علمی فناوری 02:55 - 29 فروردین 1400
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی خبر داد
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد در ایران بر خلاف اغلب کشورهای دنیا، با شیوع کرونا آلودگی هوا نیز افزایش پیدا کرده است.

افزایش آلودگی هوا در ایران با شیوع کرونا

دکتر محمدصادق حسنوند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی یک مطالعه مروری پیرامون تاثیر همه گیری کرونا بر کیفیت هوا گفت: در یک مطالعه مروری اثر همه گیری کرونا بر کیفیت هوا در سراسر دنیا را در مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی کردیم.

وی گفت: ارتباط متقابلی بین آلودگی هوا و همه گیری کرونا وجود دارد. بدین معنا که مواجهه با آلودگی هوا سبب تشدید علائم ناشی از کرونا می شود و از طرفی در بسیاری از مناطق دنیا در زمان همه گیری کرونا، کیفیت هوا دچار تغییراتی شده است.

وی افزود: همانطور که می‌دانید، هر چه مواجهه مردم با آلودگی هوا بیشتر بوده باشد، ریسک ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بیشتری می شود و میزان مرگ‌ومیر چنین افرادی در زمان همه گیری‌هایی نظیر کرونا افزایش می یابد. از سوی دیگر به واسطه‌ی اجرای محدودیتها در زمان همه گیری کرونا منابع انتشار آلاینده ها و متعاقب آن کیفیت هوا تغییر کرده است.

حسنوند خاطرنشان کرد: نتایج این مطالعه که مقاله‌ی آن تحت داوری است، نشان می‌دهد در بیش از ۹۰ درصد کشورهای دنیا، در زمان پاندمی کرونا غلظت آلاینده‌های هوا همچون PM2.5  که مهم‌ترین آلاینده هواست و دی‌اکسید نیتروژن کاهش چشمگیری پیدا کرده است. اما در کشور ما، در دوران همه گیری کرونا، برخلاف اغلب کشورها، با افزایش غلظت آلاینده‌ها روبرو بودیم. علت این امر این بوده است که ما قرنطینه کامل نداشتیم بلکه برای دوره‌های زمانی قرنطینه‌ی جزئی اعمال کردیم. هنگامی که قرنطینه به صورت جزئی باشد، مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده‌ی کمتری می‌کنند و بیشتر با خودروهای شخصی تردد می‌کنند و در نهایت میزان انتشار آلاینده‌های هوا ناشی از منابع متحرک افزایش می یابد. علاوه بر این، نتایج این مطالعه نشان داد غلظت آلاینده ازن هوا در دنیا افزایش پیدا کرده است که علت اصلی آن کاهش میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن و دیگر آلاینده های پیش ساز ازن بوده است.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که یکی از داده‌های بسیار مهم جهت بررسی تغییر کیفیت هوا در زمان همه گیری کرونا، اطلاعات مربوط به Mobility Index است و در مطالعات مختلفی هم از آن استفاده شده است، گفت: mobility index شاخصی است که اطلاعات مربوط به تردد افراد با استفاده از روشهای مختلف را عمدتا از طریق تلفن های همراه افراد به دست می‌آورد. در بسیاری از کشورهای دنیا این شاخص موجود است اما متاسفانه برای ایران و چین این داده‌ها موجود نبود.

انتهای پیام


11029606
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است