استانی 09:24 - 23 تیر 1393
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: معاملات ملی و بین‌المللی زعفران باید از طریق بورس کالای ایران صورت گیرد.

بورس کالا، رنگ طلای سرخ می‌گیرد؟

محمد رضا قدسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: با توجه به ظهور رقبای بازرگانی جدید خارجی علاوه بر رقبای قدیم، نوسانات شدید قیمت زعفران، وجود محصولات مشابه با نام زعفران ایران، رقابت ناسالم تجار و برخی صادرکنندگان و مخصوصا ظهور رقبای تولید خارجی و نبود برند بین‌المللی با نام ایران، معامله زعفران در بورس کالای ایران ضروری است.

وی با بیان اینکه می‌توان صادرات زعفران را به بیش از یک میلیارد دلار رساند، ادامه داد: تحقق این هدف مستلزم یک برنامه‌ریزی اصولی و افزایش عملکرد و تولید زعفران در کنار ساماندهی بازار داخلی و خارجی این محصول از طریق بورس است.‌

قدسی خاطرنشان کرد: وجود رقبایی مانند چین و افغانستان با هزینه‌های تولید کمتر، در چند سال آینده برای زعفران ایران خطری بالقوه تلقی می‌شوند، این کشورها با افزایش قیمت زعفران رغبت بیشتری به تولید از خود نشان می‌دهند و در صورت اتخاذ نشدن تدبیر اصولی، آینده تجارت زعفران را نیز رقم خواهند زد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: ایران با تولید 92 درصدی زعفران جهان باید نبض بازار را در اختیار خود بگیرد و اجازه ندهد کشورهایی که سهم‌شان اندک است تصمیم‌گیرنده باشند.

وی گفت: براساس قوانین سازمان تجارت جهانی هر کشوری که 58 درصد از یک محصول خاص صنعتی یا تجاری را تولید و به بازارهای جهانی عرضه کند می‌تواند از حق بورس بین‌المللی برخوردار باشد و حق سیاست‌گذاری تولید، کارشناسی قیمت، سیستم بازاریابی و نظارت بر فناوری آن محصول در سطح جهان را دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: با توجه به تهدیدها و فرصت‌های ارائه شده با عرضه و معامله زعفران در بورس کالای ایران می‌توان بازار جهانی این محصول را اداره و کنترل کرد و برای این محصول برندسازی کرد و استان خراسان نیز میزبان نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران در این حوزه خواهد بود، البته زعفران در گذشته نیز به میزان کم در بورس کالا ارائه می‌شد اما از این پس توزیع زعفران در بورس کالا با جدیت دنبال خواهد شد.

وی گفت: استانداردسازی زعفران تولیدی، شفافیت قیمت، کاهش تعداد واسطه‌ها و برخی دلالان در عرصه بازار، جلوگیری از تقلب در تجارت زعفران، برندسازی زعفران ایران، محوریت تجاری در عرصه جهانی، توسعه سرمایه گذاری و توسعه بازار مالی و گردش منطقی پول در این چرخه و تقویت و بهبود کارایی شبکه توزیع محصول بخشی از مزایایی است که بازار زعفران می‌تواند از مجرای بورس کالا نصیب خود کند.

قدسی گفت: نباید فراموش کرد که گذر از بازار سنتی به بازار نوین بین‌المللی، سخت و زمان بر است، اما باید در این مسیر قدم گذاشت البته باید توجه داشت که کشورهای مثل افغانستان برنامه‌های بلند مدتی برای تصاحب بازار زعفران دارند.

انتهای پیام


4232159
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است