فرهنگی‌هنری 12:33 - 29 فروردین 1398
در اولین جلسه کمیسیون هنر و معماری مطرح شد:
نخستین جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جدید در خانه موسیقی برگزار شد.

ضرورت توجه بیشتر صدا و سیما به حفظ موسیقی اصیل ایرانی

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط‌عمومی حوزه هنری، محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه ضمن تبریک سال نو به هنرمندان گفت: وضعیت هنر امروز از جنبه‌هایی قابل بررسی است، از جنبه‌ای عده‌ای هنر را در وضعیت مناسبی نمی‌بینند و تشتت در هنر دیده می‌شود و از نگاهی اقبال به هنر از سوی جوانان قابل توجه است که اگر تدابیر مدیریتی و خلاقیت‌های هنری کنار هم قرار گیرد می‌تواند مسیر هنر را هموار کند. ضرورت دارد که مدیران و نهادهای هنری با استدلال، اولویت و ضرورت هنر را در کنار نیازهای ضروری دیگر برای برنامه‌ریزی تثبیت کنند و با رویکرد فعالانه حمایت‌ها و منابع بیشتری را برای هنر جذب کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه از ظرفیت‌های هنر به نحو مناسب استفاده نکرده‌ایم گفت: موسیقی میراث فرهنگی کشور است و برای حفظ آن میراث فرهنگی برنامه عملیاتی نیاز است و ضرورت دارد نهادهای مختلف مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم، خانه موسیقی و… تعامل و همکاری جدی داشته باشند. اگر برای حفظ موسیقی، هنرمندان و استادان و نهادها با همدلی اقدام نکنند، تهاجم فرهنگی سیل‌گونه همه داشته‌های فرهنگی را از بین می‌برد. کمیسیون هنر و معماری تلاش می‌کند تعاملی را با مجلس شورای اسلامی و نهادهای مختلف برای حفظ میراث ناملموس ما، از جمله موسیقی فاخر و تعالی‌بخش برقرار کند.

ایمانی خوشخو در ادامه گفت: کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون فعالیت‌هایی داشته است و سند سینما به تازگی در این کمیسیون نهایی شد و در ماه‌های آینده برای بررسی و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه می‌شود. بعد از سند سینما، ویرایش نهایی سند موسیقی انجام می‌شود تا برای تصویب به شورای عالی برود.

رییس کمیسیون هنر و معماری با اشاره به نقش صدا و سیما گفت: متأسفانه در صدا و سیما در زمینه‌های مختلف از جمله موسیقی نگاه فرهنگی کمتر مشاهده می‌شود.

ایمانی خوشخو در پاسخ به پیشنهاد اساتید خانه موسیقی گفت: جوایز معتبر در شاخه‌های مختلف هنر اهمیت دارند و می‌توانند بر فضای هنر تأثیرگذار باشند، به این منظور خانه موسیقی می‌تواند طرح جایزه‌ای معتبر در زمینه موسیقی اصیل و فاخر ایرانی را تدوین و به کمیسیون ارایه کند تا کمیسیون با بررسی و تصویب آن زمینه انجام این کار را فراهم کند.

داریوش پیرنیاکان نیز در این جلسه گفت: تصویب سندی که برای موسیقی تدوین شده است و من هم در تدوین آن نقش داشتم و طراحی و اجرای جایزه‌ای معتبر در موسیقی می‌تواند به فضای موسیقی کمک کند. اما یکی از بخش‌هایی که در موسیقی تأثیرگذار است و نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت، صدا و سیماست و ضرورت دارد که کمیسیون هنر و معماری در زمینه موسیقی صدا و سیما را درگیر کند. متأسفانه سهم صدا و سیما در وضعیت نامناسبی که موسیقی امروز دارد کم نیست و ما اعلام خطر می‌کنیم که با این رویه هنر و موسیقی از بین می‌رود.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز در این جلسه گفت: خلأ جایزه‌های معتبر هنری از جمله موسیقی در ایران احساس می‌شود و ضرورت دارد که این خلأ برطرف شود در غیر این صورت کشورهای دیگر این خلأ را پر می‌کنند.

محمد سریر نیز در این جلسه گفت: بعضی از موضوعات از جمله مسایلی در موسیقی به سرعت قابل حل نیست و به بررسی و زمان نیاز دارد.

هوشنگ کامکار در ادامه گفت: تا زمانی که تکلیف موسیقی از نظر قانونی در کشور مشخص نشود، نهادها از جمله کمیسیون هنر و معماری نمی‌توانند مسایل موسیقی را برطرف کنند.

داود گنجه‌ای نیز در این جلسه گفت: کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه مهمی دارد و می‌تواند راهی را برای رفع مسایل موسیقی پیش بگیرد و در این زمینه خانه موسیقی به عنوان مهم‌ترین مرجع موسیقی کشور نقش مؤثری دارد که باید از ظرفیت آن استفاده شود.

در ادامه اعضای کمیسیون هنر و معماری نظرات خود را درباره مسایل و رخدادهای هنری و موسیقی بیان کردند.

انتهای پیام


10106133
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است