اجتماعی 14:08 - 07 آذر 1394
دبیر هیأت عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور:
دبیر هیأت عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: نصف پرونده‌هایی که به این هیأت ارجاع داده می‌شود، مربوط به وزارت آموزش و پرورش است.

نیمی از پرونده‌های رسیده به هیأت عالی نظارت مربوط به آموزش و پرورش است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فردین خرازی رئیس امور سلامت اداری، صیانت از حقوق مردم و دبیر هیأت عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امروز در گردهمایی رؤسای ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش کشور که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: در ماه‌های پایانی برنامه پنجم هستیم و اگر ارزیابی کنیم به چه میزان به اهداف پیش‌بینی شده رسیده‌ایم به نتایج خوشایندی نمی‌رسیم؛ البته می‌توان پاسخ‌های فراوانی داد و یکی از مهمترین پاسخ‌ها، این است که این برنامه باید توسط یک سیستم عامل به اجرا درآید.

وی با بیان اینکه نظام اداری ما اثربخشی و کارآمدی لازم برای اجرای برنامه توسعه ندارد گفت: این نظام، حجیم و دارای ایرادهای فراوان در ساختار و فرایند اجراست یعنی نظام اداری ما به حد کافی دارای انضباط سازمانی و سلامت اداری نیست.

دبیر هیأت عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یادآور شد: نوع بی‌انضباطی و مصادیق فساد اداری در جاهای مختلف فرق می‌کند و ابعاد آن گسترده است، تقریباً نصف پرونده‌هایی که به اداره هیأت عالی نظارت می‌آید مربوط به وزارت آموزش و پرورش است و نظام اداری ما به شدت از شرایط سالم مورد انتظار فاصله دارد.

خرازی با بیان اینکه نیاز به یک برنامه جامع اداری و صیانت از حقوق مردم داریم، گفت: این برنامه باید بر پایه سه رکن باشد که شامل پیشگیری، مراقبت و پایش و رسیدگی و مقابله است که برای هر کدام از این سه رکن، راهبردهایی پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در حوزه سلامت اداری یکی از مشکلات، تعدد قوانین و مقررات است که گاهی با هم ، هم‌ترازی دارند و راهبرد اول تنقیح یکپارچه‌سازی قوانین و مبارزه با فساد و صیانت از حقوق مردم است.

دبیر هیأت عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به رتبه بندی کشورها  به لحاظ سلامت اداری، افزود: برای ایجاد جهش توسعه در ایران نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و برای این امر آنها به رتبه‌بندی ما در دنیا نگاه می‌کنند.

خرازی گفت: راهبرد دوم در نظر گرفته شده بستر سازی و صیانت از حقوق مردم است که نقش آموزش و پرورش بی‌بدیل بوده است یعنی هم نقشی که در کلاس دارد و هم در فرهنگ‌سازی خانواده‌ها که می‌تواند موثر باشد.

وی با اشاره به راهبرد سوم افزود: شناسایی عوامل موثر در بروز فساد اداری، سومین راهبرد است؛ تجربه نشان می‌دهد به میزانی که دولت الکترونیک افزایش می‌یابد، سلامت اداری نیز بالا می‌رود و دیگر راهبرد ارتقای همکاری با سازمان‌های بین‌المللی برای مبارزه با فساد است و همکاری نکردن با آنها باعث پایین‌ آمدن رتبه ما می‌شود.

دبیر هیأت عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه قرار است تا سال 1404 رتبه اول منطقه باشیم و در حال حاضر در رتبه‌های میانی هستیم، افزود: می‌توانیم این را جبران کنیم اگر بتوانیم با اجرای برنامه جامع تا پایان برنامه ششم تا سال 1399 تا رتبه 5 منطقه ارتقاء یابیم و جای امیدواری است در برنامه هفتم خیز لازم برای رتبه اول منطقه را برداریم.

خرازی بیان داشت: راهبرد دیگر در این زمینه، احصای مصادیق حقوق شهروندی در نظام اداری است، اینکه یک شهروند چه حقوقی دارد و چگونه می‌تواند با کمترین هزینه، آن را به دست آورد.

وی با بیان اینکه تدوین شاخص‌های ملی و دستگاهی مهم است و امیدواریم تا پایان سال جاری به این شاخص‌ها برسیم، تصریح کرد: باید مشارکت نظام‌مند مردم و سازمان‌های مردم نهاد را ارتقاء دهیم و تقویت نقش این سازمان‌ها را داشته باشیم.

دبیر هیأت عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر اینکه طراحی و استقرار سامانه سنجش ادراک سلامت اداری از دیگر راهبردهاست، خاطر نشان کرد: کارآمد کردن نظام رسیدگی به تخلفات اداری یک راهبرد دیگر است و واقعیت این است که نظام رسیدگی به تخلفات اداری نتوانسته است به انتظارات پاسخ دهد.

خرازی آخرین راهبرد در این برنامه جامع را تدوین و استقرار نظام جامع خسارات برشمرد و گفت: یعنی اگر دستگاهی خسارتی به شهروندی وارد کرد مکلف به جبران خسارت است.

http://fna.ir/YI7YWZ

7439436
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران گفت: در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازار‌های محلی شناسایی و کد‌ ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا تمهیدات این یگان در مورد اعزام زائران به عمره را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری به ترتیب ۳۲/۱ و ۲۷/۳ سال بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طبق پژوهشی افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره دانشجویی سازمان جوانان از برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جوانی که به طرز دلخراشی همسرش هدف شلیک گلوله قرار داده و به تهرن متواری شده بود به دام افتاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ ثوب البسه قاچاق خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت، از کشف ۲۸ کیلوگرم حشیش توسط ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب در اتوبان آزادگان خبر داد و افزود: در این عملیات پلیسی یک قاچاقچی حرفه‌ای مواد افیونی در اقدامی ضربتی دستگیر شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قائمیان گفت: قانون جوانی جمعیت تسهیل گر برون رفت از این شرایط است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارقان حرفه‌ای محتویات خودرو و کشف اموال مسروقه خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است