بین‌الملل 21:57 - 06 مرداد 1396
۳ روز جـدال در سنای آمریکا بر‌سر لغو بیمه درمانی تعیین شده از سوی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا معروف به «اوباماکر»، در نهایت به «نه» سناتورها به دونالد ترامپ ختم شد تا بزرگ‌ترین ناکامی او طی ۶‌ماه حضورش در کاخ سفید رقم بخورد.

رای‌گیری پنجشنبه شب سنای آمریکا که با به نتیجه نرسیدن بحث‌وجدل‌ها تا ساعت 2بامداد ادامه پیدا کرده بود، با رأی منفی سناتورها به طرح لغو بیمه پوشش خدمات درمانی اوباماکر به پایان رسید. نمایندگان مجلس سنا با 51رأی مخالف در مقابل 49رأی موافق، این طرح را رد کردند؛ طرحی که از سوی اکثریت جمهوریخواه سنا تهیه شده بود اما با پیوستن 3نفر از سناتورهای این حزب به اردوگاه دمکرات‌ها به تصویب نرسید.

بیمه درمانی باراک اوباما در سال 2010به تصویب رسید و بلافاصله اجرایی شد تا حدود 20میلیون آمریکایی که تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه‌ای نبودند، صاحب خدمات بیمه درمانی شوند. بیشتر این افراد از فقرا بودند. این طرح که اوباما آن را «میراث» خود و بزرگ‌ترین دستاورد دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری‌اش خوانده، از همان ابتدا مورد اعتراض جمهوریخواهان آمریکایی بود و آنها 7سال تمام برای لغوش تلاش کردند. تلاش آنها درست زمانی که همه تصور می‌کردند دیگر عمر اوباماکر به پایان رسیده با رای‌گیری بامداد دیروز بار دیگر ناکام ماند. رأی نیاوردن طرح جمهوریخواهان در حالی اتفاق می‌افتد که آنها در هر دو مجلس کنگره یعنی مجلس نمایندگان و سنا اکثریت را در دست دارند.

اوباماکر بیمه درمانی را برای همه آمریکایی‌ها اجباری کرده و شرکت‌های دارای بیش از 50کارمند یا کارگر را موظف می‌کند که کارکنان خود را بیمه‌ کنند. جمهوریخواهان این موضوع را تحمیل هزینه‌ای گزاف به شرکت‌های خصوصی قلمداد کرده و همیشه با آن مخالف بوده‌اند. رأی نیاوردن طرح جمهوریخواهان ضربه بزرگی به اعتبار این حزب بود اما ناکام بزرگ ماجرا را باید دونالد ترامپ دانست. او در تمام یک سالی که برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری می‌جنگید،

وعده لغو فوری بیمه درمانی اوباما را می‌داد. این بیمه و «ناکارآمدی» آن محور انتقادهای تیز و تندی بود که دونالد ترامپ همیشه علیه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مطرح می‌کرد. احداث دیوار مکزیک، پاره کردن برجام، اخراج میلیون‌ها مهاجر ساکن آمریکا و ممانعت از ورود مسلمانان به خاک این کشور دیگر وعده‌های دونالد ترامپ بوده که ناتوانی او در برآوردن آنها به کاهش محبوبیتش طی ماه‌های اخیر منجر شده است.

جمهوریخواهان در مجلس سنا با 52کرسی از مجموع 100کرسی، اکثریت را در دست دارند و در شرایط معمول، تصویب هر طرحی برای آنها به سادگی انجام می‌شود. در مورد طرح جمهوریخواهان برای لغو بیمه خدمات درمانی اوباما اما برخی از نمایندگان جمهوریخواه در ردیف مخالفان قرار گرفتند.

روز سه‌شنبه طرح لغو کامل اوباماکر با همراه شدن 9نماینده جمهوریخواه با نمایندگان دمکرات‌ به تصویب نرسید. درصورت تصویب این طرح، 22میلیون آمریکایی بیمه خود را از دست می‌دادند. یک روز بعد، طرح دوم نیز با مخالفت 7جمهوریخواه مواجه شد. این طرح اجرای اوباماکر را به‌مدت 2سال متوقف می‌کرد و تصویب آن، باعث می‌شد 18میلیون نفر بیمه‌شان را از دست بدهند. طرح نهایی که نسخه تعدیل شده یا به قول آمریکایی‌ها نسخه «لاغر» شده طرح اصلی بود،

تنها به لغو بندهای جنجالی اوباماکر مثل بند اجبار بیمه همگانی منجر می‌شد که این طرح هم بر اثر مخالفت 3نماینده جمهوریخواه یعنی جان‌مک کین، سوزان کالین و لیزا مورکووسکی، برای همیشه منتفی شد. طرح سوم طی 10سال بیمه 16میلیون نفر را لغو می‌کرد.

