فرهنگی‌هنری 15:17 - 01 بهمن 1399

کتاب «دستور مقدماتی نی» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دستور مقدماتی نِی» اثر سیامک جهانگیری به‌تازگی در ۲۰۸ صفحه قطع رحلی و بهای ۹۵ هزار تومان توسط انتشارات موسسه فرهنگی - هنری ماهور منتشر شده است. این کتاب از هفته آینده روانه کتابفروشی‌ها می‌شود.

ساز نی، با وجود ساختارِ آکوستیکیِ به‏‌ظاهر ساده، دارای پیچیدگی‏‌های بسیار در تولید صدا و اجرای کارگان موسیقی دستگاهی است. به‏‌دلیل وجود همین پیچیدگی‏‌ها، آموزشِ این ساز، به‏‌منظورِ کسب مهارت در اجرای کارگان موسیقی ایرانی با بهره‌‏برداری از توانایی‏‌های بالقوه و بالفعلِ این ساز، می‌‏بایست مبتنی بر روشی هدفمند و برنامه‌‏ریزی‌‏شده باشد. کتابِ حاضر، که دستورِ مقدماتیِ آموزش این ساز است، تلاش می‌‏کند تا، با درنظرگرفتنِ این موارد، توانایی‌‏های اولیه‌‏ هنرجو را تقویت کرده او را برای نواختنِ بخش‏‌های دشوارتر آماده کند.

برحسب این ضرورت، این کتاب در دو بخش طراحی و نوشته شده است: در بخش نخست به فراگیری ظرفیت‌‏های تکنیکی ساز به‌‏لحاظِ صدادهی و انگشت‌‏گذاری، آشنایی با قواعد نوشتاریِ زبانِ موسیقی، شناخت علائم و کاربرد آنها با نگاه به ساختار، ترکیب‏‌بندیِ دانگ‌‏ها و مایه‌‏های موسیقیِ دستگاهی و انطباق آنها با سازِ نی پرداخته شده است. بخش دوم بر اجرای کارگانِ موسیقی در فرم‌‏های رایجِ سازی و آوازی، به‌‏منظورِ بهره‌‏برداری از خصوصیات‏ سازِ نی و ترکیبِ آنها و نیز شناختِ محتوای موسیقیِ دستگاهی متمرکز است. 

سیامک جهانگیری، آهنگساز، نوازنده نی و سرپرست گروه موسیقی «همنوازان دلگشا» است. او از جمله شاگردان مجید کیانی و داریوش طلایی بوده است و در نوازندگی ساز کلارینت نیز تخصص دارد. «همنواز: ۱۸ قطعه برای هم‌نوازی ساز نی و سازهای کلاسیک ایران»، «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» و «۲۴ چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» از دیگر کتاب‌های منتشر شده اوست.


10913102
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، تا ۱۵ اردیبهشت ماه، آماده دریافت آثار شبکه‌ها و صدای مراکز با موضوع «عملیات تنبیهی وعده صادق» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پویانمایی «در سایه سرو» جایزه بخش آثار انیمیشن با عنوان «جوزفه ماستری» جشنواره بین‌المللی فیلم کورتی دا سوگنی کشور ایتالیا را دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهران، شیراز، مشهد و کرج پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) که از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بار‌ها این سازمان را برای کم اهمیت جلوه دادن جنایاتی که علیه نویسندگان و روزنامه نگاران انجام داده است، محکوم کرده بودند؛ در نهایت از حضور در این رویداد ان...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است