استانی 21:47 - 03 اسفند 1395
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان:
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان گفت: پژوهشگران دریافته‌اند که استان لرستان قدمت 60 هزار ساله دارد.

استان لرستان قدمت 60 هزار ساله دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سهم‌الدین خزایی امشب در همایش پاسداشت زبان مادری گفت: پژوهشگران دریافته‌اند که استان لرستان قدمت 60 هزار ساله دارد که این امر با توجه به آثار به دست آمده‌ای است که تاکنون کشف شده است.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان افزود: شاید آثار دیگری وجود داشته باشد که ثابت کند، قدمت استان لرستان بیشتر از 60 هزار سال است، چرا که هنوز آثار زیادی وجود دارد که هنوز از دل خاک بیرون نیامده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان لرستان از سالیان گذشته مکان مناسبی برای زندگی انسان‌ها بوده که به واسطه آب، خاک و کوه‌های این منطقه اقوام مختلفی در گذشته در این مکان ساکن بوده‌اند.

خزایی تصریح کرد: در لرستان براساس تاریخ چهار هزار سال قبل از اسلام کتیبه‌هایی سومری و ...به جا مانده که اثبات می‌کند، اقوام مختلفی در این منطقه زندگی می‌کردند.

این مسؤول گفت: طبق این آثار به دست آمده هر کدام از این اقوام زبان و لهجه خود را داشته‌اند که طبق نظر کارشناسان احتمال می‌رود، زبان ایلامی کهن هم در آن باشد.

وی یاد آور شد: زبان‌های دیگری بوده‌اند که هیچ نشانی از آن باقی نمانده، اما شواهد وجود آن را تایید می‌کنند، برای مثال می‌توان به قوم کاسیت اشاره کرد که بعد از فتح بابل 600 سال حکومت کردند و زبان آن‌ها بابلی بوده است.

خزایی عنوان کرد: با توجه به اینکه سه هزار سال قبل از میلاد نیز مهاجرت‌هایی رخ داده به این ترتیب از اقوام زاگرس چیزی باقی نمانده است و هیچ واژه‌ای یافت نمی‌شود، مربوط به بومی‌های لرستان بوده باشد.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی افزود: نتیجه‌ای که می‌توان گرفت، این است که ریشه تمام زبان‌ها یکی است، اما به دلیل تغییر و تحولاتی که پیش آمده است در زبان‌ها تحول ایجاد شده و زبان‌های مختلف به وجود آمده‌اند.


8841262
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است