان دستگاه نظارتی تاکنون هیچ اقدامی برای احقاق حقوق قانونی روستا از این معادن نکرده است.

دهیار روستای مالوجه در ادامه سخنان خود اعلام کرد: به دلیل آلوده بودن منابع آبی روستای مالوجه شاهد آسیب جسمی و حرکتی به بیش از ۱۰۰ نفر از اهالی این روستا در سنوات اخیر بوده‌ایم و این روند با فعالیت معادن همچنان ادامه دارد و غلظت آرسنیک موجود در منابع آبی روستا هر روز بیشتر می‌شود.

بیماری‌های خونی و مادرزادی در مالوجه بیشتر از روستاهای اطراف است

بشیر فرج پور تنها پزشک معالج مستقر در روستای مالوجه نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این روستا از آخرین روستاهای کردستان در جوار استان همدان بوده و مرکز درمانی آن نیز از امکانات و تجهیزات لازم برخوردار نیست.

وی افزود: با قاطعیت اعلام می‌کنم که امکانات و تجهیزات موجود در این مرکز درمانی پاسخگوی جمعیت چند هزار نفری مالوجه نبوده و انتظار می‌رود مسئولان و تصمیم گیران در این خصوص ورود کنند.

فرج پور اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از اهالی این روستا با معلولیت‌های جسمی و حرکتی و بیماری‌های خونی مواجه هستند که با توجه به پیگیری‌های تعدادی از خانواده‌ها این مهم شاید ناشی از منابع آبی آلوده به آرسنیک در مالوجه باشد.

فرهنگ و هنر ۲ واژه فراموش شده در مالوجه هستند

مجید معظمی نوجوان هنرمند اهل مالوجه که چندی پیش در برنامه «عصر جدید «در شبکه ملی توانست به عنوان نماد تلاش نوجوانان مالوجه خود را مطرح کند نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه هیچ‌کدام از دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ و هنر در کردستان در روستاهای این منطقه هیچ برنامه‌ای اجرا نکرده‌اند و می‌توان گفت کاملاً این مناطق را فراموش کرده‌اند.

وی افزود: جوانان و نوجوانان مالوجه و روستاهای اطراف دارای استعدادهای فراوانی در رشته‌های مختلف هنری هستند اما هیچ توجهی به آنها نمی‌شود.

معظمی تصریح کرد: با تلاش فراوان طی یک سال اخیر در برنامه عصر جدید شرکت کردم تا به هم ولایتی‌هایم ثابت کنم که می‌شود از یک منطقه محروم هم به بالاترین جاها رسید.

وی افزود: هم اکنون نیز به صورت روزانه مسیر ۳۲ کیلومتری تا شهر قروه را طی می‌کنم تا به کلاس‌های تخصصی خود در رشته هنری مورد دلخواه بپردازم و در آینده نام مالوجه را در سطح ملی و حتی بین المللی مطرح کنم.

متأسفانه در روستای چند هزارنفری مالوجه هیچ تشکل مردم نهادی فعالیت ندارد، نماز جمعه برگزار نمی‌شود، شورا و دهیاری روستای دچار انفعال و روزمرگی شده و از بسیاری از تسهیلات، طرح‌ها و قوانین مرتبط با توسعه روستایی بی خبرند و می‌طلبد که دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگی و اجتماعی در استان به این مباحث ورود کنند.


11032214
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است