استانی 08:57 - 03 آبان 1393
برخی عوامل فرهنگی جای شوق و رغبت قدیمی به کتاب خواندن را تبدیل به نگاه خسته‌کننده و کسالت بار کرده‌اند.

شوق به کتاب خسته شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در اردبیل، نمایشگاه کتاب در اردبیل برگزار شد و زشت و زیبای آن به چشم آمد، وقتی که سفره‌ای باز می‌شود عیب‌جویی آغاز می‌شود، اما همین نمایشگاه نیز فرصتی بود تا آنها که می‌خواهند سلیقه مردم اردبیل را در خصوص کتاب بشناسند محققانه وارد میدان شوند، حال یک سئوال ممکن است پیش آید و آن این است که وضع کتاب و کتابخوانی چرا چنین است و چه کسی یا کسانی مسبب و عامل این وضعیت هستند؟

«هوشمند» مسئول غرفه‌ی «خانه کتاب» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: این نهاد از طریق حضور در نمایشگاه‌های استانی برای حمایت از اهالی قلم استان‌ها برای انجام حمایت‌های بیمه‌ای و فرهنگی ثبت‌نام می‌کند هم‌چنین در این فرصت ارتباط مستقیم با خردمندان و ناشرین استانی برقرار می‌کند.

وی در خصوص خدمات خانه کتاب، گفت: طرح‌هایی در زمینه معرفی اندیشه‌های نو و یا از یاد رفته کلی در حوزه ایران شناسی فرهنگی و یا رواج فرهنگ نقد کتاب اجرا و نتایج آن از طریق مجموعه کتاب‌های منتشره در نمایشگاه به معرض استفاده گذاشته شده است.

مسئول غرفه‌ی خانه کتاب با اشاره به خدمات انجام شده در خصوص تأمین بانک‌های اطلاعاتی کتاب اظهار کرد: تولید مجموعه‌های معرفی کتاب هم‌چون کتاب هفته، کتابشناسی ماه، لوح فشرده کتیبه و کتاب مرجعِ نشر برای پاسخ به نیازهای موجود در این راستا انجام شده است.

هوشمند با تأکید بر لزوم افزایش شمار نمایشگاه‌های سالانه در استان‌ها، گفت: متأسفانه سبدهای مصرف مردم از کتاب خالی شده و مردم باید به اهمیت کتاب پی ببرند، البته سهل‌الوصول بودن نمایشگاه‌ها در استقبال بهتر از کتاب هم موثر است.

وی افزود: کتاب خواندن به ایجاد فرهنگ نیاز دارد و حضور اساتید و هم‌نشینی اهل قلم در یک غرفه اختصاصی این فرهنگ را می‌تواند ارتقاء دهد.

مسئول غرفه‌ی خانه کتاب در خصوص آینده‌سازی برای مطالعه کتاب خاطرنشان کرد: لازم است نمایشگاه‌های اختصاصی کتاب کودک برگزار شود تا والدین به همراه فرزندان خردسالشان به این نمایشگاه ها مراجعه کنند.

ضعف کتابخوانی در اردبیل مشهود است

«توسلی»، مسئول غرفه‌ی انتشارات «ثالث» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه در همه نمایشگاه‌ها همیشه حضور دارم اما استقبال همیشگی مردم اردبیل از نمایشگاه‌های کتاب را در مقایسه با شهرهایی مانند ارومیه و تبریز ضعیف می‌بینم و مخاطبان انگشت‌شماری می‌توان یافت که در گستره‌ی وسیعی فعالیت کنند.

وی گفت: ضعف کتابخوانی در اردبیل مشهود است و یک کتاب فروش حرفه‌ای این را می‌فهمد، به خصوص اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان در این نمایشگاه با مارکز، نویسنده قرن آشنایی نداشته و حتی به معرفی غرفه‌دار هم توجهی نمی‌کنند.

توسلی در خصوص کیفیت ویترین و جنبه‌های زیباشناختی توزیع کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: حضور نمایشگاه کتاب و تهیه‌ی لیست نیز به اندازه‌ی ویترین برای این ناشر مهم بود و سعی کرده است مانند نمایشگاه بین‌المللی در نمایشگاه‌های استانی حاضر شده و طبق لیست کتاب‌هایش با مشتریان رابطه‌ی دو سویه‌ای ایجاد کند.

وی با اشاره به حرفه‌ی ارزشمند کتابفروشی، گفت: وجود غرفه‌دار خوب خدمتی در جهت کتابخوانی است و این ناشر سعی کرده است همیشه از افراد باتجربه و وارد برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب استفاده کنند، با این حال متأسفانه روندی پیش گرفته شده است که اکثر غرفه‌داران مانند صندوق‌دار عمل می‌کنند و این مانع تبدیل شدن بازدیدکنندگان به خریدار کتاب می‌شود.

