علمی فناوری 11:10 - 21 تیر 1399
کاوشگر خورشیدی "پارکر" ناسا ساعاتی پیش برای سومین بار از "دم" سیاره زهره (Venus tail) عبور کرد.

گذر کاوشگر خورشیدی "پارکر"  از سیاره زهره

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کاوشگر خورشیدی "پارکر" توسط "آژانس فضایی آمریکا"(NASA) در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۸ مطابق با ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ به عنوان نخستین کاوشگر خورشیدی سوار بر موشک "Delta IV" متعلق به اتحادیه پرتاب‌های آمریکا(ULA) روانه مدار خورشید شد تا بخش‌هایی از رازهای سر به‌ مهر این ستاره را افشا کند. اما برای تکمیل مأموریت هفت ساله خود، کاوشگر باید سرعت خود را برای ۷ بار گذر از کنار سیاره زهره تنظیم کند. این کاوشگر این عملیات را برای بار سوم امروز ۱۱ ژوئیه ساعت ۰۳:۲۲ صبح به وقت ساعت جهانی (۷:۵۲ صبح به وقت تهران) انجام داد.

این بار کاوشگر خورشیدی پارکر در نزدیکترین فاصله خود با زهره قرار گرفت و فاصله آن با سیاره مذکور در حدود ۵۱۷ مایل (۸۳۲ کیلومتر) بالاتر از سطح سیاره بود. برای مقایسه، این فاصله تقریباً دو برابر ارتفاع ایستگاه فضایی بین المللی بالاتر از زمین است.این پرواز به دانشمندان اطلاعات حیاتی در مورد چگونگی چرخش جو سیاره زهره خواهد داد.

دانشمندان این پرواز را هیجان انگیز نامیده‌اند چراکه این کاوشگر از "دم" زهره گذر کرده است.این کاوشگر به اندازه یک خودرو است که طی سفر ۷ ساله خود، در مداری به دور خورشید قرار خواهد گرفت و ۷ بار از کنار سیاره زهره عبور خواهد کرد، جایی که در آن، بادهای خورشیدی از سرعت‌ فروصوت (subsonic) به سرعت فراصوت (supersonic) می‌رسند.

این بادها یا طوفان‌های خورشیدی(Solar wind) جریانی از ذرات یونی (پلاسما) انرژی داری هستند که از طرف خورشید در تمام جهات به فضا ساطع می‌شوند.

همین بادهای خورشیدی هستند که در برخورد با سطوح فوقانی جو زمین باعث ایجاد شفق قطبی و حتی گاهی تداخل جریان‌های برق و سیستم‌های ارتباطاتی می‌شوند.

این فضاپیما در ماه سپتامبر بار دیگر به خورشید نزدیکتر خواهد شد و رکوردی جدید ثبت خواهد کرد و گذر و چرخش بعدی او از سیاره زهره نیز در فوریه ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

در حالی که کاوشگر در ابتدا "Solar Probe Plus" نام گرفته بود، در نهایت با نام "کاوشگر خورشیدی پارکر"(  Parker Solar Probe) و به افتخار "یوجین پارکر" (Eugene Parker) نام‌گذاری شد. "یوجین پارکر" دانشمند آمریکایی در رشته فیزیک نجومی یا اخترفیزیک است که حدود ۶۰ سال پیش، مقاله‌ای منتشر کرد و آن چه که معتقد بود ماده پرسرعت و مغناطیسم ساطع‌شده از خورشید است را توصیف کرد.

انتهای پیام


10612549
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است