  • انتقام مک‌کین از ترامپ

کالین و مورکووسکی از همان ابتدا اعلام کرده بودند به‌خاطر شرایط نابسامان مردمی که نمایندگی‌شان را به‌عهده دارند با لغو بیمه درمانی آنها مخالف هستند. در این میان اما جان ‌مک‌کین، سناتور کهنه‌کار جمهوریخواه را باید ستاره 3روز رای‌گیری در سنای آمریکا دانست. مک‌کین پس از پایان 4ساعت بحث میان نمایندگان مجلس سنا، با طرح سوم هم مخالفت کرد تا شکست بزرگ هم حزبی‌هایش و البته دونالد ترامپ را رقم بزند. 20دقیقه مذاکره شخصی مایک پنس، معاون ترامپ، با مک‌کین هم نتوانست نظر «یاغی» جمهوریخواهان را عوض کند.

مک‌کین با وجود اینکه هفته گذشته به‌خاطر بیماری سرطان مغز تحت عمل جراحی سنگینی قرار گرفته بود، خود را به رای‌گیری روز سه‌شنبه مجلس سنا رساند. او که با پیشانی بخیه‌شده به سنا آمده بود طی روزهای اخیر در مخالفت نمایندگان جمهوریخواه با طرح‌های ارائه شده نقش محوری ایفا کرد. مک‌کین یکی از مخالفان اصلی انتخاب ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه هم بود و این موضوع را هیچگاه کتمان نکرد. همین مسئله باعث شد تا ترامپ بارها او را که یکی از متنفذترین چهره‌های حزب جمهوریخواه بشمار می‌رود مورد انتقاد قرار دهد. ترامپ در یکی از سخنرانی‌هایش حتی مک‌کین را مسخره کرد. او گفت: «جان مک کین قهرمان جنگ شد، چون اسیر شد. البته من آنهایی را دوست دارم که اسیر نشده باشند.»

سخنان ترامپ جنجال بزرگی در آمریکا به پا کرد و اعتراض بسیاری از کهنه‌سربازان آمریکایی را به‌دنبال داشت. مک‌کین اما بامداد دیروز، زمانی که پس از پایان رایزنی‌ها برای رای‌گیری وارد صحن سنا می‌شد انتقامش را گرفت. او لحظاتی پیش از رای‌گیری و هنگام ورود به صحن درحالی‌که از کنار خبرنگاران رد می‌شد، لبخندزنان گفت: «فقط شو را نگاه کنید.» او در میان ناباوری هم‌حزبی‌هایش به سمت رهبر دمکرات‌ها رفت و در کنار او قرار گرفت تا تاریخی‌ترین رأی مخالف به حزبش را علیه طرح مورد نظر دونالد ترامپ به صندوق بیندازد.


9302325
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش کره جنوبی به تازگی در حال بررسی ممنوعیت گوشی‌های آیفون در ساختمان‌های نظامی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دومینوی استعفای فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که وزیر دارایی این رژیم، فرماندهان نظامی را مسئول شکست در عملیات طوفان الاقصی می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیر برنامه جهانی غذا می‌گوید غزه تا ۶ هفته دیگر هر سه مرحله ناامنی غذایی، سوء تغذیه و مرگ و میر به خاطر گرسنگی را پشت سر خواهد گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از مجلس سنای آمریکا به خاطر تصویب بسته کمک نظامی ۱۴ میلیارد دلاری برای اسرائیل تشکر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوایی کره جنوبی اعلام کرد: سئول و واشنگتن رزمایش فضایی مشترکی را برای آنچه که «دفع حملات مختل کننده سیستم موقعیت‌یابی جهانی و سایر تهدیدات فضایی کره شمالی» عنوان شد، برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در میانه دور پنجم رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما در دریا، این روند به دلیل قطعی برق به حالت تعلیق درآمد.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کرملین در واکنش به انتقال کمک‌های میلیاردی آمریکا به اوکراین گفت که آن تغییری در میدان جنگ ایجاد نمی‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی وزش باد شدید از صحرای بزرگ آفریقا به سمت یونان، شهر آتن در غباری نارنجی رنگ فرو رفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام وزارت امور خارجه چین با اشاره سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن گفت مدیریت تعارضات همیشگی در روابط پکن- واشنگتن هدف دیدارها در این میزبانی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ترکیه و وزارت خارجه قطر هر دو گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دوحه قصد دارد رهبران حماس را اخراج کند، رد کرده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است