بین‌الملل 21:24 - 18 مهر 1394
العالم - جبهه پولیساریو هشدار داد که در صورت فقدان پیشرفت جدی در مساله صحرای باختری از طریق تعیین زمان همه پرسی برای تعیین سرنوشت مردم این منطقه، جنگ علیه مغرب از سرگرفته می شود.

هشدار پولیساریو به مغرب برای از سرگیری جنگ

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سایت مغربی "هسپرس"، "محمد سالم ولد السالک" وزیر خارجه منصوب جبهه پولیساریو، در سخنانی در نیویورک، با اشاره به کارشکنی  مغرب در مسیر تعیین سرنوشت صحرای غربی، از مقامات بین المللی خواست با اقدام فوری خود مانع آن شوند که این جبهه براساس اتفاق نظر همه اهالی صحرای غربی، بار دیگر علیه مغرب دست به سلاح ببرد.

وی افزود: مردم صحرا با توجه به فقدان پیشرفت در مسیر تعیین سرنوشت خود، دچار ناامیدی و سرخوردگی شدید شده اند زیرا مغرب در این مسیر کارشکنی می کند و به هیچ یک از توافقنامه هایی که با نظارت سازمان ملل منعقد شده و شورای امنیت آن را تایید کرده است، پایبند نیست؛ بنابراین شرایط و حقایق ایجاب می کند که جبهه پولیساریو از ادامه هرگونه همکاری در این مناقشه خودداری کند.

سالک با بیان این که اگر اوضاع این گونه ادامه یابد، جبهه پولیساریو گزینه ای جز به دست گرفتن سلاح،نخواهد داشت، گفت: دولت جمهوری دموکراتیک عربی صحرا سال هاست که از ملت خود می خواهد که صبر پیشه کنند، اما دیگر به سازمان ملل و نماینده ذی ربط آن در این زمینه اعتماد ندارد زیرا پیشرفتی در این پرونده دیده نمی شود.

وی گفت: پولیساریو همواره برای تضمین صلح و ثبات و حرکت به سوی برقراری همه پرسی برای تعیین سرنوشت ملت صحرای غربی تلاش می کند، اما پس از گذشت 24 سال هنوز این امر محقق نشده است زیرا مغرب همواره از اجرای توافقنامه های امضا شده خودداری می کند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در این زمینه قاطع نیست.

این مسئول پولیساریو در پایان خاطرنشان کرد که موضع فرانسه در قبال مساله صحرای غربی، به تاخیر در حل و فصل این مساله کمک می کند و به مغرب اجازه می دهد قوانین بین المللی را به سادگی نقض کند.

صحرای باختری منطقه‌ای به وسعت 226 هزار کیلومتر مربع و 267 هزار نفر جمعیت مسلمان در شمال غرب آفریقا است که از هنگام خروج استعمار اسپانیا از منطقه در سال 1975 میلادی، از نظر سیاسی در حالتی بحرانی و بلاتکلیف به سر می‌برد.

با خروج استعمار اسپانیا، "جبهه مقاومت پولیساریو" در صحرای باختری اعلام استقلال کرد و نام "جمهوری دموکراتیک عربی صحرای باختری" را بر آن نهاد، اما دولت مراکش با تاکید بر اینکه صحرای باختری بخشی از خاک این کشور است، همه منطقه را به اشغال خود درآورد، به گونه‌ای که هم اکنون یک سوم خاک صحرای باختری شامل نواحی مرکزی تا مرزهای الجزایر و موریتانی در اختیار جبهه پولیساریو قرار دارد و باقی مناطق مجاور مغرب در سال‌های متمادی تحت کنترل این کشور قرار دارد.

پس از مدت‌ها درگیری نظامی بین دو طرف که به مهاجرت بیش از نیمی از جمعیت حدود نیم میلیون نفری صحرا منجر شد، سازمان ملل در سال 1991 میلادی برای حل این مساله فعال شد و از آن زمان تاکنون حالت "نه جنگ، نه صلح" در منطقه وجود دارد.


7189380
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه مصر در دیدار با وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا از لندن خواست تا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون سوریه از حملات موشکی رژیم صهیونیستی به اطراف شهر دمشق پایتخت این کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با اشاره به شرایط وخیم نوار غزه تأکید کرد که خوابیدن در این منطقه مانند دراز کشیدن در تابوت است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل جهت «افزایش اختیارات متخصصان ناظر بر تحریم‌های کره شمالی به مدت یک سال» را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه های محلی گزارش دادند که نیروهای امنیتی تاجیکستان تمامی بستگان یکی از عوامل حمله تروریستی به مجتمع «کروکوس» را دستگیر کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی عضو پارلمان انگلیس، تمایل نداشتن دولت لندن برای استرداد موسس پایگاه افشاگر «ویکی لیکس» به آمریکا را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگی ناریشکین در سفر به پیونگ یانگ با وزیر امنیت کره شمالی دیدار و در مورد مسائل امنیت منطقه ای گفتگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر رسانه‌ای دولت غزه از جنایات جدید رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفا پرده برداشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است