فرهنگی‌هنری 11:44 - 21 مهر 1394
همشهری آنلاین کارخانه هیولاها
همشهری دو - زهرا درمان:هر روز که می‌گذرد نهال بیشتر یاد می‌گیرد بترسد.

قبلا تاریکی و روشنی هوا برایش مهم نبود و در هر زمانی از شبانه‌روز مشتاق بود که به گردش و پارک برویم و حالا مدتی است که علاقه‌ای به گردش در شب نشان نمی‌دهد. دستم را می‌کشد و می‌گوید «هوا تاریکه بریم بخوابیم». در مورد حیوانات هنوز از چیزی نمی‌ترسد. شاید چون با حیوان خاصی روبه‌رو نشده. تنها ترسش از مورچه‌هاست که یکی دوبار پایش را گاز گرفتند. به‌نظرم در این سن خیلی از ترس‌ها تلقینی است و به عکس‌العمل ما بستگی دارد. وقتی من خودم با دیدن سگ، 10متر از جا می‌پرم نمی‌توانم به نهال بگویم «عزیزم نترس کاری باهات نداره».

در حال حاضر بیشترین ترس نهال از صداهای بلند است. صدای موتورگازی، بوق ماشین‌ها، رعدو برق و هر صدایی که منشأش را نشناسد به وحشتش می‌اندازد. در این مواقع با نهایت سرعت به من پناه می‌آورد و می‌پرسد «صدا چی بود؟» و من با هزار زحمت صدای موتورگازی، بوق، رعد و برق و... را برایش توضیح می‌دهم.

هیولای خطرناک عضو جدید خانواده ما و دوست نهال است. نمی‌دانم این هیولا از کی وارد ذهن نهال شده ولی منشأش بی‌شک برنامه‌های تلویزیون است. وقتی نخستین بار این کلمه را از دهانش شنیدم چند روز مدام بیننده شبکه کودک بودم تا جلوی دیدن برنامه‌ای با این محتوا را بگیرم. همان روز اول متوجه شدم تقریبا هیچ برنامه‌ای نیست که هیولای خطرناک نداشته نباشد. آنقدر هیولاها، گرگ‌ها، غول‌ها و شخصیت‌های خطرناک توی کارتون‌ها زیاد بودند که نگران شدم چرا تا الان نهال حرفی از هیولای خطرناکی که توی خانه ما زندگی می‌کند نزده است. اوایل وجود دوستمان را منکر می‌شدم.

وقتی می‌گفت «مامان فرار کن هیولا داره میاد.» می‌گفتم «نه مامانی هیولا نمیاد. هیولا نیست. هیولا چیه؟» نهال روزی صدبار از دست هیولا فرار می‌کرد. یا او را می‌کشت یا از من و پدرش می‌خواست او را بکشیم که البته وقتی کار به کشتن می‌کشید خیلی نگرانی‌مان بیشتر می‌شد چون با ترس بهتر می‌توانستیم کنار بیایم تا خشونت. در هرحال روش انکارمان نتیجه نداد تااین‌که یک‌بار موبایل اسباب‌بازی‌اش را به دستم داد و گفت «هیولای خطرناک باهات کار داره.» و از آن‌طرف به هیولا گفت «یه لحظه گوشی.» من با مکث زیاد با هیولا سلام و احوالپرسی کردم و بیشتر اجازه دادم او حرف بزند. نهال با کنجکاوی می‌پرسید «مامان هیولا چی می‌گه؟» و من فهمیدم باید داستانی سرهم کنم.گفتم «داره اجازه می‌گیره که با عروسک‌ت بازی کنه.» یک‌دفعه با ناراحتی گوشی را از دست من گرفت و گفت «نه! گفتم نمی‌دم عروسکم رو.» انگار که هیولا قبلا هم این درخواست را مطرح کرده بود. اینطور شد که من وارد بازی نهال شدم، طرح دوستی با هیولا ریختیم و تصمیم گرفتیم در مواردی همکاری نزدیک داشته باشیم.

خوشبختانه ترس نهال از هیولا آنقدر ریشه‌دار و جدی نبود. بعد از آن از روی کتاب‌های تربیتی فهمیدم چند نوع ترس در کودک وجود دارد و چند روش برخورد با ترس و من چقدر خوشبخت بودم که هیولا خودش با یک تماس تلفنی مشکل را حل کرد.


7202938
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است