استانی 12:58 - 25 آذر 1397
معاون فرماندار شهرستان ابهر گفت: مهم‌ترین چالش‌های پیش روی جامعه ما بی‌سوادی سفید است.

بی‌سوادی سفید چالش جامعه امروز

به گزارش ایسنا، علی محمدیان در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان ابهر با بیان اینکه جامعه ما با دو نوع بی‌سوادی سفید و سیاه دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: بی‌سوادی سیاه ساده‌تر از سایر سطوح آن قابل تشخیص است و هزینه مبارزه با آن کمتر از هزینه مبارزه با سایر شکل‌های بی‌سوادی است. به عبارتی دیگر عدم توانایی خواندن و نوشتن را بی‌سوادی سیاه می‌گویند.

وی در ادامه با بیان اینکه نوع دیگری از بی‌سوادی وجود دارد که از آن به‌عنوان بی‌سوادی سفید یاد می‌شود، ادامه‌ داد: بی‌سوادی سفید به معنی نداشتن آگاهی و اطلاعات کافی علی‌رغم داشتن سواد و انواع مدارک دانشگاهی است.

محمدیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر جامعه ما از این نوع بی‌سوادی بیشترین رنج را می‌برد، اظهار کرد: بی‌سوادی سفید کشور ما را در بسیاری از حوزه‌ها دچار مشکل کرده است که نمونه بارز آن جلساتی است که خروجی مطلوب را برای مردم ندارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه همه شهروندان حق دارند در حوزه مطالعاتی خود اظهارنظر کنند، ادامه داد: متاسفانه عده‌ای از افراد که عمدتا از بی‌سوادی سفید برخوردارند و درک درستی از امور ندارند با اظهارنظرهای غیرکارشناسی خود در بسیاری از مواقع زمینه بروز مشکلات در کشور را فراهم می‌کنند.

این مسئول در ادامه با اشاره به مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزش و پرورش شهرستان ابهر، گفت: آموزش و پرورش ابهر از کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی رنج می‌برد.

محمدیان با بیان اینکه بیشتر فضاهای آموزشی شهرستان ابهر، عمر بالای 30 سال دارند، یادآور شد: باید از همه ظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی شهرستان به‌ویژه خیرین برای نوسازی مدارس ابهر استفاده شود.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از دخالت افراد غیرمتخصص و غیرحرفه‌ای در حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: اعتماد به بدنه آموزش و پرورش و واگذاری بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها به فرهیختگان و نخبگان این حوزه موجب ارتقای جایگاه این نهاد و پیشبرد بهتر امور می‌شود.

معاون فرماندار شهرستان ابهر با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در توسعه‌یافتگی کشورها، افزود: توجه به نظام تعلیم و تربیت باید اولویت اول نظام باشد؛ چرا که مسئولیت مستقیم پرورش سرمایه‌های کشور بر عهده این نهاد است.

محمدیان، بهره‌مندی از ظرفیت توسعه مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی را یکی از راهکارهای مهم جهت رفع کمبود فضاهای آموزشی در شهرستان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شعارهای خوبی در حوزه آموزش و پرورش داده شده اما به آن عمل نشده است، تصریح کرد: به جای شعارگرا بودن باید عملگرا بود.

معاون فرماندار شهرستان ابهر با اشاره به اینکه کشور در جنگ اقتصادی تمام‌عیار به سر می‌برد، عنوان کرد: برای پیروزی در جنگ اقتصادی باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

این مسئول با اشاره به اینکه مباحث غیرحرفه‌ای و غیرفنی در آموزش و پرورش نباید ورود کند، یادآور شد: از آنجایی که آموزش و پرورش وظیفه تربیت نسل‌های آینده کشور را به عهده دارد باید از افراد متخصص و کاردان استفاده شود.

در ادامه این جلسه، سرپرست آموزش و پرورش شهرستان ابهر نیز با اشاره به پیش‌بینی رشد آمار ورودی دانش‌آموزان به کلاس اول در سال‌های آینده، افزود: مهم‌ترین راه برون‌رفت از مشکل کمبود فضای آموزشی در آموزش و پرورش توجه ملی به این موضوع است.

کریم مسگرجماعت افزود: پیش‌نیاز تحقق این امر تغییر دیدگاه برخی از مسئولان است که همچنان به آموزش و پرورش نگاه هزینه‌ای دارند، در حالی که باید این نهاد را در زمره نهادهای سرمایه‌ای ببینند.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش به‌عنوان نهادی مردمی و فراگیر برای رفع مشکلات، نیازمند مشارکت و همکاری همه دستگاه‌ها است.



انتهای پیام

10001432
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است