علمی فناوری 20:10 - 01 مرداد 1393
۲۱ شهریورماه مقارن با ۱۲ سپتامبر به عنوان مهلت ارسال آثار و طرح‌های دانشمندان و پژوهشگران به نهادهای نامزد کننده جایزه ۵۰۰هزار دلاری علم و فناوری مصطفی (ص) مشخص شد.

آخرین خبرها از جایزه ۵۰۰،۰۰۰ دلاری مصطفی (ص)
عرش نیوز:

ستاد اطلاع‌رسانی و برندسازی جایزه مصطفی (ص) اعلام کرد:

 

به اطلاع می‌رساند بر اساس تصمیمات اخذ شده در شورای علمی جایزه مصطفی (ص)، زمان ارسال آثار و طرح‌ها از سوی دانشمندان و محققان به نهادهای نامزدکننده در کشورهای مختلف تا ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۱ شهریورماه ۱۳۹۳) تعیین شده است.

جایزه مصطفی

جایزه مصطفی(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام(ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده، نام‌گذاری شده است.

این جایزه در سال جاری برای نخستین بار اهدا خواهد شد. هدف از اعطای جایزه مصطفی ترویج و تشویق علم‌آموزی و پژوهش در جوامع اسلامی است. این جایزه پیشگام توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی است و با تقویت ارتباط علمی میان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالی علمی در کشورهای اسلامی کمک خواهد کرد.

برگزیدگان جایزه مصطفی در چهار رشته مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود. این چهار رشته عبارتند از: «علوم و فناوری نانو»، «علوم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «طرح برتر دانشمند مسلمان». این جایزه به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش‌های علمی جدیدی ارائه کرده باشند.

اساسنامه این جایزه در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. بنا بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیرخانه جایزه در پارک فناوری پردیس از نهادهای زیرمجموعه معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری مستقر و فعالیت علمی و اجرایی خود را برای شناسایی دانشمندان برتر جهان اسلام از حدود ۲ سال پیش آغاز کرده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای سیاست‌گذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند. از مهم‌ترین اعضای بین‌المللی شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) می‌توان به بانک توسعه اسلامی، آکادمی علوم جهان اسلام، دانشگاه کراچی و دانشگاه مالایا اشاره کرد. همچنین فرهنگستان علوم ایران، فرهنگستان علوم پزشکی، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف از نهادهای علمی عضو این شورا هستند.

طرح اعطای این جایزه بازتاب قابل‌توجهی در میان شخصیت‌های علمی داخلی و بین‌المللی داشته است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جایزه مصطفی را برای رشد کشورهای اسلامی با اهمیت دانسته و اظهار امیدواری کرده است این جایزه بتواند در زمینه گسترش علم و فناوری در جهان اسلام نقش موثری ایفا کند. پروفسور محمد قیصر، رییس دانشگاه کراچی با تأکید بر اهمیت این جایزه اظهار کرده است جایزه مصطفی(ص) باعث افزایش تولید علم، افزایش اختراعات و انجام تحقیقات بیشتر شده و جهان اسلام از آن بهره خواهد برد.

همچنین دکتر احمد محمد علی المدنی، رییس بانک توسعه اسلامی نیز تأسیس این جایزه را گام بسیار مهمی برای تسریع پیشرفت‌های علمی میان مسلمانان خوانده و از همه کشورهای اسلامی خواسته است تا با همکاری با یکدیگر این جایزه را به یک جایزه معتبر جهانی تبدیل کنند.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۲۲۰ جایزه مهم علم و فناوری در سراسر جهان در زمینه‌های مختلف و توسط نهادها و بنیادهای گوناگون به دانشمندان اهدا می‌شود. اعطای جوایز ارزشمند، سنت علمی مهمی است که تاثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت علم در جهان دارد.

نخستین و شناخته‌شده‌ترین جایزه از این دست، جایزه نوبل، برگرفته از نام «آلفرد برنارد نوبل» است که هر سال در ۴ رشته علمی به برترین دانشمندان فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و اقتصاد ـ و دو رشته غیر علمی ادبیات و صلح ـ در سراسر جهان اهدا می‌شود. آلفرد نوبل در سال ۱۸۹۵، یک سال پیش از مرگ، نزدیک به تمامی ثروتش را که از راه اختراع دینامیت به دست آمده بود به پایه‌گذاری این جایزه اختصاص داد تا با ترویج تلاش‌های علمی بشردوستانه استفاده‌های غیرصلح‌آمیز از اختراعش را جبران کند.

جایزه مصطفی(ص) بزرگ‌ترین جایزه علمی فناوری در جهان اسلام است و مجله نیچر، یکی از معتبرترین ژورنال‌های علمی در جهان، اعطای آن را به عنوان نشانه دیگری از پیشتازی علمی ایران در جهان اسلام ارزیابی کرده است.


4311320
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است