علمی فناوری 16:19 - 18 مهر 1394
رئیس مرکز فن‌بازار ملی ایران اعلام کرد
رئیس مرکز فن‌بازار ملی ایران با تاکید براینکه در خرداد ماه سال گذشته بازار دارایی فکری افتتاح و 70 اختراع روی فرابورس درج شده است، خاطرنشان کرد: باید مخترعین استان به این بازار معرفی شوند ما نیز پیگیر سرمایه‌گذاری و واگذاری اختراعات به آنها هستیم.

درج 70 اختراع روی فرابورس/ارائه 200 مورد فناوری در داخل کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، مهندس اکبر قنبرپور در افتتاحیه فن‌بازار منطقه‌ای لرستان توسط جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه در دنیا شاهد یک تکنولوژی بین کشورها بودیم و هستیم، اظهار کرد: برای مبادلات فرهنگی یک‌سری ساز و کار فناوری باید به وجود می‌آمد که در این راستا تکنومارکت‌ها یا فن‌بازارهایی در دنیا متولد شدند.

وی ادامه داد: تمام فرآیند انتقال را یک فن‌بازار می‌تواند اجرایی کند و این مهم در کشورهای پیشرفته تکامل یافت و در بسیاری از کشورها به صورت چندملیتی فن‌بازارها راه‌اندازی شد.

قنبرپور تصریح کرد: در حوزه فناوری تکنومارکت‌ها بین دارنده و متقاضی فناوری حلقه نزدیک ارتباطی ایجاد کرده و فن‌بازار محلی برای عرضه و تقاضای فناوری محصولات است.

این مسئول فن‌بازار را مجری نشست‌های تبادل فناوری، تورهای تخصصی، انتشار و ترویج اطلاعات و کمک به فرآیند تجاری‌سازی دانست و با تأکید بر اینکه فن‌بازار صندوق تأمین مالی و تسهیلات فناوری، مشاور حقیقی و ثبت پتنت نیست، یادآور شد: فن‌بازار دفتر طراحی مهندسی و ارزیابی فناوری نیست و همچنین نمی‌تواند مشاور تهیه طرح‌های توجیهی کسب و کار باشد.

فن‌بازار خدمات خود را از یک مخترع و دانشگاه شروع می‌کند

وی اضافه کرد: فناوری، محصولات فناورانه، اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصادیقی از مالکیت فکری هستند که در فن‌بازار خرید و فروش می‌شوند.

قنبرپور یادآور شد: ایجاد مراکز کارآفرینی در کنار دانشگاه‌ها می‌تواند با فرهنگ‌سازی، تیم‌سازی و کار کردن روی یک ایده به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمک کند و این ایده به مرکز رشد انتقال و پس از آن در پارک علم و فناوری به محصول تبدیل شود و نهایتاً این محصول تجاری و یا شرکت به بلوغ واقعی و توسعه بازارهای خود برسد.

وی بیان کرد: فن‌بازار خدمات خود را از یک مخترع و دانشگاه شروع می‌کند تا به یک شرکت برساند.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت فن‌بازار در ایران با بیان اینکه در برخی از حوزه‌های فناوری دچار عقب‌ماندگی هستیم، اظهار کرد: اشتباه ما این است که به جای خرید فناوری از خارج ماشین‌آلات می‌آوریم در حالی که در ماشین‌آلات صاحب دانش نمی‌شویم اما در فناوری می‌توان صاحب دانش شد.

پژوهش تقاضامحور نیست

وی اضافه کرد: فناوری‌های داخلی در خریدها نادیده گرفته می‌شود و موانعی برای تجاری‌سازی نوآوری‌ها و نقش آنها در پیشرفت‌های صنعتی وجود دارد که فن‌بازار می‌تواند آن را برطرف کند.

این مقام مسئول با انتقاد از اینکه پژوهش ما تقاضامحور نیست و از نیاز صنعت بی‌اطلاع هستیم، یادآور شد: صنعت، دولت، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان ذی‌نفعان فن‌بازار هستند.

وی با بیان اینکه رویدادهای تجاری، بازار مجازی و سیستم پشتیبانی بخش‌هایی از شبکه فن‌بازار هستند، تصریح کرد: بازار مجازی که شامل بانک‌های اطلاعاتی از انواع فناوری‌ها(بانک‌های ملی و منطقه‌ای) را گسترش می‌دهیم.

حمایت دولت از راه‌اندازی بازار فناوری و بورس ایده

قنبرپور با اشاره به اینکه بانک‌ها در فن‌بازار شامل پیشنهاد فناوری محصولات و تجهیزات صنعتی، تقاضای فناوری، خدمات فناوری و متخصصین صنعتی هستند، اظهار کرد: تاکنون 6 هزار رکورد در بانک‌های فن‌بازار ثبت شده است همچنین 10 هزار نفر عضو شبکه فن‌بازار هستند.

وی گفت: شبکه‌سازی بین فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی در شبکه جدید پرتال فن‌بازار انجام شده تا محلی برای بازاریابی عرضه و تقاضای فناوری، اتصال به سایر بانک‌های اطلاعاتی فناوری کشور و امکان خرید محصولات فناورانه از طریق پورتال همراه با استفاده از تسهیلات باشد.

