استانی 23:37 - 15 آذر 1395
شهرکرد – ایرنا – معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه 400 هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از سیل، فرسایش خاک و افت آب های زیرزمینی به کشور وارد می شود.

سالانه 400 هزار میلیارد ریال خسارت به حوزه آب و خاک کشور وارد می شود

به گزارش ایرنا، پرویز گرشاسبی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این میزان هزینه به اندازه اعتبار مورد نیاز برای اجرای یک سال برنامه های توسعه ای کشور است.

وی افزود: اکنون 125 میلیون هکتار از حوضه های آبخیزداری کشور که روان آب و فرسایش خاک دارد، نیازمند اجرای پروژه های آبخیزداری است.

گرشاسبی تصریح کرد: تاکنون 42 میلیون هکتار از این حوضه ها مطالعه شده و عملیات آبخیزداری در 27 میلیون هکتار از حوزه های آبخیز بحرانی اجرایی شده است.

وی با اشاره به سرعت کم اجرای پروژه های آبخیزداری در کشور یادآور شد: این درحالی است که حجم تخریب سرزمین و تغییر شاخص ها در کشور بالاست.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: در برنامه های سوم و چهارم توسعه کشور اجرای هفت میلیون هکتار در طول هر برنامه انجام شد.

وی گفت: این موضوع نشاندهنده وجود زیرساخت و توان اجرایی در کشور از نظر زیربنا و مشارکت مردم است.

گرشاسبی تاکید کرد: البته اجرای عملیات آبخیزداری در طول برنامه پنجم توسعه به خاطر شرایط بد مالی و اقتصادی دولت به سه میلیون و 200 هزار هکتار کاهش یافت.

وی افزود: اما در برنامه ششم توسعه اجرای عملیات آبخیزداری در 10 میلیون هکتار حوضه آبخیز کشور تصویب شده که برای تحقق این هدف باید منابع مالی دولت ارتقا یابد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تغییر روش سرمایه گذاری از بخش دولتی به خصوصی در اجرای پروژه های آبخیزداری را ضروری اعلام و تصریح کرد: به همین منظور استفاده از توان مشارکتی مردم، سمن ها و خیران آبخیزداری باید در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: تاکنون خیران از استان های هرمزگان، فارس، خراسان رضوی و همدان برای سرمایه گذاری در این حوزه پیشتاز شده اند.

گرشاسبی اظهار کرد: برای تسریع در اجرای پروژه های آبخیزداری کشور شناسایی خیران انفرادی و بنیادهای خیریه و بهره گیری از توان و خرد موجود در ایران برای خروج از مسائل زیست محیطی با همکاری کانون جهادگران وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: هفته آینده 27 پروژه خیران در بخش آبخیزداری در استان خراسان رضوی کلنگ زنی می می شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: همکاری شهرداری ها و فعال شدن پروژه های آبخیزداری شهری از سوی مدیران شهری نقش مهمی در سرعت بخشی به روند اجرایی پروژه های این حوزه دارد.

گرشاسبی افزود: تاکنون شهرداری های تهران و البرز برای اجرای پروژه های آبخیزداری فعال شده اند.

با توجه به خشکسالی های اخیر و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک جغرافیایی می توان با اجرای پروژه های آبخیزداری خسارات ناشی از سیل، فرسایش خاک و افت آب های زیرزمینی در کشور را به حداقل رساند.

خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی

7362/6021


8456809
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است