فرهنگی‌هنری 05:15 - 01 آبان 1397
گزارش ایسنا از نیم بهاء شدن سینماها در روز شنبه
طرح نیم‌بهاء شدن بلیت‌های سینما در روز شنبه علاوه بر سه شنبه‌ها، به گفته‌ی رئیس انجمن سینماداران برای کمک به مخاطب در شرایط فعلی اقتصادی جامعه بوده است، حال باید بررسی کرد که این طرح چقدر در جذب مخاطب موفق عمل می‌کند و آیا در درازمدت هم به رونق گیشه کمک خواهد کرد یا یک شوک موقتی است؟!

سینما برای مردم، دست به کار شد!

به گزارش ایسنا، با توجه به مصوبه جدید شورای عالی اکران و همچنین کارگروه اکران، از روز شنبه ۲۸ مهرماه یک روز به تعداد روزهای ارائه بلیت نیم بها در گیشه سینماها اضافه شد و به این ترتیب قرار است علاوه بر سه شنبه‌ها، روزهای شنبه هم در سینماهای سطح شهر تهران، بلیت‌ها به صورت نیم بها به فروش برسد.

اجرای این طرح که به صورت رسمی از شنبه همین هفته آغاز شد، به گفته فعالان سینمایی از جمله سینماداران و پخش‌کنندگان با استقبال خوبی مواجه شده است، البته این طرح اولین بار نیست که اجرایی می‌شود و چندین سال پیش هم این طرح اجرا شده بود و دو روز در هفته، بلیت‌ها به صورت نیم بها به فروش می‌رسید. همچنین که در این سالها هم تعدادی از سینماها از جمله سینما «ماندانا»، «مگامال»، «زندگی» و ... با وجود آنکه چنین مصوبه‌ای وجود نداشت، خودشان روزهای شنبه بلیت نیم بها می‌فروختند.

به گفته برخی از سینماگران اجرای این طرح می‌تواند بر جذب مخاطب به سینما کمک کند و شاهد حضور مجدد خانواده‌ها به سینما خواهیم بود اما نزدیکی روز شنبه به روزهای پایانی هفته این نگرانی را به وجود آورده است که بر فروش روزهای پنجشنبه و جمعه تاثیر منفی بگذارد و باعث کاهش مخاطب شود. با این وجود برخی دیگر معتقد هستند، طیفی از مخاطبان که در روزهای پایانی هفته به سینما می‌آیند، متفاوت از دیگر مخاطبانی است که روزهای میانی هفته را برای سینما رفتن ترجیح می‌دهند بنابراین این نگرانی بیهوده است.

علاوه بر آن با توجه به تجربه نیم بها بودن گیشه سه شنبه‌های هر هفته و استقبال مردم از آن، این انتظار وجود دارد که نیم بها شدن بلیت در روزهای شنبه هم بتواند بر جذب مخاطب تاثیر بگذارد و رونق تازه‌ای به سینماها ببخشد. البته این طور که به نظر میرسد برخی سینماها مخصوصا پردیس‌های سینمایی اجرای این طرح را از شنبه هفته گذشته آغاز کرده‌اند و سینماهای محلی هم که قیمت بلیتشان با توجه به رده‌بندی‌های کیفی سینماها پایین‌تر از دیگر سینماها است، این طرح را اجرا نخواهند زیرا که قیمت بلیت در روزهای معمولی برای آنها به میزان قیمت نیم بها یک پردیس سینمایی است!

در ادامه ایسنا با چند فعال سینمایی از جمله سینماداران و پخش کنندگان سینمایی گفت‌وگویی انجام شد تا به بررسی تاثیر این طرح بر گیشه سینما و همچنین میزان استقبال از آن بپردازیم.

تنها کاری که از دستمان بر می‌آمد نیم بها کردن بلیت سینماها بود!

