اجتماعی 13:34 - 18 بهمن 1394
آلخاندرو آراونا با دریافت جایزه پریتزر معماری که به نوبل معماری نیز شهرت دارد و بالاترین افتخار در این رشته به شمار می‌رود، به برترین معمار جهان تبدیل شده‌است.

براساس گزارش CNN، تام پریتزکر رئیس بنیاد Hyatt که مسئولیت اهدای جایزه پریتزکر را به عهده دارد می‌گوید آراونا معماری است که به درک ما نسبت به یک طراحی فوق‌العاده عمق بخشیده‌است.

آراونا

آراونای 48 ساله یکی از جوانترین برندگان این جایزه بزرگ جهانی به شمار می‌رود که به خاطر طراحی خانه‌های خلاقانه و ارزان‌قیمت شهرت یافته‌است. پروژه شرکت المنتای وی در سانتیاگو از سال 2000 تاکنون بیش از 2500 واحد مسکونی را با هدف سکنی دادن مهاجران کم‌درآمد بنا کرده‌است. از مشهورترین پروژه‌های وی ساخت مجتمع‌های مسکونی عمومی به نام خانه‌های نیمه‌ است. وی در این پروژه خانه‌های مسکونی را طراحی کرد که تنها نیمی از فضای آن ساخته شده‌است و ساکنان می‌توانند فضای زندگی خود را به راحتی در نیم دیگر این واحد‌ها بسط دهند.

تام پریتزکر می‌گوید طراحی‌های وی فرصتی اقتصادی را در اختیار افراد کم‌درآمد قرار می‌دهد، عوارض ناشی از رخداد‌های طبیعی را کاهش می‌دهد، از مصرف انرژی می‌کاهد و فضاهای عمومی خوشایندی ایجاد می‌کند.

آراونا رویکرد خود در طراحی را رویکردی مشارکتی می‌داند که در آن معمار با مردم جامعه و مالکان نهایی خانه‌ها از ابتدای کار همفکری می‌کند، نه اینکه با همکاری آنها خانه‌ها را طراحی کند،‌ بلکه  مرزی را برای تحقیق و بررسی‌ها تعریف کند که به واسطه آن پروژه‌های پیچیده از پیچیدگی‌های غیرضروری آزاد شوند و این رویکرد به معنی پرسیدن پرسش‌های احمقانه از افراد جامعه است.

آراونا رویکرد خود در طراحی ساختمان‌ها را دیدن مکمل‌های هنری معماری کلاسیک، معماری اجتماع محور یا معماری چاره‌ساز می‌داند که بر مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی زمان خود تمرکز دارد.

شرکت معماری وی، المنتا تاکنون در ایالات متحده، مکزیک، چین و سوئیس ساختمان‌های مختلفی را بنا کرده‌است. پس از زلزله و سونامی سال 2010 در شیلی، این شرکت طرح بزرگ خود را برای بازسازی شهر کانستیتوسیون اعلام کرد، پروژه‌ای که در آن رویکرد مشارکتی باوجود نیاز به سرعت بالای بازسازی، حفظ شد.

ساخت خانه‌های نیمه در این شهر با بودجه‌ای برابر 7000 دلار در ازای هر خانواده، به ساکنان خانه‌ها این امکان را می‌داد تا درباره اولویت‌های خود تصمیم‌گیری کنند و درصورتی که توانایی مالی آن را دارند، فضای زندگی خود را با استفاده از فضای اضافی که در کنار فضای مسکونی در نظر گرفته شده بود، توسعه بخشند تا بتوانند از آن به عنوان وثیقه بانکی یا فضایی برای ازسرگیری شغلی که ویران شده،‌ استفاده کنند. آراونا می‌گوید خانواده‌های فقیر بهتر از دیگران می‌دانند چطور باید از منابع مازاد بهترین استفاده را کرد. این افراد در مدیریت اولویت‌های زندگی مهارت بالایی دارند و ما می‌خواهیم از این توانایی در طراحی‌های خود بهره ببریم.

وی معتقد است با سرعت بالای شهری‌شدن مناطق مختلف و جاری شدن سیل مهاجران به سوی شهر‌ها، باید در هر هفته یک شهر یک میلیون نفری ساخته شود تا بتوان نیاز سکونت مهاجرانی که راهی شهرها شده‌اند را برطرف ساخت. در صورتی که این معادله حل نشود،‌ مانعی برسر راه مهاجرت مردم به شهرها ایجاد نخواهد،‌شد،‌ مهاجران به مهاجرت خود به شهرها ادامه خواهند داد،‌ تنها تغییر این است که این افراد در شرایطی ناخوشایند زندگی خواهند‌کرد.

آراونا می‌گوید نقش معماری در چنین شرایطی ایجاد چارچوب درست است تا نیروهای موجود در مسیرهای درست به حرکت درآیند.


7661145
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی با بیان اینکه با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم، گفت: کار جوهره توسعه اقتصاد هر کشوری است و ما به کارگران ایران اسلامی افتخار می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص و کمیسیون‌های تخصصی پزشکی استانی و کشوری برای برخی زائران برگزار شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری یک قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران گفت: در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازار‌های محلی شناسایی و کد‌ ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا تمهیدات این یگان در مورد اعزام زائران به عمره را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری به ترتیب ۳۲/۱ و ۲۷/۳ سال بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طبق پژوهشی افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره دانشجویی سازمان جوانان از برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است