سیاسی 16:06 - 03 آبان 1393
بنیانگذار ویکی‌لیکس در یادداشتی که در هفته‌نامه «نیوزویک» به چاپ رسید به نقش گوگل در ناآرامی‌ها و اغتشاشات ایران اشاره کرد و گفت که گوگل کارهایی را می‌تواند انجام دهد که «سیا» قادر به انجام آن نیست.

نقش گوگل در اغتشاشات پس از انتخابات ۸۸!
به گزارش افکارنیوز، «جولیان آسانژ» بنیانگذار ویکی‌لیکس که بسیاری از اسناد محرمانه دولت آمریکا را فاش کرد هم‌اکنون یادداشتی را در هفته‌نامه «نیوزویک» به چاپ رسانده است.



آسانژ در بخشی از این یادداشت به اقدامات گوگل در تحولات جهان اشاره کرد و نوشت، «جرد کوهن» که هم‌اکنون مدیر بخش ایده‌های گوگل است در سال ۲۰۱۰ از وزارت خارجه آمریکا به گوگل رفت. وی پیش از آن یکی از مشاوران ارشد «سوزان رایس» و «هیلاری کلینتون» وزرای خارجه سابق آمریکا آمریکا بود. او در آن زمان خود را کارشناس امور مربوط به «تروریسم، افراط‌گرایی، اثرات فناوری‌های ارتباطی قرن ۲۱ با سیاستمداری و همچنین ایران» معرفی کرده بود.



به گفته آسانژ دوستی صمیمی کوهن با گوگل در همان سال آغاز شد که با «اریک اشمیت» مدیرعامل گوگل در خصوص خرابه‌های پس از اشغال بغداد تحقیق انجام داد. فعالیت‌های وی در آنجا نهایتا به شکل‌گیری بخش «ایده‌های گوگل» منجر شد.



آسانژ ادامه داد، کوهن چند ماه قبل از آنکه با من دیدار کند، در صدد بود که سفری به مرز ایران در آذربایجان داشته باشد، تا با جامعه ایرانیانی که در نزدیکی مرز هستند بعنوان بخشی از پروژه‌ای کار کند که تحت عنوان «جوامع سرکوبگر» بود.



«فرد برتون» معاون رئیس اطلاعات استراتفورد که خود یکی از مقامات امنیتی وزارت خارجه آمریکا بود، در یک ایمیل داخلی در اینباره نوشته بود: «گوگل از حمایت و پوشش هوایی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا برخوردار است. در واقع گوگل کارهایی را می‌تواند انجام دهد که سیا قادر به انجام آن نیست».



بنیانگذار ویکی‌لیکس به نقش کوهن اشاره کرد و نوشت که کوهن کسی است که وقتی هنوز در وزارت خارجه آمریکا بود، در سال ۲۰۰۹ به «جک دورسی» مدیر اجرایی توییتر ایمیل زد و از او خواست تا تعمیرات سایت را که برای آن زمان برنامه‌ریزی شده بود، برای کمک به اعتراضات در ایران به تعویق بیاندازد.



وی تصریح کرد که گوگل بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های اینترنتی جهان، می‌بایست بعنوان یک نگرانی جدی در سطح جهان تلقی شود و گفت: «گوگل به طور پیوسته برای بسیاری از افراد به اینترنت تبدیل شده است. نفوذ گوگل بر گزینه‌ها و رفتار کلی افراد به مفهوم قدرت واقعی این شرکت اینترنتی برای نفوذ در مسیر تاریخ است».



نیوزویک در مورد دیدار آسانژ و اشمیت نوشته است: «برای آسانژ، توان آزادی‌بخش اینترنت بر اساس آزادی و عدم وابستگی به کشورهاست. اما برای اشمیت، آزادی‌بخشی یکی از اهداف سیاست خارجی ایالات متحده است که از طریق مرتبط کردن کشورهای غیرغربی به شرکت‌ها و بازارهای غربی به دست می‌آید».

5035878
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق درباره رخداد‌های مربوط به افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» احمد وحیدی وزیر کشور درباره قانون مقابله با تحریم کالاهای صهیونیستی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است