استانی 00:00 - 16 تیر 1394
بیرجند؛
درختان کهنسال بید خوگ شهرستان قاین با قدمت حدود 400 تا 450 ساله پس از بررسی در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی با شماره 251 در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از بیرجند؛ کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: در داخل دره خوگ مجموعه درختان درهم تنیده بید به چشم می خورد که بسیار زیبا و چشم نوازند. با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه، وجود درختانی که توانسته اند چند صد سال شداید محیطی را تحمل کرده و خود را با اقلیم حاکم بر منطقه سازگار نمایند، مسئله ای جالب و درخور توجه است.

زهرا رضایی ملکوتی افزود: این مجموعه درختان کهنسال برای مردم روستا و دیگر روستاهای مجاور به جهت مجاورت با قدمگاه روستا، بسیار با ارزش است

وی خاطرنشان کرد: در انتهای دره خوگ از فاصله دور، سبزی و طراوت خیره کننده ای به چشم می خورد که مربوط به مجموعه ای از درختان کهنسال بید می باشد.

وی گفت: این درختان به لحاظ شکل ظاهری بسیار شاداب و سرسبز هستند ، ارتفاع این مجموعه حدود 9 متر بوده و تاج پوشش آنها فضایی حدود 1256 متر مربع را اشغال کرده است.

وی افزود: شاخه ها زیاد برافراشته نبوده و ارتفاع پیدا نکرده اند اما هنگامی که به درختان نزدیک می شویم مجموعه ای از شاخه های درهم و انبوه دیده می شوند، شاخه ها در حالی که تاب خورده اند روی زمین قرار گرفته اند، گویا رشد رویشی آنها بیشتر از توان نگهداری وزن دیگر شاخه ها بوده است. تنه اصلی به صورت خوابیده بر زمین قرار دارد.

وی اظهار کرد: بزرگترین تنه، محیطی برابر 6 متر و قطر سینه ای معادل 91/1 متر دارد. در هم رفتن شاخه های درخت، حرکت و رشد طولی آنها و شبکه ای از شاخه ها و ساقه های درخت منظره ای بدیع ایجاد کرده که توجه هر بیننده ای را به خود جذب می نماید.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به قرارگیری این درختان کهنسال در دره روستا و مجاورت با قدمگاه روستا، اهالی این منطقه و روستاهای اطراف، بسیار به آن اعتقاد دارند. وجود تعداد بی شماری تسبیح رنگارنگ بر شاخه های آن، تعداد زیادی پارچه های گره زده به عنوان دخیل، وجود عَلَمی با پارچه های رنگی و نشانی برنجی از دست و وجود صندوقچه ای جهت نگهداری کتب دعا، خود گویای ارزش معنوی این درختان است.

ملکوتی افزود: با توجه به علاقه مردم منطقه به طبیعت و آثار طبیعی و بخصوص اعتقاداتی که نسبت به این درخت دارند حفظ و حراست از این اثر و لزوم تدوین برنامه های خاص جهت این اثر طبیعی مورد تایید و تاکید مردم می باشد .

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: مجموعه ای از فاکتورها فضایی ویژه و مقدس را برای انسان تداعی می کند که این مسئله راز بقای این درختان است، مردم به آن احترام می گذارند، شاخه هایش را نمی برند و همین امر باعث شده این درختان، همچنان به حیات خود ادامه دهند.
 
انتهای پیام/ی

6708102
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است