فرهنگی‌هنری 02:34 - 07 خرداد 1394
حجت الاسلام ماندگاری:
توکل یعنی اطمینان به خدا. و من یتوکل علی الله و هو حسبه. با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هیچ غلطی نمی‌توانی بکنی!

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛در ادامه نکاتی از سخنان حجت الاسلام ماندگاری رادر مراسم هفتگی هیئت میثاق با شهدا به مناسبت ایام جشن میلاد انوار کربلا در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) را بخوانید؛


_ دل ما سه گیر دارد و اگر این سه گیر رها شود کار ما حل می‌شود. امام سجاد (علیه السلام) می‌فرمودند: تلاش کنید که موحد باشید. تلاش در جهت اینکه شرک خفی هم نداشته باشیم. إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا  (نساء، ۹) اگر کار خیری را برای خدا انجام می‌دهیم انتظار تشکر دیگری را هم نداشته باشیم.


_امام رضا درد بچه‌ها را در هشت سال دفاع مقدس به آن‌ها نشان داد. یک وقت فکر نکنید که خرم شهر را بچه‌های ما آزاد کردند بلکه خرمشهر را خدا آزاد کرد. از ما که می‌پرسیدند جبهه‌ها چه خبر بود می‌گفتم جبهه‌ها خدا بود و خدا بود و خدا بود .... تلاش کنیم که خداود در زندگی ما پررنگ شود.


_از پنج به علاوه یک نترسید و از تحدیدهای آن‌ها نترسید. إِن یَنصُرْکُمُ اللّهُ فَلاَ غَالِبَ لَکُمْ وَإِن یَخْذُلْکُمْ فَمَن ذَا الَّذِی یَنصُرُکُم مِّن به عده وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکِّلِ الْمُؤْمِنُونَ (آل عمران، ۱۶۰) تلاش کنیم خداوند ما را تحریم نکند.


_اگر دلی هم هست برای خدا باشد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: القلب حرم اللّه و لا تسکنوا حرم الله غیر اللّه. دل ما آشغال دونی نیست! که هر چه می‌رسیم توی آن بریزیم. عشق به امام حسین نه دیدنی است و نه شیندنی است بلکه چشیدنی است. دعا کنیم که بچشیم.


_ علامه شوشتری روی منبر گفته بود همه می‌گویند که موحد باشید و خدا را بپرستید من می‌گویم مشرک باشید من می‌گویم یک کم خدا را هم قاطی کنید و تا این اندازه خدا را هم شریک کنید. ما که همه را به دل خود راه داده‌ایم کمی هم به خداوند توجه داشته باشیم.! وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُواْ أَنفُسَکُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِکُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِیَّ إِنِّی کَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَکْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ (ابراهیم، ۲۲) هر کسی با شیطان معامله کند او توی سر مالش می‌زند. مردم هم به او می‌فروشند. شهید همت می‌فرمود: مؤمن کسی است که حرف می‌زند برای خدا، گوش می‌کند برای خدا و راه می‌رود برای خدا و هر کاری که می‌کند برای خدا باشد.


_تلاش کنید توکل داشته باشیم. وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم به ما کَانُواْ یَکْسِبُونَ (اعراف، ۹۶) چه کسی است که بگوید که من تلاش می‌کنم برای باختن؟ خیر همه تلاش می‌کنند برای بردن خداوند می‌فرماید خوب اگر می‌خواهی بُرد کنی باید انگیزه برنامه و امکانات داشته باشیم. انگیزه باید تا حدی قوی باشد که هر سختی وجود داشته باشد از روی آن بگذرد. برنامه‌ی قوی داشته باشید. امکانات تا حدی باشد که کسی حریف راهتان نشود. خداود می‌فرماید اگر انگیزه‌ی خودت را الهی کنی هیچ گاه کم نمی‌آوری.


_اگر پنجره‌ی اتاق را برای باد و نور باز کرده باشی شاید صدای اذان از آن نیاید ولی اگر آن را برای صدای اذان باز کرده باشید باد و نور هم از آن می‌آید. در معادلات زندگی‌مان تمام عوامل را وارد می‌کنیم و پول و مقام را حساب رسی می‌کنیم ولی عاملیت خدا را وارد نمی‌کنیم.


_توکل یعنی اطمینان به خدا. و من یتوکل علی الله و هو حسبه. با خدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هیچ غلطی نمی‌توانی بکنی! این که می‌گویند هر کاری می‌توانی بکنی این جز توهمی بیش نیست. النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا. البته توکل توقف و گدایی و تنبلی نیست بلکه تلاش به همراه اعتماد به فرمول‌های خدا است.


_هر چه نمی‌فهمیم باید به سخن خدا اعتماد کنیم. گرچه با هیچ یک از علوم اقتصاد و ... نمی‌توان حساب کرد. وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ (غافر، ۶۰) مردم از شهر برای دعای باران بیرون رفته بودند فقط یک بچه چتر آورده بود! وَلاَ تَرْکَنُواْ إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِیَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ.


_ توسل به فارسی می‌شود پارتی. وسیله که خداوند معرفی می‌کند. چند وسیله ای خداوند که در قرآن یافته‌ام این است که اگر به آن‌ها آویزان شویم می‌توانیم به هدفمان برسیم.


_توسل به نماز استعینوا باالصبر و الصلاة. دو رکعت نماز به اولیای الهی هدیه کنید. توسل به روزه. حضرت علی و فاطمه برای شفای بچه‌هایشان هم دارو به آن‌ها دادند و هم روزه گرفتند.  توسل به صدقه، توسل به روزه. در توسل باید زار بزنیم، التماس کنیم.


انتهای پیام/

6458028
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است