فرهنگی‌هنری 21:25 - 08 اسفند 1395
ورود مجلس به بررسی اتفاقات سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به بررسی مسایل بودجه ای و دخل و خرج های سازمان سینمایی و نهادهای زیرمجموعه کشیده شده است.

ادامه ماجراهای سینما در مجلس/ نماینده جواب سازمان سینمایی را داد

به گزارش خبرنگار مهر، چند شب پیش برنامه «سینما دو» شبکه دو سیما میزبان احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بود که او در سخنانی گفت: «همچنین در این جلسه مطرح شد که نظارت بر بودجه سازمان سینمایی بیشتر شود. ۲۰۸ میلیارد تومان تقاضای بودجه برای سال آینده دادند که فقط ۵۸ میلیارد تومان آن مربوط به دو جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر بود بر این اساس ما قطعا بر نوع و نحوه هزینه کرد نظارت خواهیم داشت.»

این سخنان باعث واکنش سازمان سینمایی شد و روابط عمومی سازمان دیروز شنبه ۸ اسفند ماه در بیانیه ای آورد: «عضو محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آقای احسان قاضی زاده در برنامه «سینما دو» مورخ ۴ / ۱۲ / ۱۳۹۵ مطالبی را درباره بودجه پیشنهادی سازمان سینمایی در سال ۱۳۹۶ عنوان کرد که با برنامه بودجه این سازمان مغایرت دارد.

وی به برآورد هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر اشاره و بیان کرد که این جشنواره بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان بودجه پیشنهادی دارد که این مبلغ یک چهارم بودجه کل سازمان سینمایی است.

از آنجا که وی در ارائه اطلاعات بودجه سال ۱۳۹۶ دچار اشتباه فاحشی شده و این اشتباه ممکن است برای اهالی سینما و افکار عمومی، شائبه هایی ایجاد کند، جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند:

۱ - کل بودجه پیشنهادی سازمان سینمایی در لایحه بودجه، ۱۳۹۶ مبلغ ۲,۰۱۳،۹۰۹ میلیون ریال (حدود ۲۰۱ میلیارد تومان) است که از این رقم ۱۹۳ میلیارد تومان بودجه هزینه ای و ۸۳،۹۰۹ میلیون ریال(حدود هشت میلیارد تومان) بودجه تملک دارایی های سرمایه ای است. (صفحات ۲۰۷ الی ۲۰۹ پیوست شماره ۴ لایحه بودجه ۱۳۹۶)

۲ - با توجه به صفحه ۲۰۸ پیوست ۴ لایحه بودجه ۱۳۹۶ در ستون اعتبارات سال، مشخص است که کل بودجه حمایت از برگزاری جشنواره های فیلم فجر (فجر داخلی، فجر جهانی) ۱۱۷،۰۰۰ میلیون ریال (یازده میلیارد و هفتصد میلیون تومان) است که با توجه به هدف کمی آن، یعنی ۲ جشنواره هزینه واحد آن، در ستون هدف کمی مبلغ ۵۸،۵۰۰ میلیون ریال (یعنی ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای هر جشنواره) آورده شده است که نماینده محترم عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، جناب آقای قاضی زاده رقم آن را با تأکید و البته به اشتباه ۵۸ میلیارد تومان اعلام کرد. رقم اعلامی توسط نماینده محترم حدود ۱۰ برابر بودجه پیشنهادی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ است.

از نمایندگان محترم انتظار می رود با توجه به حساسیت ذاتی امر نظارت و آگاهی آنان از نحوه تفریق بودجه، به نحوی با رسانه ها - مخصوصاً - صدا وسیما که مخاطبان فراگیر دارد، سخن بگویند که نه تنها واقعیات وارونه جلوه داده نشود، بلکه به امر مقدس شفاف سازی و ارایه اطلاعات درست کمک شایانی شود.»

