استانی 04:35 - 14 اردیبهشت 1395
صنعت زیلوبافی در شهرستان اشکذر پس از گذشت نیم قرن احیاء شد.

زیلوبافی اشکذر احیا شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، «سیدمحمدجعفر میرجلیلی» مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر در این خصوص گفت: زیلوبافی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی استان یزد است که قدمت آن به پیش از اسلام باز می‌گردد و تا نیم قرن پیش، یکی از صنایع خانگی فعال در شهرستان اشکذر بوده است و مردم با برپا کردن دارهای زیلو در خانه‌ها و کارگاه‌های زیلوبافی و فروش این محصولات، امرار معاش می‌کردند.

وی ادامه داد: مواد اولیه زیلو، نخ پنبه‌ای است که امتیاز خنک بودن در تابستان، گرم بودن در زمستان و دوام بالا را داراست.

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر خاطرنشان کرد: علت اصلی استفاده از رنگ‌های گیاهی در زیلوف ثابت ماندن رنگ زیلو به هنگام شست‌وشو و مقاومت در برابر نور خورشید است.

میرجلیلی تصریح کرد: زیلو به‌عنوان فرش سلامت شناخته می‌شود و این رشته از صنعت به‌علت ویژگی‌های خاص کاربری، عدم وابستگی به فناوری خارجی، اشتغالزایی و رابطه با صنعت جهانگردی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: در همین راستا نیز باید با حمایت از بخش خصوصی و راه‌اندازی کارگاه‌های زیلو بافی در شهرستان، اشتغال‌زایی و تولید از منسوخ شدن این رشته جلوگیری کنیم.

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نخستین کارگاه زیلو بافی اشکذر به همت استاد «غلامرضا دهقانی» و حمایت نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر با پرداخت تسهیلات مورد نیاز راه‌ا‌ندازی شده است.

این مسئول یادآور شد: علاقه‌مندان به فراگیری این صنعت جهت کسب آموزش‌های لازم می‌توانند با شماره 32722677 مربوط به روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر تماس بگیرند.

انتهای پیام


7864683
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است