اقتصادی 20:58 - 09 شهریور 1394
وزیر راه و شهرسازی، دلیل اصلی ابلاغ بخشنامه عدم ورود دولتی‌ها، شهرداری‌ها و شورای شهری‌ها به سازمان نظام مهندسی را جلوگیری از تضاد منافع عنوان کرد.

دغدغه‌های وزیر راه در گردهمایی امروز

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی عصر امروز 9 شهریور ماه در گردهمایی مدیران کل راه و شهرسازی، مدیران املاک و حقوقی، مسکن و عاملان ذی‌حساب استان‌های سراسر کشور اظهار کرد: بخشنامه اخیر به دو دلیل صادر شد که یکی از آن دلایل، تضاد منافع در مبادلات است. این مبحثی بسیار کلیدی در مبارزه با فساد محسوب می‌شود.

وی افزود: در اخلاق حرفه‌ای، اصلی‌ترین مطلب این است که همزمان در دو طرف میز ننشینیم؛ چرا که نمی‌توان هم ناظر باشیم و هم پیمانکار. اگر هم ناظر باشیم و هم پیمانکار حتی اگر مو را از ماست بکشیم، اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکرده‌ایم؛ چرا که زمینه فساد از این جا آغاز می‌شود که متاسفانه در ایران این مسئله رایج است.

وی با بیان این که وقتی شما در یک زمان در دو موضع قرار بگیرید، مجبور به ریا و رفتار متضاد هستید، گفت: اگر قرار باشد کارفرما و پیمانکار یکی باشد، آغاز یک لغزش است. ممکن است کسی آدم پاکی باشد ولی در هر لحظه در خطر لغزش قرار می‌گیرد. نمونه این مسئله را در معاملات ملکی می‌بینیم که مشاوران املاک از هر دو طرف معامله پول می‌گیرند. لذا معلوم نیست کارگزار کدامیک هستند.

وزیر راه و شهرسازی، هم‌چنین به اشکالات سیستم نظام مهندسی اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ناظر را سازمان نظام مهندسی تعیین می‌کند، پولش را مالک می‌دهد و به شهردار گزارش می‌دهد. در واقع من پول ناظری را می‌دهم که یک شخص دیگر آن را تعیین می‌کند و به یک نفر دیگر گزارش می‌دهد. تضاد منافع در این فرآیند داد می‌زند بعد ما انتظار داریم یک معامله سالم انجام شود. معلوم است که این آیین‌نامه از بیخ و بن ایراد دارد و نیازی به کنکاش نیست.

آخوندی با بیان این که البته با انجام این کار مسئولیت ما تمام نمی‌شود و سیستم ارجاع و پاسخگویی باید تنظیم شود گفت: باید زمینه‌های غیراخلاقی از بین برود تا کسی در مظان اتهام قرار نگیرد.

وی به سیستم مهندسی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ما یک نظام فنی اجرایی کشوری داریم و یک نظام مهندسی. نظام فنی اجرایی صلاحیت را به بنگاه می‌دهد. نظام مهندسی به فرد صلاحیت می‌دهد. این دو سیستم کاملا نظامات‌شان متفاوت است. لذا نظام حرفه‌ای، پا در هواست. کاری که ما دنبالش هستیم این است که این دو نظام را در طول هم قرار دهیم، نه در عرض هم؛ که این کار نیاز به یک جراحی سخت دارد، اما اگر اجرایی شود نظام ملی ساخت و ساز شکل می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شرایط اقتصادی کشور اشاره و تاکید کرد: دولت در آستانه یک شرایط جدید از منظر اقتصادی است که امیدواریم با پایان رسیدن مذاکرات 1+5 در وضعیت مناسبی قرار بگیریم تا بتوانیم از بازار بزرگتری در سطح دنیا استفاده کنیم.

به گفته‌ی آخوندی شرایط اقتصادی ایران مانند انسانی است که دست و پایش شکسته و کسی هم دارد گلویش را می‌فشارد. همین که این فشار برداشته شود، امکان درمان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به مسئولیت‌هایش از ابتدای انقلاب تاکنون گفت: با توجه به تجاربی که به دست آوردم، در حال حاضر در سخت‌ترین شرایط اقتصادی پس از انقلاب قرار داریم. تنگنا بودجه و حجم هزینه‌های دولت افزایش یافته است و تمام علائم بیماری هلندی با حجم گسترده در اقتصاد ایران وجود دارد.

وی به کسری 35 هزار میلیارد تومانی بودجه دولت اشاره و تاکید کرد: این رقم مهمی است و یارانه‌ها نیز با کسری 17 هزار میلیارد تومانی مواجه است.

آخومدی ادامه داد: مطالبات وصول نشده بانکی به حدود 15 درصد رسیده که در سنوات قبل این ارقام در هزار بوده است. نظام بانکی که باید به گردش مالی کمک کند، در شرایط سختی قرار دارد.

وی میزان بدهی دولت را 300 هزار میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: این رقم تقریبا یک سوم GDP کشور است. مشکلی که وجود دارد این است که در برابر این رقم، بازاری که این ارقام در آن خرید و فروش شود، وجود ندارد.

وی گفت:‌ آن چه می‌تواند فساد را در کشور ریشه کن کند رقابت است. باید همزمان با اصلاحات اقتصادی و اصلاح سیستم اداری از فساد جلوگیری کنیم. چند اقدام در این خصوص انجام شده که یکی از آن‌ها بخشنامه راجع به شفافیت قراردادها و مناقصات است.

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم حامد مظاهریان ، معاون امور مسکن و ساختمان گفت: ما سه نگاه را در دستور کار قرار دادیم که تغییر قانون، اصلاح آیین‌نامه و اصلاح رفتارها از آن جمله هستند.

وی ادامه داد: از درون که نگاه می‌کنیم کوتاهی داشته‌ایم؛ درخصوص ساخت و ساز خیلی جاها مقهور شهرداری‌ها شدیم. دولت قبل فکر می‌کرد شهرداری یک نهاد جداست و ما هم باید مسکن مهر را بسازیم ولی ما می‌خواهیم نظارت مستمر بر فعالیت‌های ساخت و ساز را در دستور کار قرار دهیم.

همچنین منوچهر شیبانی مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در حوزه معاونت مسکن و ساختمان، بزرگ‌ترین کار روزهای اخیر که تا آخر مهرماه طول می‌کشد یعنی انتخابات هفتمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی را پیش رو داریم.

وی ادامه داد: توجه به اعمال خلاف شئون حرفه‌ای باید جدی گرفته شود که در این خصوص در گذشته معیارهای حداقلی داشتیم. دیده شده شخصی که انفصال دائم از خدمات اداری دارد آمده در استان منشاء امور شده و جالب این که همان روش گذشته را اعمال کرده است.

به گزارش ایسنا، در خلال این مراسم درخصوص بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی مباحث نظری از سوی برخی مدیران راه و شهرسازی استان‌ها مطرح شد.

انتهای پیام


6988082
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد ریال اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد ریال دوم نیز تزریق شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است