اقتصادی 17:11 - 18 مرداد 1399

جزئیات پاکسازی ۲ لکه نفتی بزرگ/ چگونه از آلودگی محیط زیست رهیدیم؟

به گزارش خبرنگار مهر، پنج شنبه ۹ مرداد ماه در اثر یک اتفاق، لکه نفتی در اطراف میدان نفتی ابوذر در خلیج فارس ایجاد شد که حتی تا نزدیکی‌های جزیره خارک نیز کشیده می‌شد؛ با این حال بیم آن وجود داشت که این لکه نفتی به سواحل سرزمین مادر (سواحل شمالی خلیج فارس) نیز کشیده شود که آثار سو زیست محیطی گسترده‌ای برای سواحل جنوبی کشورمان در پی داشت، شاید بیشترین آسیب از گسترش لکه‌های نفتی خلیج فارس به سواحل کشورمان را صیادان و ماهیگیران می‌دیدند و امکان رفع این آسیب‌ها تا مدت‌های طولانی وجود نداشت.

با این حال سازمان بنادر و دریانوردی (ادارت بنادر و دریانوردی خارک، امام خمینی (ره)، بوشهر و هرمزگان) با همکاری دستگاه‌های مختلف شامل معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، نیروهای مسلح، شرکت مناطق نفت خیز جنوب و دیگر شرکت‌های تابعه وزارت نفت (شرکت نفت فلات قاره) دیگر ارگان‌های مربوطه توانست طی یک عملیات سنگین ۷ ساعته دریایی و هوایی، لکه‌های نفتی ایجاد شده را جمع آوری و پاکسازی کند.

در این اتفاق، علاوه بر میدان نفتی ابوذز، حوالی میدان نفتی فریدون، جزایر خارک و سیری، بخش‌هایی از آب‌های غرب استان هرمزگان نیز دچار آلودگی شده و گفته می‌شود تا نزدیکی بنادر گناوه و دیلم در استان بوشهر کشیده شده بود که طول بزرگترین لکه نفتی در این سانحه به ۲۰ کیلومتر می‌رسید.

همچنین در ادامه آن، یک آلودگی نفتی دیگر نیز در هفته گذشته در سواحل استان هرمزگان رخ داد که اگرچه به بزرگی لکه نفتی ۹ مرداد نبود، اما با این حال سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به پاکسازی آن کرد؛ هنوز منشأ آلودگی نفتی دوم مشخص نیست اما گفته می‌شود از دو فروند شناور اقیانوس پیمای پهلو گرفته در یکی از بنادر جنوبی، این نشت سوخت ایجاد شده است.

معاون سازمان بنادر: همکاری نهادهای مختلف در پاکسازی لکه‌های نفتی دو هفته اخیر قابل توجه بود

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره پاکسازی لکه نفتی خلیج فارس در هفته گذشته اظهار کرد: پاکسازی لکه نفتی میدان ابوذر اقدام بزرگی بود؛ وقتی آلودگی نفتی در دریا ایجاد می‌شود، معمولاً علت انتشار آن یا از سکوهای نفتی است یا از شناورها؛ دو مورد آلودگی بزرگ ایجاد شد که منشأ یک مورد آن داخلی (یکی از میادین نفتی) بود اما منشأ مورد دوم آن مشکوک است.

وی با اشاره به همکاری سازمان بنادر، نیروهای مسلح، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و… در رفع این آلودگی‌های نفتی یادآور شد: در طول سه روز، نیروهای عملیاتی مذکور توانستند با فرماندهی عملیاتی سازمان بنادر لکه‌های نفتی ایجاد شده را شناسایی و پاکسازی کردند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: شناورهای عملیاتی جمع آوری لکه‌های نفتی در دریا از دستگاه‌های اجرایی مختلف در کنار هم قرار گرفتند و توانستند این لکه‌ها را پاکسازی کنند.

به گفته عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، این اقدام سازمان توانست از آلودگی نفتی بزرگی جلوگیری کند و اجازه داده نشد تا آلودگی به سواحل برسد چون آلودگی در سواحل برای محیط زیست، گردشگران و استفاده کنندگان از سواحل و خصوصاً صیادان و ماهیگیران آسیب زیادی ایجاد می‌کند که این اتفاق خوشبختانه رخ نداد.

اسلامی درباره سیستم استفاده شده در این عملیات گفت: در این عملیات از شناورهای یدک کش استفاده شد و ما در ایران در حال حاضر شناور لکه خوار نداریم؛ اما از تجهیزات مدرنی در مبارزه با لکه‌های نفتی برخورداریم که عمدتاً به آن بوم و اسکینر گفته می‌شود، بهره مند شدیم؛ این تجهیزات، ابزار تیوپ مانند بزرگی به طول صدها متر هستد که پس از باد شدن، دور لکه نفتی را گرفته و نهایتاً با تحهیزات خاصی آنها را وکیوم می‌کنند.

وی یادآور شد: در مدل دیگر که شیمیایی است، به آن دیسپرسنت نفتی گفته می‌شود که بر روی لکه‌های ایجاد شده در دریا پاشیده شده و مواد مذکور، اقدام به تجزیه مواد نفتی می‌کند؛ ما در عملیات لکه زدایی مذکور از هر دو مدل فیزیکی و شیمیایی استفاده کردیم.


10657650
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طبق قانون حقوق مسافری بلیت تمامی مسافران پرواز‌های باطل شده بازگردانده و استرداد شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در یک ماهه ابتدایی امسال ۲ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری، بازرگانی و واردات در مقابل صادرات تامین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: با اجرای طرح واگذاری اراضی مسکونی در کشور ۶۰۰ هزار قطعه زمین در روستاهای کشور تملک شده است‌.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر جهاد گفت: ایران با بیش از ۱۸ هزار نمونه غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیگی گندم در دنیا را در اختیار دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت از برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در روزهای آینده و همچنین سفر یک هیات ایرانی به آفریقا برای بررسی ظرفیت‌های معدنی این قاره خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان خصوصی سازی از تایید صلاحیت متقاضیان خرید سهام شرکت‌های پرسپولیس و استقلال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت از برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در روزهای آینده و همچنین سفر یک هیات ایرانی به آفریقا برای بررسی ظرفیت‌های معدنی این قاره خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: سن اکثر معادن در ایران زیاد شده و ممکن است از یک معدن ۳۰ سال استخراج انجام شده باشد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت گفت: در سال ۱۴۰۲ رشد سرمایه گذاری بیش از ۳۰ درصدی را در صنعت نساجی و پوشاک شاهد بودیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: برای اولین بار شماره‌گذاری وسایل نقلیه طبق قانون ساماندهی خودرو منوط به پرداخت عوارض شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است