سیاسی 23:26 - 06 تیر 1401
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن برخورد سیاسی با مقوله حقوق بشر از سوی آمریکا، دولت آمریکا را نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر خواند.

وزارت خارجه ایران: دولت آمریکا نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت فرارسیدن هفته بازخوانی و افشار حقوق بشر آمریکایی (۶ تا ۱۲ تیر ماه) بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه با بیان این‌که حمایت از حقوق بشر همواره یکی از مهم‌ترین شعارها و ادعاهای مقامات آمریکایی در نظام بین‌الملل بوده، آمده است: جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر این نکته که یکجانبه گرایی آمریکا و اعمال تحریم‌های یکجانبه اقتصادی با هدف اجبار به تغییر سیاست دولت‌ها، نقض فاحش و نظام مند حقوق بشر محسوب می‌شود، اقدام  آمریکا در سوءاستفاده از ابزارهای اقتصادی برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی که به لحاظ سیاسی مستقل هستند، را مصداق بارز نقض حقوق بشر و توسل به تروریسم اقتصادی جهت نیل به اهداف سیاسی می‌داند و معتقد است این مسئله نُرم‌ها و چارچوب‌های شناخته شده حقوق بشر را نیز با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه کرده است. 

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که به شدت از استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر متاثر شده و اعمال تحریم‌های قهر آمیز یکجانبه از سوی آمریکا، تبدیل به ابزاری برای نقض حقوق طبیعی و قانونی مردم ایران شامل حق حیات، حق سلامت و بهداشت، حق برخورداری از استانداردهای زندگی مناسب، حق آموزش و دسترسی به دانش و فناوری، حق توسعه و نیز نقض فاحش حقوق زنان، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت شده است.

در این بیانیه عنوان شده است: به مخاطره انداختن امنیّت غذایی، عدم همکاری شرکتهای تامین کننده کالا و تجهیزات پزشکی و سلامت با شرکت های ایرانی، اخلال در خرید دارو برای بیماری های نادر و حاد، ممنوعیت دسترسی محقّقان و پزشکان ایرانی به منابع پزشکی موجود در سرورهای کتابخانه ملی پزشکی (NLM) و (Pubmed) به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا، تحریم صنعت هوانوردی و قطعات هواپیما که موجب به خطر افتادن جدّی امنیّت پرواز هواپیماهای مسافربری ایران شده است، عدم دسترسی به نظام مالی بین‌المللی، اختلال در نظام پرداخت‌ها و امتناع شرکت‌های خارجی از پذیرش ضمانت‌نامه‌های ارزی صادر شده توسط بانک‌های ایرانی، فشار اقتصادی مضاعف بر زنان شاغل و سرپرست خانوار، کاهش قدرت خرید سالمندان و مشکلات افراد دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی در دسترسی به داروها و تجهیزات پزشکی، کمکی و توانبخشی مناسب، تنها نمونه هایی از موارد متعدد نقض حقوق بشر مردم ایران ناشی از تحریم های یکجانبه آمریکاست. 

این بیانیه می‌افزاید: افزون بر این، ملت ایران تنها ملتی نیست که از استانداردهای دوگانه حقوق بشری و نقض نظام مند حقوق بشر از سوی ایالات متحده آسیب دیده و این کشور در حالی خود را مدعی حقوق بشر می داند که: 

۱- در داخل آمریکا نظارت هدفمندی بر نقض حقوق اقلیت هایی چون مسلمانان، رنگین پوستان وجود ندارد و نفرت پراکنی در حد وسیعی توسط مقامات رسمی و نیروهای پلیس دنبال می شود؛

۲-  این کشور بزرگترین حامی رژیم اشغالگر اسرائیل محسوب می شود که با حمایت های مادی و غیر مادی خود از این رژیم، زمینه های تداوم نقض حقوق بشر در سرزمین های اشغالی را فراهم می سازد؛ 

۳- مردم مظلوم و بی دفاع یمن روزانه توسط تسلیحات آمریکایی که با اهداف مالی و تجاری به کشورهای متجاوز و درگیر در جنگ فروخته می شود، مورد هدف قرار می گیرند و در عین حال با هر گونه خاتمه بحران در این کشور مخالفت می شود؛

۴-  آمریکا با استفاده ابزاری از دو مفهوم حقوق بشر و مقابله با ترویسم، دست به حذف فیزیکی بزرگ ترین مشاهیر حامی حق تعیین سرنوشت و قهرمانان مبارزه علیه تروریسم زده است که نمونه متاخر آن، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی است. 

این بیانیه عنوان کرده است: همانگونه که از سوی گزارشگران موضوعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مورد تاکید قرار گرفت، عملیات ترور سردار سلیمانی، نقض خودسرانه حق حیات تلقی شده و در منافات با مفاد مندرج در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است. بر مبنای آنچه گفته شد و به دلایل متعدد دیگر که هر روز به آنها اضافه می شود، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر برخورد سیاسی با مقوله حقوق بشر و به کارگیری استانداردهای دوگانه حقوق بشری از سوی ایالات متحده آمریکا را محکوم کرده و این دولت را نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر می‌داند و بر نقش مجامع و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی در مقابله با این نقض آشکار حقوق اساسی ملت‌های مستقل، تاکید می‌کند.

گفتنی است، در این هفته در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی جنایت‌های مستقیم و غیرمستقیمی توسط استکبار جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران صورت پذیرفت که از جمله می‌توان به ترور نافرجام مقام معظم رهبری در ششم تیر ۱۳۶۰، حادثه هفتم تیر و بمبگذاری در سالن جلسات حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از مقامات و شخصیت‌های کشورمان، بمباران شیمیایی سردشت، ترور شهید کچویی رئیس زندان اوین، ترور آیت الله صدوقی امام جمعه شهر یزد و عملیات تروریستی شلیک موشک و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران ایر بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس اشاره کرد.

انتهای پیام/


11607208
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام حزب موتلفه توطئه‌های جدید دشمنان علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، دقایقی پیش کلمبو پایتخت این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد اهتمام ویژه داشته باشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۹۰ داوطلب در سطح کشور در دور دوم انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر کشور گفت: تقسیمات کشوری جدید فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز جمعه این هفته تهران - ۷ اردیبهشت ماه - به امامت آیت الله خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی گفت: تهدید‌ها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می‌توان کشوری پیشرفته و فناور نامید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد واقعه طبس و شکست مفتضحانه متجاوزان آمریکایی منتشر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت و اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است