فرهنگی‌هنری 02:50 - 03 آذر 1396
گزارش ایسنا از کمبودها در زیرساخت گردشگری
۱۳۱۷ واحد خدماتی ـ بهداشتی یا همان سرویس‌ بهداشتی تا سال ۹۴ سرشماری شده که تا آن سال، ۸۶۴ واحد به بهره‌برداری رسیده و از سرانجامِ ۴۵۳ واحد دیگر همچنان خبری نیست.

چند سرویس بهداشتی در یک دهه ساخته شد؟

این یک هزار و ۳۱۷ واحد، میراث رؤسای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت‌های نهم و دهم هستند که مدیران کنونی این سازمان از آن «افتضاح باقیمانده دولت قبل» یاد می‌کنند که هیچ وزارتخانه، ‌ نهاد و یا دستگاهی حاضر نیست بارِ آن را به مقصد برساند.

مدیرکل مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که سرشماری و آمارگیری سرویس‌های بهداشتی یا واحدهای خدماتی ـ‌ بهداشتی را انجام داده، درباره‌ی آخرین وضعیت موجود به ایسنا، گفت: از میان ۱۳۱۷ واحد خدماتی بهداشتی که تا سال ۹۴ تکمیل شده و یا درحال بهره‌برداری بود، ۶۵۰ واحد را اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها، ۵۴۹ واحد را شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی و ۱۱۸ واحد را شرکت توسعه گردشگری باید می‌ساخت که ممکن است همچنان تعدادی از آن‌ها نمیه کار مانده باشد و برخی هم با توجه به واگذاری پروژه به شهرداری‌ها و دهیاری ها تا کنون به بهره‌برداری رسیده باشد که ما آماری از آن‌ها نداریم و شرکت توسعه در جریان آن است.

به گفته او، طبق این آمار تا سال ۱۳۹۴، ۸۶۴ واحد خدماتی ـ بهداشتی از ۱۳۱۷ واحد موجود به بهره‌برداری رسیده بود که براساس بررسی‌ها و استعلام‌ها ۴۵۳ واحد نیمه کار مانده بود و شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگری موظف بود آن‌ها را پیگیری کند، اما چرا این واحدها به بهره‌برداری نرسیده، چون قرار بود در سال ۹۵ برای تکمیل پرژه‌ی واحدهای خدماتی ـ‌ بهداشتی ۱۰ میلیارد تومان بودجه داده شود که یک میلیارد تومان آن داده شد. با چنین اعتبار چگونه می‌توانستند این پروه‌ها را به سرانجام برسانند.

تاجیک در پاسخ به این سوال که با توجه به آمار ارائه شده از ساخت ۸۶۴ واحد خدماتی ـ بهداشتی تا سال ۹۴، این واحدها کجا ساخته شده‌اند که همچنان در مسیرهای اصلی و شهرهای گردشگرپذیر کمبود جدی احساس می‌شود، گفت: آن‌ها کنار جاده‌ها هستند و البته برخی هم در کمپ‌ها. ما ۳۷۳ کمپ گردشگری داریم که برخی از این واحدهای بهداشتی که شما نمی‌بینید داخل این کمپ‌ها ساخته شده‌اند. آمار ما تفکیک شده نیست که نشان دهد چه تعداد از این واحدها در کمپ‌ها هستند و چه تعداد در حاشیه جاده‌ها ساخته شده‌اند، به هر حال این پروژه‌، افتضاح دولت قبل بود که ما در آن هیچ دخالتی نداشتیم. وقتی هم که به این سازمان آمدیم هیچ آماری از سرویس‌های بهداشتی وجود نداشت، از همه استان‌ها استعلام گرفتیم  و بررسی‌هایی انجام دادیم تا به این آمارها رسیدیم.

او همچنین یادآور شد: مسؤولیت این پروژه که نواقص زیادی داشت، به شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی سپرده شد که این شرکت هم قرار نبود واحد جدیدی احداث کند، بلکه ماموریت داشت پروژه‌های معطل در این ارتباط را به سرانجام برساند.

