بین‌الملل 22:11 - 11 تیر 1394
مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ دیگر جدی جدی به روزهای بسیار جدی خود رسیده است. روزهای سرنوشت ساز.

آیا به گام های پایانی مذاکرات رسیده ایم؟/پرونده ای برای روزهای دور آخر

مذاکره پشت مذاکره، جلسه پشت جلسه. این کامل ترین جمله از هفته دیپلمات ها در وین است.  هفته ای سرشار از جلسات طولانی و پی در وی که فعلا پیشرفت با خود به همراه داشته، اظهار نظرهای منفی طرفین کمتر شده و دیپلمات ها بیش از اینکه از اختلافات سخت باقیمانده تاکید کنند بر حصول پیشرفت ها سخن می گویند. 

شنبه این هفته و در شرایطی که مذاکرات به صورت منظم میان کارشناسان و دیپلمات ها در هتل کوبورگ  در جریان بود آمانو را هم در خود پذیرفت. رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه وارد هتل کوبورگ شد. با حضور فابیوس در محل مذاکرات هیجان تازه ای به فضای رسانه ای دمیده شد. او با اظهارات تند خود حدود یک روز به سر تیتر اخبار رسانه های معتبر دنیا تبدیل شد. وزیر خارجه فرانسه سه خط قرمز برای حصول توافق جامع با ایران تعیین کرد.

مذاکرات در حالی پیش می رفت که موضوع تحریم ها همچنان یکی از مباحث مطرح در گفتگوها به شمار می رفت. هرچند بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که اصلی ترین اولویت ایران در این مذاکرات رفع تحریم ها بوده است اما سعید لیلاز در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد: اقتصاد ایران هرگز تحریم پذیر نیست 

با پیش رفتن گفتگوها و رصد اظهار نظرهای مختلف دیپلمات ها می شد به فهرستی از اختلافات میان طرفین دست یافت. فهرستی که خبرآنلاین آن را اختلافات شش گانه ایران و ۵+۱ نامید. خبر سفر اعلام نشده ظریف به تهران هم سر و صدای زیادی به پا کرد. بلومبرگ سفر ظریف را اتفاقی مثبت در جهت توافق ارزیابی کرد.  ظریف البته اعلام کرد که از سفر از پیش برنامه ریزی شده بود. پیرامون چرایی سفر ظریف به تهران تحلیل های متفاوتی منتشر شد و همه می خواستند به این سوال پاسخ دهند؛ چرا ظریف به تهران بازگشت؟ تحلیل هایی در منتهی علیه خوش بینی و همچنین در سوی مقابل در انتهای بد بینی. اما مجموع شرایط نشان می داد این سفر نمی تواند گامی رو به عقب یا نشانی از به بن بست رسیدن مذاکرات باشد. ظریف البته در بازگشت به وین تنها نبود. چرا که حسین فریدون و علی اکبر صالحی هم به مذاکرات پیوستند.

در عین حال در داخل کشور همچنان بحث ها پیرامون حساسیت نظات ها ادامه داشت و برخی از نگرانی خود برای نظارت های آژانس به تاسیاسات نظامی ایران سخن می گفتند. این در حالی است که محمد سعیدی قائم مقام پیشین سازمان انرژی اتمی هم در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد آژانس نمی تواند از هر جا در هر زمان بازرسی کند.

 با پیش رفتن و نزدیک تر شدن به ددلاین از پیش تعیین شده تحلیل ها حول ادامه مذاکرات پس از پایان ژوئن هم تقویت می شد. تریتا پارسی در این رابطه در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد که گذشتن از ددلاین اهمیت چندانی ندارد مهم این است مذاکرات  تا هشتم یا نهم جولای به نتیجه برسد.  در حین انجام مذاکرات و افزایش انتقادها از تیم مذاکره کننده، رهبر انقلاب با انتشار متن و عکسی حمایت خود را از مذاکره کنندگان هسته ای بار دیگر اعلام کردند. در این پست که در توییتر و فیس بوک ایشان منتشر شد اعلام شد که ایشان کاملا به تیم مذاکره کننده اعتماد دارند.  

بالاخره رسما اعلام شد که مذاکرات هفت روز دیگر هم تمدید شده و طرفین تا همچنان در وین باقی می مانند.  از آنجایی که طی ادوار گذشته همیشه روزهای پایانی منتهی به ددلاین شور و هیجان جدی بر مذاکرات حکمفرما می شود و به بیان دکتر ظریف طرف غربی شب امتحانی رفتار می کند عملا زمان زیادی از زمان های تمدید شده از دست می رود و طرفین مجبور می شوند در روزهای پایانی بیش از اندازه نرمال کار کنند، جلسه بگذارند و مذاکره نمایند در نتیجه و با توجه به تجربه لوزان طرفین مجبور شدند مذاکرات حتی را حتی پس از پایان ددلاین هم ادامه دهند. مذاکراتی که ۱۲۰ دقیقه ای شده است. 

ظریف پس از بازگشت به وین دیداری مهم با کری داشت. دیداری که هر دو پس از پایان آن لبخند بر لب از آن خارج شدند. کری پس از دیدار تاکید کرد: از دیدار با ظریف دلگرم شدم.

حالا و در حالی که احتمالا مذاکرات تا ۷ جولای ادامه خواهد داشت فضای امیدواری بیش از ناامیدی بر محل مذاکرات حکمفرما شده. طرفین مدام بر ادامه پیشرفت ها تاکید می کنند و کمتر از اختلافات اساسی سخن می گویند. با این حال باز هم باید منتظر ماند تا نهایتا یک هفته دیگر تکلیف مذاکرات روشن شود. 

49308


6683110
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شرکت‌های خارجی که پس از جنگ اوکراین از روسیه خارج شدند، تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود علیه طرح خط لوله انتقال گاز ایران گفت: سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد این پروژه روشن است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان جهانی بهداشت از افزایش آزار و اذیت در فضای مجازی در سطح جهان خبر داد و آن را زنگ خطری برای جوامع دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری رژیم صهیونیستی ظهر امروز (پنج‌شنبه) از حمله موشکی شدید از خاک لبنان به شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از گزارش‌ها پیرامون استفاده گروه‌های تروریستی از تلگرام برای عضوگیری و ایفای نقش در حملات مسکو، روسیه خواستار توجه بیشتر این پیام‌رسان شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بیل کلینتون و باراک اوباما رؤسای‌جمهوری اسبق آمریکا و جو بایدن در ائتلافی بی‌سابقه علیه پیروزی ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری، با یکدیگر متحد شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی که سال گذشته بار‌ها به قرآن کریم هتاکی کرده بود، در پی اخراج از سوئد به نروژ پناهنده شد. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از حمله تروریستی روز جمعه در یک سالن کنسرت در روسیه، ۹۵ نفر مفقود هستند. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات فرانسه روز چهارشنبه اعلام کردند بیش از پنجاه مؤسسه آموزشی در پاریس، عمدتاً کالج ها، روز چهارشنبه از طریق ENT (فضا‌های کاری دیجیتال) هدف تهدید حملات جدید قرار گرفتند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است