فرهنگی‌هنری 17:35 - 22 دی 1395
«سالانه حدود 10 تا 11 هزار نفر از والدین شهدا فوت می‌کنند». این آمار شاید در وهله اول تنها یک عدد به نظر برسد اما به جرأت می‌توان گفت شمارش معکوسی است که نشانه‌های به زیر خاک رفتن بخش بزرگی از تاریخ شفاهی شهدای دفاع‌مقدس را فریاد می‌زند و نیازمند دستی مسئولیت‌پذیر است تا...

چشمانی که «تاریخ» می‌نویسند
به گزارش فرهنگ نیوز، «سالانه حدود 10 تا 11 هزار نفر از والدین شهدا فوت می‌کنند». این آمار شاید در وهله اول تنها یک عدد به نظر برسد اما به جرأت می‌توان گفت شمارش معکوسی است که نشانه‌های به زیر خاک رفتن بخش بزرگی از تاریخ شفاهی شهدای دفاع‌مقدس را فریاد می‌زند و نیازمند دستی مسئولیت‌پذیر است تا از مدفون شدن در دل تاریخ نجات یابد. نه اغراق است نه شعار؛بلکه واقعیتی است که اگر در این باره کوتاهی کنیم کمک بزرگی به کسانی خواهیم کرد که از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تحریف تاریخ دفاع‌مقدس هستند.
 
اگر دست روی دست بگذاریم نه تنها این عده به هدف خود خواهند رسید بلکه در آینده ممکن است شهدای‌مان را مثل افسانه‌ها روایت کنیم؛افسانه‌ای که باورپذیری آن در حد شنیدن یک جمله ساده خواهد بود و بس. یا این بخش از تاریخ کشورمان را کسانی روایت خواهند کرد که علاقه‌ و علقه‌ای به دین و مردم ایران ندارند.
 
هر ملتی که به گذشته خود بی‌توجه باشد در آینده با لطمات تاریخی جبران‌ناپذیری مواجه خواهد شد و ما نیز از قرار گرفتن در مسیر این خطر مستثنی نیستیم. اسناد مربوط به ایثارگران به عنوان بخشی بزرگ از حافظه دوران دفاع مقدس و در سطحی بالاتر به عنوان «میراث مشترک بشری» محسوب می‌شوند که تسریع در جمع‌آوری آن، از بروز بسیاری از خطرات تاریخی جلوگیری خواهد کرد.
 
در بررسی معارف دفاع مقدس که شهدا پایه اصلی این معارف محسوب می‌شوند همواره تربیت خانوادگی را از اساسی‌ترین عوامل تأثیرگذار در پیدایش مسیر درست پیش روی شهدا معرفی می‌کنیم تربیتی که والدین شهدا با بهره‌گیری از عنصر تاثیرگذار «دین» به سرانجام رسانده‌اند بنابراین اگر بر این گفته خود ایمان  و باور داریم چرا باید هر روز شاهد درگذشت چند نفر از پدران و مادران شهدا باشیم بدون اینکه برگی از خاطرات‌شان را ثبت کرده‌ باشیم؟
 
به نظر می‌رسد متاسفانه آن طور که باید هنوز پرداختن به این بخش تاریخ دفاع مقدس را خیلی جدی نگرفته‌ایم. درگذشت پدر یا مادر یک شهید و در برخی موارد درگذشت پدر یا مادر دو تا سهید یعنی به زیر خاک رفتن بخشی از تاریخ شفاهی دفاع‌مقدسی که  امنیت کشورمان به واسطه آن برای سال‌ها  تضمین شده است و ما ظاهرا در نعمت این گنجینه عظیم غرق شده‌ایم اما غفلت‌هایی هم داریم.
 
خوشبختانه در کشورمان نهادها سازمان‌های زیادی در حوزه  ترویج فرهنگ دفاع مقدس یا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند و انتظار می‌رود در بحث جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس به ویژه خاطرات والدین شهدا وظایف خود را به نحو احسنت انجام بدهند. با وجود تلاش‌هایی که این سازمان‌ها دارند و کارهای ماندگاری انجام داده‌اند که جای تقدیر دارد اما ممکن است نتوانسته‌ باشند به تمام اهداف خود دست یابند که کمبود مالی شاید یکی از عوامل اصلی این امر باشد. به نظر می‌رسد اگر این نهادها  با یک تقسیم کار اصولی بتوانند ضعف‌های خود را همپوشانی کنند شاید بتوان امیدوار بود که در آینده نزدیک شاهد تحقق بخش قابل توجهی از انتظارات جامعه از این نهادها و سازمان‌ها باشیم. ناگفته پیداست هر یک از سازمان‌های متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حتما سیاست‌های خاص درون سازمانی دارند که بر همان اساس حرکت می‌کنند اما همانطور که بیان شد بحث جمع‌آوری خاطرات والدین شهدا که در حال حاضر تعداد زیادی از آنها در سن سالمندی قراردارند و هر آن ممکن است شاهد درگذشت یا بیماری آنها باشیم کاری است اولویت‌دار.
 
یادمان نرود درگذشت یک پدر و یا مادر شهید، یعنی خالی ماندن صفحه‌ای از تاریخ دفاع مقدس از معارف راهگشای شهیدان.
 
کلام آخر اینکه، والدین شهیدان بخشی از تاریخ شفاهی هشت سال دفاع‌مقدس و میراث معنوی گران‌بهایی محسوب می‌شوند که روزی فرزندان خود را راهی آوردگاه‌های دفاع از دین و میهن اسلامی ایران کردند تا امروز با حرکت  بر روی رد پای آنها،خطری کشورمان را تهدید نکند و کمترین درخواست آنها و بزرگترین تکلیف ما حضور در بین آنها و شنیدن و ثبت خاطرات فرزندانشان است.
 
تنها یادگاری والدین شهدا عکسی است در گوشه طاقچه،‌ که حالا در سن پیری مونس روزهای تنهایی‌شان شده است. پس بیشتر از این چشمان کم‌سوی این عزیزان را منتظر نگذاریم. آیندگان به طرز بی‌رحمانه‌ای ما را بازخواست خواهند کرد؛ اگر امروز حرکت نکنیم.
 
ناصر ملائی،خبرنگار ایسنا 
 

8652308
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی به عیادت مسعود اسکویی گوینده، پیشکسوت رادیو رفت و گفت: آقای اسکویی صدای آشنا برای همه نسل‌های رادیوست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر سریال «مشاور» گفت: همه باید بدانند ما حمله نکردیم بلکه ما رژیم صهیونیستی را تنبیه کردیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها تامین آب آشامیدنی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه بشریت به شمار می‌رود. به این بهانه پنج فیلمی را معرفی کرده‌ایم که به به بحران آب اشاره داشته‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک صداگذار فیلم‌های سینمایی گفت: صداگذاری فیلم‌های با تعداد کاراکتر‌ها بالا دشوار است و همین که دیالوگ‌ها به گوش شنونده برسند سخت‌ترین کار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سینما گفت: وظیفه ستاد صیانت این است که یک بیانیه بدهد و عاملان اصلی تعداد مشخصی از فیلم‌ها که قاچاق شده‌اند را معرفی کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد ششم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها را آموزش می‌دهد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه سلام «صبح‌بخیر» گفت: من بعد از برنامه «دورهمی» خیلی آسیب دیدم. بی‌نهایت از اعتماد و حمایت دیگران ضربه خوردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با لغو روادید ایران با ده‌ها کشور دنیا، در حال حاضر امکان سفر بدون روادید نیمی از مردم دنیا به ایران وجود دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی‌و‌یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی‌و‌یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است