مسئول غرفه انتشارات ثالث با توجه به تأثیر گفت‌وگوی کتابفروش با مشتریان گفت: کتابفروش باید بتواند در خصوص کتاب صحبت کند و تمام و کمال به خریدار اطلاعات بدهد از همین‌رو باید خود کتابخوان بوده و انسان فرهیخته‌ای باشد که از کتاب و فرهنگ سر در می‌آورد.

وضعیت کتاب‌های عمومی خوب بوده اما دانشگاهی نه

«احدی» مسئول انتشارات محقق اردبیلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه فصل برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب نبوده چون همه دانش‌آموزان و دانشجویان در این برهه از فصل کتاب خود را تهیه کرده‌اند وضعیت کتاب‌های عمومی خوب بوده اما دانشگاهی نه.

وی گفت : نیمی از زمان نمایشگاه کتاب به بطالت می‌گذرد چون در این زمان دانشجو یا استاد فرصتی برای حضور در نمایشگاه ندارد و ساعت کار نمایشگاه هم معضلی بزرگ در استقبال ضعیف می‌تواند باشد.

مسئول انتشارات محقق اردبیلی همکاری نکردن نهادهای اداری و مدیران فرهنگی را یکی دیگر از معضلاتی دانست که در خوب برگزار نشدن این نمایشگاه‌ها می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

احدی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که بیشتر در این نمایشگاه به چشم می‌خورد تبلیغات رسانه‌ای ضعیف از سوی صدا و سیمای اردبیل ومطبوعات بود.

وی خاطرنشان کرد: سابقه‌ی منفی نسبت به سال‌های قبل به برگزاری نمایشگاه و اینکه مطالعه مردم نسبت به نمایشگاه‌ها خیلی کم بوده است.

مسئول انتشارات محقق اردبیلی با انتقاد از زمان اختصاص داده شده به نمایشگاه کتاب اردبیل، افزود: برنامه‌ریزی می‌توانست طوری انجام شود که با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه‌های اردبیل، دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت گروهی می‌توانستند در نمایشگاه شرکت کنند تا شور و حال بیشتری در نمایشگاه ایجاد شود.

هدف ما از نشر و عرضه کتاب افزایش فرهنگ جامعه است

درادامه «سمساری» دیگر غرفه‌دار این نمایشگاه با اشاره به انتشارات «اختر» در همه‌ی نمایشگاه‌های پیشین کتاب اردبیل، گفت: حضور در نمایشگاه‌های اردبیل برای این ناشر ارزشمند است و با توجه به مشتریان علاقه‌مندی که دارد همیشه از حضور در نمایشگاه‌های استان اردبیل استقبال کرده است.

این ناشر، گفت: هدف ما از نشر و عرضه‌ی کتاب این است که فرهنگ جامعه را افزایش دهیم به خصوص در حوزه‌ی اختصاصی خود که نیازهای گسترده‌ای برای تولید و معرفی کتاب‌های تولیدی توسط نویسندگان فاخر این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه ضعف در هماهنگی و خدمت‌رسانی در زمینه‌هایی چون ایاب و ذهاب رایگان مردم، به نظر می‌رسد افراد کتابخوان و اساتید دانشگاه‌ها با وجود مشاهده‌ی بحران کتابخوانی توجهی به ترغیب اطرافیان و آشنایان خود برای خرید کتاب یا ترغیب آنان برای حضور در این نمایشگاه نداشته‌اند و عامل استقبال کم از کتاب فقط به مسئولان بر نمی‌گردد.

سمساری با تأکید بر ضرورت تأثیر کمبود مکان در حضور ناشران گفت : اردبیل شهری مهم است و از چندین سال پیش فضای نمایشگاه افزایش نیافته است و باید فضای بیشتری برای غرفه‌داران و حتی حضور غرفه‌های بیشتر اختصاص داده شود تا نمایشگاه برگزار شده در شأن قدمت این شهر باشد.

وی اظهار کرد: از گذشته این ناشر مشتریان خوبی در اردبیل داشته است اما امکان دارد استقبال کم در این نمایشگاه به‌علت قیمت زیاد کتاب‌ها هم بوده باشد که این مشکل در سال‌های اخیر سبب تیراژ کم تعداد کتاب‌های تولیدی شده است.