وزارت نیرو زیر قول‌اش زده

مدیرکل مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت در معاونت سرمایه‌گذاری همچنین اظهار کرد: ما برای تکمیل پروژه‌ی معطل مانده‌ی سرویس‌های بهداشتی، از هیچ دستگاهی مطلبه نداریم، جز وزارت نیرو. نهم تیرماه ۹۵ آقایان مسعود سلطانی فر ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سعید شیرکوند ـ معاون سرمایه‌گذاری این سازمان با آقای چیت‌چیان ـ وزیر پیشین نیرو ـ با یکدیگر توافق کردند که آب و برق ۲۵۰ واحد ساخته شده، رایگان از سوی این وزارتخانه تامین شود. وزارت نیرو از ما نقشه این واحدها را خواست که طی سه هفته، نقشه ۲۸۰ واحد را جمع‌آوری و ارائه کردیم، اما با گذشت حدود ۱۶ ماه هنوز پاسخ روشنی نداده‌اند و حالا هم می‌گویند؛ هزینه‌ها را خودتان بدهید، درحالیکه وزیر وقت قول داده بود آب و برق سرویس‌هایی که ما هیچ دخالتی در احداث‌شان نداشتیم، رایگان تامین کند.

تاجیک با تاکید بر این‌که در زمینه سرویس بهداشتی با کمبود جدی مواجه هستیم، افزود: با وجود چنین شرایطی، ظرفیت انجمن خیرین می‌تواند بخشی از این کمبود را در جاده‌های اصلی و حتی فرعی جبران کند.

خیّرین، سرویس بهداشتی می‌سازند

او سپس با اشاره به شکل‌گیری این انجمن که از سال گذشته آغاز شده و اکنون در نوبت ثبت در وزارت کشور است، گفت: در مجمع خیّرین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار است از نیات خیرخواهانه افراد در پوشش عملکردهای سه گانه این سازمان استفاده شود. اولویت‌های این انجمن ساخت بازارچه صنایع دستی، مرمت آثار تاریخی، ساخت موزه‌های تخصصی و سرویس های بهداشتی و تجهیز نمازخانه است که با توجه به کمبود و نیاز مبرمی که در سرویس بهداشتی احساس می‌شود، اولویت اصلی این انجمن بر ساخت سرویس بهداشتی متمرکز خواهد شد.

مدیرکل مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: ما مسیرهای در اولویت را برای ساخت واحدهای خدماتی ـ بهداشتی مشخص کرده‌ایم و با سازمان راهداری نیز توافق کردیم تا ۲۰۰ نقطه که بیشترین نیاز را دارند به ما معرفی کنند که آن‌ها ۲۰۹ نقطه را معرفی کرده‌اند.

وی اضافه کرد:‌ با اداره امور اراضی هم توافق کردیم؛ زمین مورد نیاز سرویس‌های بهداشتی که قرار است توسط خیرین احداث شود، تا حداکثر ۳ هزار متر مربع رایگان و یکجانبه در اختیار قرار گیرد، برای تامین آب و برق نیز اشتباهات دولت گذشته را تکرار نمی‌کنیم و نزدیکترین نقاط به شهرها و روستاها برای تامین این نیاز اساسی سرویس‌های بهداشتی درنظر گرفته می‌شود. طبق توافق نیز امور اراضی پذیرفته، آب در برخی مناطق که نیاز مبرم به سرویس بهداشتی دارند اما به امکانات شهری دسترسی ندارند، با تانکر حمل شود که قبلا شرط لوله کشی بود، اما حالا انعطاف نشان داده‌اند.

تاجیک درباره نحوه نگهداری این واحدها نیز گفت: ما به شرطی از ظرفیت خیرین در اجرای این اولویت استفاده می‌کنیم که صاحب نگهداری مشخص شود و اگر این فاکتور نباشد، اصلا وارد جرای این پروژه نمی‌شویم.

انتهای پیام


9551137
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است