علمی فناوری 06:13 - 24 بهمن 1394
فروش اعضای بدن به خارجی ها ، بازاری گرم و جیبی سنگین از دلار را برای دلالان و قاچاقچیان فراهم کرده و کم و بیش بیماران ایرانی را با چالش های درمانی روبه رو نموده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛هر جا حرف از پول و سود کلان باشد ، پای دلالان و قاچاقچیان به ماجرا باز می شود و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را برای منافعشان معامله می کنند . 


جان و اعضای بدن نه تنها برای هر انسانی مهم و ارزشمند است بلکه با پیشرفت علم و تکنولوژی می تواند زندگی بخش انسان های دیگر نیز باشد به همین دلیل است که ارزش مالی فراوانی هم پیدا می یابد و چشم های سودجویان را باز و گوش هایشان را تیز می کند و درواقع بازار دلالی و نرخ گذاری اعضای بدن هم داغ است . فرصت طلبانی که بازار داغ از فروش اعضای بدن برای خود ساختند ، بی توجه به عواطف و درک احساسات انسان دوستانه ، فروش اعضای بدن هموطنان خود را به توریست های سلامت ثروتمند ترجیح می دهند تا پولی هنگفت را به جیب بزنند.




در گردشگری سلامت یا توریسم درمانی بحث تفریح مطرح نیست ، بلکه اینجا پای بیماری و درمان در میان است. صنعت توریسم درمانی یا گردشگری سلامت در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. ایران هم با پیشرفت‌های قابل ملاحظه دانش پزشکی به لحاظ فنی و توانایی کادر درمان ، ظرفیت لازم برای ورود به بحث گردشگری سلامت را دارد؛‌ هرچند که این صنعت می‌تواند برای کشورمان ارز‌آوری خوب باشد اما خرید و فروش عضو یکی از چالش‌هایی است که پیش روی گردشگری سلامت قرار دارد.


تجربه تخلفات گسترده‌ای که در سال‌های اخیر در حوزه سلامت با همکاری پزشکان و کادر درمان با دلالان رخ داده نشان می‌دهد حضور گردشگران سلامت با جیب‌های پر پول می‌تواند موجب غفلت و جاماندن بیماران ایرانی از درمان شود.


یکی از جاذبه‌های خدمات درمانی کشور برای اتباع کشورهای منطقه، انجام عمل پیوند است. پیشرفت‌های روزافزون پزشکی در انجام جراحی پیوند اعضای مختلف بدن در کنار ارزان بودن این خدمات در کشور باعث شده که ایران به‌عنوان اولین مقصد افراد نیازمند به عمل پیوند در میان مردم منطقه شناخته شود. همین مسأله باعث شد تا در چند ‌سال گذشته حجم بالایی از گردشگران سلامت برای انجام این عمل به ایران سفر کنند. اما وجود برخی مشکلات و سوءاستفاده‌های دلال‌ها، وزارت بهداشت را مجبور کرد تا در قوانین جراحی پیوند اتباع خارجی بازنگری‌های زیادی انجام دهد.


زوایای پیدا و پنهان پیوند کلیه
داریوش آرمان عضو هیئت امنا و معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت : در خصوص آمار پیوند کلیه در ایران عنوان کرد : آمارها نشان می دهد تا پایان امسال حدود 3 هزار پیوند کلیه انجام خواهد شد. 


نکته حائز اهمیت در پیوند این است که حدود نیمی از آنها از افراد زنده و نیم دیگر ازافراد مرگ مغزی اهدا می شوند. رسیدن به این موفقیت در کشور، جز با فرهنگسازی گسترده رسانه ها ، بخشش و ایثارگری مردم به ویژه خانواده هایی که بیماران مرگ مغزی دارند و.. میسر نمی شد.


وی افزود : امروزه با وجود پیشرفت های خوب در زمینه پیوند اعضا، همچنان به نقطه مطلوب و 100 درصدی پیشرفت نرسیده ایم و در حقیقت تا رسیدن به افق های مد نظر فاصله جدی داریم. از آنجا که نیازمند اهداکنندگان بیشتری هستیم، باید به سمتی حرکت کنیم که اهدای کلیه از افراد زنده به 20 درصد کاهش یابد و 80 درصد پیوندهای کلیه کشور از بیمارن مرگ مغزی صورت گیرد.


عضوی به قیمت یک زندگی
آرمان بیان کرد : نسبت به سال های گذشته که افراد زیادی در لیست انتظار طولانی پیوند قرار می گرفتند اما امروزه به جز برخی گروه های خونی کم برخوردار (مثل گروه خونی منفی که متناسب با اهداکنندگان ،بیماران کمتری را هم شامل می شود) ، لیست انتظار خاصی را نداریم و این یک موفقیت بزرگ برای کشور است.   


وی اظهار داشت : اگر افرادی حاضر می شوند کلیه شان را علاوه بر حس انسان دوستانه در قبال مبالغی کم برای رفع نیازهای مادی خود اهدا کنند دلیل بر این نیست که آن مبلغ ناچیز، مبلغ اصلی یک کلیه است چرا که قیمت واقعی آن در دنیا حدود 200 تا 300 هزار دلار و به نوعی، قیمت یک زندگی است.


