علمی فناوری 01:11 - 03 آبان 1393
با برنامه‌ نرم‌افزاری جدید، گوشی‌های هوشمند می‌توانند به بخشی از بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان تبدیل شوند.

شبکه گوشی‌های هوشمند رقیب تازه آزمایشگاه‌های پرتو کیهانی!

به گزارش سرویس فناوری ایسنا تیمی از دانشمندان به رهبری «دانیل وایتسون»، فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، و «مایکل مولهرن» از دانشگاه کالیفرنیا در داویس، برنامه نرم‌افزاری جدیدی ارائه داده‌اند که شبکه جهانی گوشی‌های هوشمند را به آشکارساز پرتو کیهانی به اندازه یک سیاره تبدیل می‌کند.

یکی از معماهای همیشگی پیش‌ روی فیزیکدانان نجومی، کشف منبع ذرات با انرژی فوق‌العاده بالایی است که به زمین برخورد می‌کنند. این ذرات، پرتوهای کیهانی خوانده می‌شوند و یک میلیارد برابر پرانرژی‌تر از ذراتی هستند که در برخورددهنده بزرگ هادرونی در سرن تولید می‌شوند.

گرچه این پرتوهای کیهانی دهه‌ها پیش کشف شدند، چنین مولفه‌هایی با این انرژی بالا بسیار نادر هستند و این امر شناسایی منشا آن‌ها در جهان را دشوار می‌کند.

برنامه CRAYFIS («پرتوهای کیهانی پیداشده در گوشی‌های هوشمند») هنگامی که تلفن به یک منبع نیرو متصل می‌شود و برای چند دقیقه استفاده نمی‌شود، برای رهگیری این پرتوها به کار می‌رود. هر فردی که دارای گوشی هوشمند iOS، اندروید یا تبلت است، با استفاده از این برنامه قادر خواهد بود در این شبکه آشکارساز شرکت کند.

چنانچه تلفن منفردی داده‌هایی را جمع‌آوری کند که در مقاله‌ای علمی به کار رود، به عنوان نویسنده نام کاربر درج خواهد شد.

حسگرهای سیلیکون‌محور موجود در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند از همان قوانینی استفاده می‌کنند که آشکارسازهای سرن و هر جای دیگر برای شناسایی ذرات استفاده می‌کنند. اما چون این ذرات بسیار نادر هستند، به آشکارساز بسیار بزرگی مانند شبکه جهانی گوشی‌های هوشمند برای شکار آن‌ها نیاز است.

در حالی که پیش‌تر مشخص شده بود گوشی‌های هوشمند فردی می‌توانند این ذرات را شکار کنند، این نخستین باری است که ثابت شده چنانچه ابزارهای از این دست به یکدیگر متصل شوند، آشکارساز جهانی و شبکه‌بندی‌شده‌ای را شکل می‌دهند که می‌توانند با قابلیت‌های آزمایشگاه‌های پرتو کیهانی رقابت کنند یا از آن‌ها پیشی بگیرتد.

تیم علمی به مدت یک سال روی طراحی این برنامه نرم‌افزاری کار کرده و محققان در حال شناسایی مرورگرهایی هستند که بتوانند با کاربرهای متعدد سر و کار داشته باشند.

انتهای پیام


5029307
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت:مدارس برای ارتقای جایگاه علمی و افزایش میانگین نمرات نهایی دانش آموزان باید اقدامات موثری انجام دهند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سنجش شایستگی های حرفه ای هنرجویان در شاخه تحصیلی فنی و حرفه ای نهم اردیبهشت ازساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است