و اما در ادامه این مباحث امروز یکشنبه ۹ اسفندماه احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سازمان سینمایی متنی نوشته که در ادامه متن این نامه را مشاهده می‌کنید:

«ضمن سپاس فراوان از توجه عمیق مردم شریف ایران و علی‌الخصوص اهالی عزیز سینمای ایران لازم می‌دانم پیرو موضوعات مطرح شده توسط روابط عمومی سازمان سینمایی نکات ذیل را به اطلاع برسانم.

۱- در مورد بودجه سازمان سینمایی کشور خوب است مدیران این سازمان با مردم و اهالی سینما صادق باشند و ضمن تقویت دانش ریاضی، اعداد و ارقام درست و واقعی به افکار عمومی ارائه دهند. براین اساس اینجانب جداول پیوست شماره ۴ بودجه کشور که بیان کننده اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ملی در سال ۹۶ را منتشر می‌نمایم. ضمن آنکه مقایسه بودجه سال های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سازمان سینمایی نشان می‌دهد در ظرف ۴ سال ۹۴ تا ۹۶ بودجه ۹۸ میلیارد تومانی این سازمان تبدیل به ۲۰۱ میلیارد تومان شده که افزایش دو برابری داشته است. این اعتبار علاوه بر اعتبار سینمای ملی تحت برنامه حمایت گسترده سینمای ملی ایران ذیل بودجه ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بودجه ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بودجه ۹۶ قریب به ۶۷۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۴ (۲۵۰ میلیارد تومان) قریب به ۲/۷ برابر شده است.

۲- سوال اینجاست که بودجه پیشنهادی برای حمایت از تولید فیلم، سفارش فیلمنامه، تولید فیلم‌های فاخر و تولید مشترک در ۳ ردیف مجزا، سر جمع ۶۵ میلیارد تومان اعتبار دارد که مشخص نیست به کدامیک از ۸۰۰ عنوان پیشنهادی سازمان سینمایی قرار است پرداخت شود.

۳- یکی از مهمترین نقاط ابهام در ردیف‌های بودجه مربوط به سازمان سینمایی با دارا بودن ۱۸% از کل اعتبارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن است که هیچ گونه توضیحی در مورد نحوه تفکیک و سهمیه‌بندی اعتبارات دستگاه‌های سینمایی زیر مجموعه سازمان سینمایی (شامل بنیاد سینمایی فارابی، مرکز سینمای مستند و تجربی، موسسه رسانه‌های تصویری و مدرسه عالی سینما) نشده است. در واقع، شفاف نیست که بودجه این دستگاه‌های مهم - که بعضا گردش مالی قابل توجهی نیز دارند - از محل کدام بخش از اعتبارات سازمان سینمایی تخصیص خواهد یافت و قرار است در راستای چه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی مصرف شود.

۴- در مورد اختیار جشنواره فیلم فجر صرفا به انتشار جدول ارائه شده توسط دولت که ارقام آن بر حسب میلیون ریال است، اقدام می‌نمایم. ضمن آنکه به جشنواره فیلم از ردیف‌های مختلف و در قالب های متنوع صورت می‌گیرد. مسئولان مربوطه گویا ارقام را بر حسب ریال محاسبه کرده‌اند. ضمن آنکه جشنواره فیلم فجر توسط یکی از دستگاه‌های وابسته به سازمان سینمایی برگزار که خود از محل کمک به موسسات اقدام به دریافت اعتبار می‌نماید.

این اعتبار جشنواره می‌بایست با درآمدهای گسترده جشنواره که از طریق حامی مالی جشنواره (شرکتهای مخابراتی، بانکها، بیمه‌ها و...) تبلیغات، فروش بلیط و... کسب می‌گردد جمع گردد.

۵- به منظور شفاف‌سازی مالی از اعتبارات، درآمدها و حامیان مالی جشنواره و همچنین نحوه هزینه‌کرد اعتبارات و درآمدهای جشنواره اینجانب از دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی خواهم خواست، گزارش مالی کامل از دخل و خرج جشنواره فیلم فجر ارائه دهند.»


8861114
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است