اقتصادی 07:00 - 08 مرداد 1395
با گذشت یک سال از اجرای برجام شاهد انتشار اطلاعیه‌های فروش محصولات مختلفی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور هستیم که بیشتر این محصولات جزو خودروهای چینی هستند.

حضور پررنگ چینی ها در بازار پسابرجامی خودروی کشور
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت تجارت کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار خودرو و ذائقه مصرف کنندگان در سال های اخیر پیوسته در حال تغییر بوده و توجه مشتریان ایرانی به طراحی، ایمنی، امکانات رفاهی و در اصطلاح آپشن های مختلف معطوف شده است.



پس از اجرایی شدن برجام،مردم انتظار داشتند صنعت خودروکشور دوران سخت رکود را پشت سر گذاشته و خودروسازان با عقد قراردادهای تازه با شرکت های معتبر اروپایی تولید محصولات باکیفیت و به‌روز را در پیش بگیرند  اما با گذشت یک سال از اجرای برجام شاهد انتشار اطلاعیه‌های فروش محصولات مختلفی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور هستیم که بیشتر این محصولات جزو خودروهای چینی هستند.



بر اساس این گزارش؛ در دوران تحریم پای خودروهای چینی به کشور باز شد و چشم بادامی ها توانستند با 8 سال فعالیت در ایران ، 10 درصد بازار خودرو را نصیب خود کنند به طوریکه در سال 1394، 80 هزار دستگاه انواع خودرو چینی در کشور تولید شده که شامل 20 مدل سواری می شود.



با توجه به زمزمه های ورود خودروسازان خارجی در کشور بعد از برجام ،چشم بادامی ها تصمیم گرفتند از قافله عقب نمانند و طیف وسیعی از محصولات خود را همزمان در ایران تولید نمایند که در این راستا همکاری گسترده دو خودروساز برتر کشور با شرکت های چینی در تولید محصولات مختلف صورت گرفته است.



 برخی فعالان بازار خودرو انتظار دارند چینی ها کیفیت محصولات خود را بالا ببرند، زیرا با ورود خودروسازان بزرگ به کشور و ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو حرفی برای گفتن نخواهند داشت.



بر اساس این گزارش در اختیار قرار دادن سهم بزرگی از بازار به شرکت هایی که تنها به فروش خود می اندیشند، بدون بهره گیری از دانش فنی آن ها در جهت ارتقای صنعت خودروسازی کشور، در طولانی مدت به نفع اقتصاد ملی نخواهد بود و سبب درجازدن خودروسازی کشور می شود.





*** حضور پررنگ چینی ها در بازار خودرو



  رامین نورقلی پور عضو کمیسیو ن صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار حوزه صنعت تجارت کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر تحریم ها  بر رکود بازار خودرو و حضور پررنگ چینی ها در بازار ایران اظهار کرد:‌ تحریم شرایط را برای حضور بیشتر چشم بادامی ها در بازار داخلی مهیا ساخت و به دلیل قیمت ارزان و تنوع خوردوهای چینی بسیاری از مردم از این محصولات استقبال کردند و این شرایط حتی در دوران پسابرجام نیز دیده می شود . 


وی ادامه داد: خوشبختانه با قراردادهایی که ایران اخیرا با کشور های صاحب نام در صنعت خودرو داشته به زودی شاهد تنوع محصول و ارتقای کیفیت همراه با قیمت مناسب خواهیم بود. 


وی تصریح کرد:‌ نظارت و ارائه تسهیلات ویژه به خودروسازان، استفاده ازتجارب شرکت های صاحب نام در بازار جهانی، تشکیل کارگروهای نظارتی برای تعیین قیمت و بهبود کیفیت در سطح بین المللی می تواند علاوه بر ارتقاء کیفیت خودروی ایرانی، اعتماد مردم را نسبت به تولیدات داخلی افزایش دهد.


  *** مجلس و دولت در بازار داخلی خودرو بیشتر نظارت کنند


 تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار حوزه صنعت تجارت کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد :‌ باتوجه به رکود در بازار داخلی خودرو باید مجلس و دولت با جدیت بیشتر در بحث نظارتی ورود پیدا کنند زیرا در اختیار قرار دادن سهم بزرگی از بازار  به خارجی ها بدون بهره گیری از دانش فنی آنها، در طولانی مدت به نفع اقتصاد ملی نخواهد بود و باعث درجازدن خودروسازی کشور می شود.


وی گفت :‌ اکنون خودرو سازان چینی بیش از 10 درصد از بازار داخلی را به دلیل تنوع در مدل ها و عرضه محصول با قیمت ارزان در اختیار گرفته اند که باید با به روز رسانی تکنولوژی و دانش فنی در صنعت خودروی داخلی بتوانیم بازار را از چینی ها  پس بگیریم.



 انتهای پیام/ 


8068044
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد ریال اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد ریال دوم نیز تزریق شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است