«عباس ذبیحی» کارشناس ارشد جامعه‌شناسی با اشاره به نقش نمایشگاه‌ها در تولید و توزیع سبد مصرفی گفت: مهم این است که نمایشگاهی با اهداف از پیش تعیین شده و با استراتژی‌های خاصی برای مخاطبان برگزار شود تا به خواسته‌های خود برسند که در این زمینه شناخت قریحه‌ی مردم نیز مهم است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه یک هنر و حرفه‌ی تخصصی است و در دانشگاه ها آموزش داده می‌شود و باید روند برگزاری آن به صورتی باشد که نهادهای غیردولتی و جوانان جویای کار بتوانند در برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهای نمایشگاه و حتی جذب اسپانسر بکوشند و چه بهتر است برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی کتاب به سمن‌های جوان سپرده شود.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی با تأکید بر اهمیت فرهنگی بودن نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد : اجرای برنامه‌های متمم فرهنگی، نظیر کنسرت موسیقی، تئاترهای فاخر و ایجاد فرهنگ شاداب مانند جشن و نورافکنی و پوشش تلویزیونی متناسب با شأن نمایشگاه کتاب می‌تواند به جذب مخاطبان بیشتر آن کمک کند.

ذبیحی با تأکید بر فرهنگ پند و اندرزی موجود در خصوص کتاب، افزود: کتاب کالا یا عنصری زیبا و دلنشین است و نباید صرفاً به خوب بودن آن و نصیحت کودکان و جوانان بسنده کنیم و دست آخر هم از وجود فقر فرهنگی انتقاد کنیم باید بدانیم عوامل زیادی موجب ایجاد مالیخولیای کتاب شده است و برای ترغیب مردم به کتاب باید ذوق آنها را بر انگیخت.

وی، گفت: کتاب خواندن را باید آموزش داد اما در خانه‌ای که بزرگترها به‌عللی چون مشکلات اقتصادی از کتاب روی گرداند، کودک نمی‌تواند این ذوق را درونی کند، در عوض بسیاری از رفتارهای نابهنجار را درونی می کند و بخشی از مشکلات ما این است که کارهایی مانند قلیان کشیدن و رقابت برای خریدن موبایل جدید حتی برای کودکان تبدیل به ذوق شده است.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی خاطرنشان کرد: نباید از نقش کتاب‌های کمک درسی که جای کتاب را گرفته‌اند و ابزاری کسالت بار و خسته‌کننده برای حفظ دروس هستند بگذریم، چون اینها کتاب نبوده و متأسفانه موجب انحراف ذهنی جوانان در خصوص زیبایی‌های کتاب هم شده‌اند.

فرهنگ مکتوب ساخته کتاب است

در ادامه «اسحقاقی» مدیرکل فرهنگ وارشاد استان اردبیل در خصوص ارزش مطالعه وکتاب، افزود: فرهنگ مکتوب ساخته کتاب است و ارزش تمدن‌ها و فرهنگ‌ها وابسته به ذخائر و پشتوانه‌های فرهنگی آنها است.

وی گفت: مطالعه کتاب‌های خوب و مفید، به بارور شدن دینی جامعه منجر شده و نقش و جایگاه والایی در زمینه ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت نیز دارد.

مدیرکل فرهنگ وارشاد استان اردبیل با اشاره به اینکه میزان مطالعه و کتابخوانی مردم یکی از شاخص‌های ارزیابی رشد توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری است ، خاطرنشان کرد: توسعه و ترویج کتابخوانی در استان از موضوع‌ها و دغدغه‌های ما در حوزه‌ی فرهنگ است.

اسحاقی خاطرنشان کرد: ارتقای سطح دانش عمومی مردم با فراگیر شدن مطالعه میسر می‌شود و دستیابی به این مهم بسترساز توسعه در سایر زمینه‌ها نیز است.

به گزارش ایسنا، مردم و جمع کثیری از فرهنگ دوستان اردبیلی در دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب اردبیل، این رویداد مهم را جشن گرفتند.

غرفه‌های موجود در این نمایشگاه شاهد حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بود. بدنبال عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در سال گذشته ، امسال دهمین دوره‌ی نمایشگاه کتاب اردبیل با حضور 315 ناشر کشوری و استانی و با ارائه‌ی بیش از 30000عنوان کتاب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اردبیل در حال برگزاری است.

کتب به نمایش در آمده در این نمایشگاه حداقل با 30 درصد تخفیف در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفت و در طول ایام برگزاری نمایشگاه برنامه‌های مختلفی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزارشد.

گزارش از خبرنگار «سمیه درازی» و«محمد زینالی»

انتهای پیام


5030230
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است