وی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظیفه ساماندهی فن‌بازارها را در حوزه عمومی و تخصصی دارد.

قنبرپور یادآور شد: در بند «د» ماده 17 قانون برنامه پنجم توسعه بر حمایت دولت از راه‌اندازی بازار فناوری و بورس ایده، راهبردهای کلان و نقشه جامع علمی کشور تأکید شده است.

70 اختراع روی فرابورس درج شده است

وی با تاکید براینکه در خرداد ماه سال گذشته بازار دارایی فکری افتتاح شده و 110 اختراع به بازار مراجعه کردند و 70 اختراع روی فرابورس درج شده است، خاطرنشان کرد: باید مخترعین استان به این بازار معرفی شوند ما نیز پیگیر سرمایه‌گذاری و واگذاری اختراعات به آنها هستیم.

رئیس مرکز فن‌بازار ملی پارک پردیس با اذعان به اینکه فاز اول طرح فن‌بازار ظرف 6 ماه عملیاتی شد و فاز دوم آن تحت عنوان طرح لیزینگ محصولات دانش‌بنیان به مشتریان ارائه می‌شود، اضافه کرد: بیش از 50 کارگزار تبادل فناوری در کشور فعال هستند.

وی با بیان اینکه در لرستان کارگزار لیزینگ نداریم، اضافه کرد: کلیه صنعت‌گران می‌توانند از تسهیلات فن‌بازار استفاده کنند؛ همچنین تاکنون بیش از 100 پرونده در فن‌بازار تشکیل و 46 مورد در شرف تصویب و بیش از 12 میلیارد تومان هزینه شده است.

قنبرپور بیان کرد: نشست‌های تبادل فناوری در حوزه‌هایی که کشور نیاز به فناوری دارد برگزار می‌شود و صاحب فناوری را به کشورمان دعوت می‌کنیم تا در مورد فناوری خود بحث‌های تخصصی را ارائه دهد.

تاکنون 200 مورد فناوری را به داخل کشور ارائه دادیم

رئیس مرکز فن‌بازار ملی پارک پردیس با تاکید براینکه تاکنون 200 مورد فناوری را به داخل کشور ارائه دادیم، ادامه داد: شبکه فناوری بین 8 کشور گروه D8 تشکیل شده و طرح شبکه انتقال فناوری در سومین اجلاس وزرای گروه D8 در بنگلادش مصوب شده است.

وی گفت: بازار خوبی برای کشور در فن‌بازارها ایجاد می‌شود و این شبکه بستر خوبی برای فروش فناوری‌های مادر کشورهاست.

رئیس مرکز فن‌بازار ملی پارک پردیس با اشاره به تورهای فناوری افزود: این تورها با هدف شناسایی فناوری‌های خارجی و دعوت آنها به کشور راه‌اندازی شده‌اند و می‌تواند نیازهای فنی و فناوری شرکت‌ها را شناسایی کنند که تاکنون 8 تور فناوری را برگزار کرده‌ایم و 21 قرارداد فناوری بین کشورها منعقد شده است.

قنبرپور با تأکید بر اینکه دوازدهمین فن‌بازار کشور در لرستان افتتاح شده که متولی آن جهاد دانشگاهی است، بیان کرد: قراردادی 2 ساله با جهاد دانشگاهی لرستان منعقد شده است، این نهاد دارای ظرفیت‌های خوبی بوده اما در کنار آن نباید از ظرفیت‌های مرکز رشد و شرکت شهرک‌ها غافل ماند.

فروش محصولات و فناوری دانش‌بنیان از طریق لیزینگ

وی یادآورشد: مشارکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، تکمیل بانک‌های اطلاعاتی در لرستان باید انجام شود.

قنبرپور با تاکید براینکه تهیه و انتشار خبرنامه الکترونیکی فن‌بازار در استان با محوریت معرفی عرضه و تقاضای محصولات، معرفی توانمندی‌های یک استان در استان‌های دیگر و معرفی و تسهیل فروش اختراعات از طریق ورود به بازار دارایی فکری خروجی اقتصادی دراستان‌ها انجام شود، بیان کرد: فروش محصولات و فناوری دانش‌بنیان از طریق لیزینگ، برگزاری همایش‌هایی از فن‌بازار با شرکت‌های فناور، صنعت‌گران و دانشجویان در همایش‌ها ضروری است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری، مرکز رشد، بنیاد علمی نخبگان لرستان و دانشگاه‌های لرستان عضو شورای فن‌بازار هستند و نباید از نقش دستگاه‌های دیگر در این شورا غافل شد، تصریح کرد: فن‌بازار در لرستان باید حداقل یک جلسه با هر دانشگاهی داشته باشد چراکه فن‌بازار مکمل است و یک حلقه جایگزین نیست.

وی یادآور شد: فن‌بازار خدمات خود را جاری می‌کند و به بازاریابی و بازارسازی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام


7188042
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است