مشتی محکم بر دهان باند قاچاق  
کتایون نجفی‌زاده رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با بیان این‌که مسأله جراحی پیوند اعضا با خدمات درمانی دیگری که به اتباع خارجی ارایه می‌شود کاملا تفاوت دارد ،اظهار داشت : حجم بالای تخلفات ، از انجام جراحی‌های غیرقانونی پیوند گرفته تا جعل مدرک‌شناسی و تخلفات بیمارستان‌هایی که بدون مجوز و امکانات دست به انجام چنین جراحی‌هایی می‌زدند، باعث شد تا شورای عالی پیوند که ریاست آن را وزیر بهداشت برعهده دارد، انجام هرگونه عمل پیوند را برای تمام اتباع خارجی ممنوع اعلام کند و همچنین تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی از انجام جراحی پیوند اعضا منع شوند.


وی افزود: البته بنا بر مصوبه شورای عالی پیوند با توجه به حضور تعداد بالای اتباع افغانی در کشور عمل پیوند برای آن دسته از اتباع افغانی که به صورت قانونی در کشور حضور دارند در صورت وجود اهدا‌کننده افغانی در مراکز درمانی دولتی کشور انجام می‌شود.


داریوش آرمان نیز در خصوص درمان و پیوند اعضای بیماران خارجی در ایران بیان کرد : همانطور که پیوند اعضای افراد ایرانی به خارجی از ابتدای امر در کشور ممنوع بوده است ، مطابق مصوبه شورای عالی دیالیز و پیوند وزارت بهداشت، تصمیم گرفته شده است که دیگر به هیچ عنوان پیوند بخصوص پیوند کلیه از فرد خارجی به بیمار خارجی در ایران صورت نگیرد چرا که در گذشته حتی اگر بیمار خارجی کلیه ای را برای خودش می آورد امکان جراحی و پیوند در بیمارستان های ایران برایش مهیا بود اما با این مصوبه دیگر این امکان منتفی شده است.


رشد 20 درصدی صف پیوند کلیه 
معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور بیان کرد : انتظارمان براین است که دولت و به ویژه رسانه ها ، توجه هر چه بیشتر به بحث فرهنگسازی برای موضوع اهدای عضو را در دستور کار خود قرار دهند و بدانند همانطور که پیوندهای زیادی در کشور انجام می شود اما هرسال بین 15 تا 20 درصد به تعداد بیماران پیوند کلیه اضافه می شود. 


وی افزود : ریسک بالای ابتلا به بیماری کلیوی در بین 5 میلیون نفر دیابتی و چندمیلیون نفر مبتلا به فشار خون در کشور حاکی از آن است که هرسال در حوزه بیماران حاد کلیوی ورودی قابل توجهی را داریم که نیازمند درمان های پیشرفته مانند دیالیز و گاهی حتی پیوند هستند. بنابراین موضوع اهداعضو از بیماران مرگ مغزی یک موضوع دائمی است و تا زمانی که اعضای بدن به صورت طبیعی و مصنوعی تولید نشود (در آینده باید منتظر چنین اتفاق جدیدی در حوزه پیوند باشیم ) نیازمند پیوند عضو از افراد زنده و مرگ مغزی برای نجات جان بیمارانمان هستیم.


بیماران نگرانی نداشته باشند
آرمان مسائل عنوان شده درباره دلالی کلیه و اعضای بدن را به دلیل کم اطلاعی و تیترهای جنجالی رسانه ها دانست و تصریح کرد : مطرح شدن این مسائل در برخی از رسانه ها در مردم استرس و در جامعه التهاب ایجاد می کند که به طور عمده ما این را تکذیب می کنیم چرا که برای انجام یک پیوند کلیه 10ها نفر (شاید حدود 50 نفر) متخصص و کارشناس و دست اندرکار در مجموعه های مختلف دست به دست هم می دهند تا یک پیوند با موفقیت به نتیجه برسد ازاین رو، روند اهدای عضو و بخصوص پیوند کلیه در کشور ، روندی بسیار کنترل شده است . 


روسفیدی ایران در بازار پیوند اعضا
وی اذعان داشت : هرچند که پیوند اعضا حتی الامکان در بهترین بیمارستان با بهترین تجهیزات ، امکانات، متخصصان و جراحان و با تجویز بهترین داروها برای درمان صورت می گیرد اما نتیجه بخش بودن آن و به خطر نیفتادن سلامتی بیمار ،نگرانی دائم جامعه پزشکی است. بنابراین این مراحل و نگرانی ها ،انجام یک پیوند غیرقانونی در بیمارستان ها را به صفر نزدیک می کند مگر اینکه قاچاقچیان اعضای بدن برای این کار مراکز درمانی پیشرفته خود را داشته باشند که آن هم با نظارت روی مراکز درمانی بعید به نظر می رسد.


از آنجا که در ماجرای پیوند اعضای بدن ایرانیان به بیماران خارجی پای پول های میلیونی یا حتی میلیاردی در میان است، برخی دلالان به فکر دور زدن قانون ممنوعیت پیوند به اتباع غیر ایرانی می افتند و سر و ته ماجرا را با مدارک شناسایی جعلی به هم می آورند که خوشبختانه بانظارت قوی و کنترل شده مسئولین روی این مراحل تا حد زیادی از این اقدامات غیرقانونی جلوگیری شده و همچنان امیدواریم که پیوند اعضا به بیگانگان صفر شود و هموطنانمان دیگر برای درمانشان دچار چالش نشوند و در صف انتظار پیوند نمانند. 


گزارش از محیامعصومی


انتهای پیام/



7677610
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است