اجتماعی 20:34 - 10 آذر 1394
رئیس پلیس فتا اصفهان با اشاره به پرونده های تشکیل شده در این پلیس طی هشت ماهه امسال، کلاهبرداری پیامکی را یکی از شایع ترین جرایم سایبری در استان عنوان کرد.

شایع ترین جرایم سایبری کدامند؟
به گزارش فرهنگ نیوز، سرهنگ" سید مصطفی مرتضوی" در نشست تخصصی " جرائم رایانه ای و فناوری های امنیت اطلاعات از منظر قانون" که به همت اداره برآورد اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان برگزار شد اظهار داشت:براساس قانون هر فعل یا ترک فعلی که از طریق یا به کمک سیستم های رایانه ای رخ دهند جرم رایانه ای قلمداد می شود. 
 
این مقام انتظامی با بیان اینکه فضای گسترده مجازی همان طور که فرصت‌های خیلی خوب را برای ما ایجاد می‌کند آسیب‌های خاص خود را نیز دارد عنوان داشت: امروزه عدم آموزش و مهارت لازم در استفاده از فضای مجازی توسط کاربران باعث بروز آسیب هایی برای آنان شده که  باید در زمینه استفاده صحیح از این فضا  فرهنگ سازی لازم صورت بگیرد. 
  
رئیس پلیس فتای  فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص عمده‌ترین جرائم و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی که در امنیت اجتماعی استان تاثیرگذار هستند تصریح کرد: از جمله تکنولوژی هایی که امروزه بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی کودکان در سطح استان اصفهان درگیر آن شده‏اند چت کردن در شبکه های اجتماعی موبایلی است. 
 
وی یکی از آسیب های عمده در فضای مجازی اعتماد بیجا به افراد غریبه و کاربرانی است که در این شبکه ها با اهداف شوم و به قصد شیادی و یا کلاهبرداری حضور پیدا می کنند عنوان کرد و بیان داشت: هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و یا سایت هایی که امکان چت آنلاین و دوست یابی در آن وجود دارد افراد غریبه می توانند کلاهبرداران و شیادانی باشند که با نیات پلید سعی دارند با طعمه های خود ارتباط برقرار نمایند و به هر نحو از آنان سوءاستفاده نمایند و در واقع باید گفت، یکی از معضلات فضای مجازی جعل هویت است که افراد در فضای مجازی خود را شخصیت متفاوت از آن چیزی که هستند معرفی می کنند. 
 
رئیس پلیس فتای استان گفت: از دیگر آسیبهای مهم شبکه های اجتماعی انتشار تصاویر شخصی و خصوصی افراد دربین پروفایل های مختلف در شبکه های اجتماعی می باشد و می توان مهم ترین علت آنرا سهل انگاری خود کاربران عنوان کرد. 
  
وی افزود: اگر شهروندان و به خصوص خانم ها از عکس های خود به خوبی محافظت نمایند و آنرا در شبکه های اجتماعی مجازی به اشتراک نگذارند مسلماً آنها مورد هتک حیثیت و سوءاستفاده افراد شیاد قرار نخواهند گرفت. 
 
در استان اصفهان تمایل روزافزون افراد به استفاده از فناوری های پیشرفته از جمله رایانه و اینترنت و خدمات الکترونیک و همچنین عدم آگاهی و سهل انگاری بعضی از کاربران از این خدمات ، شرایط و بستر مساعدی برای ظهور جرایم سایبری در سطح استان را فراهم نموده است، همچنین گمنامی در فضای مجازی امروزه این جسارت را به مجرمان داده است تا بخواهند در این محیط دست به اعمال مجرمانه بزنند که در این بین استان اصفهان نیز مستثنی نبوده و جرایم شایع و مبتلا به آن کم نیست . 
   
وی کلاهبرداری پیامکی را از جمله جرایم سایبری شایع در استان اصفهان طی هشت ماهه امسال عنوان کرد و گفت: در این شیوه که مجرمان با ارسال پیامک های برنده شدن در قرعه کشی و کشاندن افراد پای دستگاه های عابربانک حساب های بانکی آنها را خالی می کنند، بیشترین آمار پرونده های دستبرد به حساب های بانکی از طریق فضای مجازی را شامل می شود. 
 
این مقام مسئول، همچنین به  قماربازی و شرط بندی فوتبال به عنوان دیگر جرایم سایبری شایع در استان اصفهان  اشاره کرد و اظهار داشت: در این روش افراد سود جویی با ایجاد سایت ، وبلاگ ، مؤسسات و شرکت های جعلی متعدد به روش ها و شگردهای مختلف، تحت عنوان کمک به ورزش کشور، کمک به پیشکسوتان فوتبال کشور، کمک به افراد بی بضاعت، ایجاد شغل و کمک به جوانان و.... اقدام به کلاهبرداری در فضای مجازی می کنند. 
 
سرهنگ مرتضوی ارتقای سطح اطلاعات نسبت به فضای مجازی و اطلاع رسانی در زمینه جرائم سایبری و راه های مقابله با آن و همچنین ارتقاء سطح باورهای دینی و اخلاقی خصوصا در بین جوانان و نوجوانان را نمونه‌هایی از مقابله با جرائم در فضای مجازی دانست. 
 
رئیس پلیس فتای استان، آگاه سازی اقشار مختلف مردم  با هدف ایجاد ایمنی برای کاربران فضای مجازی را از مهمترین اقدامات این پلیس عنوان کرد و اظهار داشت: مسلماً با فزایش سطح دانش تخصصی و امنیتی و اطلاع کاربران از شیوه های مقابله با شگردهای مجرمانه موجب می‌شود تعداد افرادی که به صورت بالقوه در معرض این آسیب ها قرار دارند، کاهش یابد و از سویی دیگر احتمال موفقیت مجرمان نیز در ارتکاب جرم به همین نسبت کاسته شود. 
 

7456206
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است