به گزارش خبرگزاری فارس، این اثر یک سمفونی برنامهای است که روند پیشروی ملودی و هارمونی در آن، بر اساس یک روایت از پیش تعیین شده انجام میپذیرد. به همین منظور، عزیزی از منظومه «منطق الطیر»، اثر عرفانی عطار نیشابوری برای روایت سمفونی خود بهره برده است. منطق الطیر، داستان سیر و سلوک سی مرغ برای یافتن سیمرغ؛ پرنده افسانه ای به زبان شعر است.
این اثر دارای پنج موومان (قطعه) است که داستان هر موومان با چند بیت از «منطق الطیر» روایت شده است. این پنج قطعه که در کنار هم حالتی شعرگونه و آهنگین دارند، به ترتیب «آوایی آشنا»، «گوید به من سخن»، «در روز بینهایت»، «آتش اگر بگیرد» و «ققنوس هرگز نمیرد» نام دارند.
در فرم کلی و برخی ملودی های سمفونی «در روز بی نهایت» میتوان رد پای بزرگان موسیقی کلاسیک را یافت، قالب کلی اثر شبیه به «سمفونی فانتاستیک» اثر «برلیوز» و «سمفونی شماره ۶» اثر «بتهوون» است. همچنین میتوان تاثیرات «واگنر»، «مالر»، «استراوینسکی» و حتی «روح الله خالقی» را به خصوص در سه موومان آخر شنید. آهنگ «ای ایران» خالقی با واریاسیون های مختلف چندین بار به عنوان باس یا کنتر ملودی (ملودی همراهی کننده) در موومان سوم این سمفونی استفاده شده است.
آهنگسازی کل اثر سه سال به طول انجامیده و پروسه تولید آلبوم نیز یک سال زمان برده و شرکت نشر و پخش جوان به مدیریت نیما جوان ناشر آن است. عزیزی در خلق این سمفونی از مشاوره ژان سرکیسیان، آهنگساز مقیم کانادا و اولوف لنبرگ، آهنگساز و مدرس موسیقی ساکن سوئد بهره برده است.
نوازندگان «در روز بی نهایت» که اغلب از اعضای ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر فیلارمونیک تهران یا ارکستر ملی ایران هستند، شامل ارغوان منتظری (فلوت)، حسام صدفی نژاد (اُبوا)، داریوش بیژنی (کلارینت)، میلاد عباسی (هورن)، مهسا خطیبزاده (ترومپت)، سپهر عباسی (ترومبون)، ارشک عزیزی (پیانو)، فرزان زاهدمنش (ویولن)، کیوان دباغی (ویولا)، و بهرنگ معتمدی (ویولنسل) هستند.
انتهای پیام/
9131052