اجتماعی 18:10 - 08 اسفند 1393
در جشن «نفس» عنوان شد؛
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: چهارمحال و بختیاری رتبه دوم اهدای عضو در کشور را به خود اختصاص داده است.

چهارمحال و بختیاری رتبه دوم اهدای عضو در کشور را دارد

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه چهارمحال و بختیاری، دکتر مرتضی هاشم‌زاده در مراسم جشن «نفس» که با هدف تجلیل از خانواده‌های اهدا کننده عضو استان، دریافت کنندگان و جمعی از فعالان این عرصه برگزار شد، افزود: چهارمحال و بختیاری رتبه دوم اهدای عضو در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اهدای عضو را محور بسیاری از نیکوکاری‌های دیگر نیز دانست و گفت: اهدای عضو در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است و هر ساله نیز گسترش می‌یابد.

هاشم‌زاده با بیان اینکه اولین اهدای عضو در جهان پیوند قرنیه بوده است، ادامه داد: در ایران هم این پیوند، 80 سال قبل و با تلاش پروفسور محمدقلی شمس انجام شد.

وی با بیان اینکه اکنون کشور ایران یکی از کشورهای پیشتاز در اهدای عضو است، گفت: در چهارمحال و بختیاری اهدای عضو از 11 سال قبل آغاز شد و امسال 120 مورد رضایت در زمینه اهدای عضو، 100 نفر اهدا کننده و 180 نفر مرگ مغزی گزارش شده است که بر این اساس، استان رتبه دوم اهدای عضو در کشور را به خود اختصاص داده است.

هاشم‌زاده گفت: در ابتدا امکانات پرسنلی و تجهیزاتی لازم را نداشتیم و تمرکز کار بیشتر بر شناسایی افراد دچار مرگ مغزی و سپس جداسازی اعضا با رضایت فرد بود.

وی بیشترین مورد اهدای عضو در استان را کبد، کلیه و قلب دانست و خاطرنشان کرد: کبدهای اهدایی در شیراز و قلب و کلیه در اصفهان در اختیار دریافت کنندگان قرار می‌گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه امسال موفق به انجام عمل پیوند کلیه در استان شدیم افزود: تاکنون سه عمل پیوند کلیه برای افراد دیالیزی در استان انجام شده است.

وی با ابراز امیدواری از بهبود شرایط استان در زمینه پیوند عضو در آینده اظهار کرد: آمار اعضای اهدایی در استان نشان دهنده الگو بودن مردم استان در نوع دوستی است.

هاشم‌زاده گفت: با وجود چنین مردمی لازم است که برای ارتقای شاخصه‌های بهداشتی و آموزش خود مراقبتی در استان بیش از پیش تلاش کنیم.

دختری که مادرش هنوز از مرگ مغزی او خبر ندارد

سید محمد احمدی، پدر سیده مریم احمدی، یکی از اهدا کنندگان عضو استان که در سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شده و جان باخته است نیز در این مراسم گفت: در پی این حادثه و تماس با بیمارستان متوجه شدم که دخترم دو سال قبل در سامانه اهدای عضو نامنویسی کرده است.

وی با بیان اینکه مادر مریم نیز در این سانحه دچار حادثه شده و اکنون شش ماه است که در بیمارستان تهران بستری است و هنوز از مرگ دخترش خبرندارد، افزود: در ابتدا بسیار شوکه بودم و پذیرش مرگ دخترم برایم بسیار سخت بود اما بعد با صحبت‌های دکتر سیاح(هماهنگ کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد) متوجه شدم که با اهدای اعضای دخترم می‌توانم بسیاری از بیماران را از درد نجات دهم و خانواده‌های دیگری را خوشحال کنم.

احمدی با بیان اینکه الان احساس بهتری دارم، اظهارکرد: هنوز دریافت کنندگان اعضای بدن دخترم را ندیده‌ام اما برای آنها آرزوی صحت و سلامتی دارم.

الهه ابراهیمیان، یکی از دریافت کنندگان اعضای بدن سیدمریم احمدی نیز با حضور در این مراسم، سلامتی دوباره‌ خود را مدیون مریم دانست و ضمن تشکر از خانواده این اهدا کننده عضو، آرامش و سلامتی این خانواده را از خداوند خواستار شد.

در مشهد نائب‌الزیاره خانواده‌های اهدا کننده عضو هستم

پروانه فدایی، یکی دیگر از دریافت کنندگان عضو نیز از طریق تلفن همراه در این جشن حضور یافت و برای خانواده اهدا کنندگان عضو و همه بیماران آرزوی صحت و سلامتی کرد.

وی با بیان اینکه از یک جوان 15 ساله عضو دریافت کرده است، گفت: من 40 سال دارم و به دلیل بیماری دیابت از درد کلیه نیز رنج می‌بردم که به لطف خانواده‌ای با روحی بزرگ، هم اکنون بالای سر سه فرزندم هستم.

محمدرضا حجتی، پدر زنده یاد علی حجتی نیز با یادآوری حادثه دردناک درگذشت فرزندش به دلیل غرق شدن در رودخانه، گفت: این شش ماه که در بیمارستان بودم، بجز دردهای خود شاهد درد بیمارانی بودم که با اهدای اعضای فرزندم می‌توانستند به آغوش خانواده‌های خود باز گردند، به همین خاطر وقتی از مرگ قطعی فرزندم مطلع شدم، با اهدای اعضای او موافقت کردم.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از خانواده اهدا کنندگان عضو و جمعی از فعالان این عرصه تحت عنوان همیاران پیوند تقدیر شد.

ایسنا نیز به عنوان رسانه برتر در همیاری با دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو معرفی و تجلیل شد.

انتهای پیام


5936507
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عامل ربایش یک دختر حدودا ۲۰ ساله در شمال شهر تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در طرح خدمات نوروزی هلال احمر قریب به ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۸۸ نفر خدمات امدادی ارائه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا گفت: با توجه به حجم سنگین ترافیک محور چالوس و آزادراه تهران شمال از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه تردد همه وسایل نقلیه از پل زنگوله به سمت تهران یک طرفه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر پویش فرهنگی بهار قرآن، بهار ایران در فضای تبلیغات شهری پایتخت اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: هنوز ۹۸۰ هزار خودرویی که از تهران خارج شده‌اند بازنگشته‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ستاد نوروزی هلال احمر ضمن تشریح خدمات هلال احمر در نوروز ۱۴۰۳ اعلام کرد که بیشترین عملیات‌های کوهستان در استان‌های فارس، مازندران و ایلام به وقوع پیوسته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس اگاهی تهران بزرگ از دستگیری اعضای باند ۴ نفره زورگیران اتباع خارجی در غرب استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور که فاقد تصاویر هندسی اصلاح شده بودند در سال ۱۴۰۲ تبدیل به ارتوفتو کردیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور حکم موقت از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدامات لازم برای در زمینه توقف نسل‌کشی در نوار غزه و ارسال نامحدود کمک‌های بشردوستانه اتخاذ کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با آغاز تعطیلات سال نو، مورد استقبال گردشگران نوروزی علاقمند به علوم نجوم قرار گرفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است