سیاسی 11:32 - 10 مرداد 1393
یک عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا؛
یک عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا گفت: برنامه موشک‌های بالستیک ایران جزو مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیست، اما می‌تواند در حاشیه این مذاکرات مورد بررسی قرار گیرد.

برنامه موشک‌های بالستیک ایران در حاشیه مذاکرات هسته‌ای بررسی شوند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رابرت اینهورن معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در گروه 1+5 اظهار کرد: من معتقدم که مساله موشک‌های بالستیک ایران باید در حاشیه مذاکرات کنونی ایران و 1+5 در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

اینهورن که هم‌اکنون به عنوان کارشناس منع اشاعه در اندیشکده بروکلینز فعالیت می‌کند، در مجمع سیاست اسرائیل تاکید کرد: موضع ایران این است که این مذاکرات تنها روی مساله هسته‌ای متمرکز است، نه موشک‌های بالستیک اما من فکر می‌کنم که این موضوع می‌تواند در حاشیه این مذاکرات بررسی شود.

وی افزود: از نظر من بسیار سخت است که ایرانی‌ها را مجبور کنیم تا در مورد ظرفیت موشکی‌شان در توافق جامع هسته‌ای مذاکره کنند، اما می‌توان در حاشیه این مذاکرات ایران را مجبور کرد تا محدودیت‌هایی را در خصوص برنامه موشکی‌اش بپذیرد.

این عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای‌ آمریکا در گفت‌وگو با ریا نووستی تاکید کرد: برنامه موشک‌های بالستیک ایران بخشی از توافق هسته‌ای نخواهد بود، اما می‌تواند در حاشیه آن مطرح شود.

به گزارش ریا نووستی، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه هفته گذشته به اعضای کنگره گفت که برنامه موشکی بالستیک ایران که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد در مذاکرات هسته‌ای این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

آمریکا تلاش می‌کند تا برنامه موشکی ایران را به بخشی از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تبدیل کند که از سوی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مورد انتقاد قرار گرفت.

لاوروف آمریکایی‌ها را به تلاش برای طرح خواسته‌های جدید در مذاکرات متهم کرد و گفت که برنامه موشک‌های بالستیک جزو موارد اصلی توافق اولیه ژنو که در نوامبر 2013 به دست آمد نبوده است.

ایران تاکید دارد که برنامه موشکی‌اش را برای اهداف نظامی مطابق قوانین و اصول بین‌المللی دنبال می‌کند و هیچ تمایلی برای این‌که این موشک‌ها را به سلاح‌های هسته‌ای مجهز کند، ندارد، بنابراین مذاکرات هسته‌ای نباید برنامه موشک‌های بالستیک را شامل شود.

اینهورن همچنین تصریح کرد: ایران در اقدامی برای اطمینان دادن به جامعه بین‌الملل می‌تواند متعهد شود که سیستم موشکی خود را تا پنج سال آینده آزمایش نکند بدین معنی که ظرفیت موشکی خود را برای یک دوره زمانی مشخص گسترش ندهد.

وی در این باره گفت: من فکر می‌کنم بسیار مشکل خواهد بود که ایرانی‌ها را متقاعد کنیم تا ظرفیت موشکی خود را در توافق جامع هسته‌ای مطرح کنند اما از نظر من این موضوع می‌تواند به طور جداگانه و یا در حاشیه این مذاکرات مطرح شود تا ایرانی‌ها برای قبول محدودیت‌هایی در خصوص برنامه موشکی‌شان تحت فشار قرار گیرند.

انتهای پیام


4364184
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با وزیر خارجه مالت در نیویورک ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی این رژیم پاسخ خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است