محمدقاصد اشرفی _ رئیس هیأت مدیره انجمن سینماداران _ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اجرای طرح نیم بها شدن بلیت سینماها در روزهای شنبه بیان کرد: با توجه به تصمیم شورای عالی اکران و کارگروه اکران، قرار شد که سینماهای تهران در روزهای شنبه هم علاوه بر سه‌شنبه‌ها به صورت نیم‌بها بلیت‌های خود را به فروش برسانند. علت این تصمیم هم آن بود که با توجه به شرایط اقتصادی که امروزه مردم با آن مواجه هستند، بلیت سینماها را دو روز در هفته نیم بها کنیم تا از این طریق به مخاطبان مان کمکی کرده باشیم. این تنها کاری بود که می‌توانستیم برای مخاطبان مان انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه " اجرای این طرح با استقبال خوبی همراه شد" بیان کرد: پیش از این هم سینماهایی بودند که شنبه‌ها هم علاوه بر سه شنبه ها بلیت نیم بها داشتند و همیشه هم برای آنها متقاضی وجود داشت اما اجرای این طرح همچنان نیاز به اطلاع رسانی بیشتری دارد، زیرا هنوز کسانی هستند که از این طرح خبر ندارند و باید روز شنبه هم مانند سه‌شنبه‌ها بین مردم جا بیفتد.

مدیر سینما «ماندانا» اضافه کرد: خیلی از همکاران ما معتقد بودند که نیم بها شدن بلیت در روز شنبه باعث می‌شود حضور مخاطبان در روزهای پایانی هفته کم شود اما در حقیقت این اتفاق نمی‌افتد زیرا مخاطبانی که روزهای پایانی هفته را برای دیدن فیلم و سینما رفتن انتخاب می‌کنند با افرادی که دیگر روزهای هفته به سینما می‌آیند کاملا متفاوت هستند، بنابر این نباید نگران کاهش مخاطب باشیم.

اشرفی در پایان بیان کرد: این طرح با توجه به آنکه در سالهای قبل هم اجرا شده بود، اگر به درستی روی آن کار شود و به اجرا برسد هم برای چرخه سینماها مفید است و هم برای مخاطب. اکنون تمام سینماهای تهران ملزم به اجرای این طرح هستند اما به مرور زمان اگر شاهد گزارشی باشیم که اجرای این طرح موفقیت آمیز نبوده آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

به اندازه سه‌شنبه‌ها فروش داشتیم

در ادامه رضا سعیدی پور _مدیر پردیس سینمایی «آزادی»_  با بیان اینکه این طرح از هفته قبل هم در سینماها و به خصوص پردیس‌های سینمایی اجرا شده به ایسنا گفت: با اجرای این طرح از سینماهایی که معمولا از آنها استقبال نمی‌شد، مانند سینماهای محلی و تک‌سالنه استقبال خوبی به عمل آمد و به طور کلی با توجه به آماری که به دست آوردیم، شاهد فروش نسبتا خوبی در این شنبه بودیم و تقریبا به اندازه سه‌شنبه‌ها فروش داشتیم.

او ادامه داد: ما در این روز توانستیم ضریب اشغال صندلی‌هایمان را پُر کنیم. در روزهای نیم‌بها تعداد تماشاچی بیشتر می‌شود اما قیمت بلیت نصف می‌شود با این وجود میزان فروش از روزهای معمولی بالاتر می‌رود که این هم برای اقتصاد خود سینماها خوب است و هم برای دیگر امکاناتی که در سینماها وجود دارد مانند کافه‌ها و بوفه‌ها.

سعیدی‌پور با اشاره به اینکه "با اجرای این طرح، در پردیس‌های سینمایی با افت فروش در روزهای پایانی هفته مواجه نبودیم" توضیح داد: مخاطبینی که در روزهای پایانی هفته به سینما می‌آیند با مخاطبینی که در روزهای دیگر هفته می‌آیند کاملا متفاوت هستند اما ممکن است اجرای این طرح بر سینماهای محلی تاثیر گذار باشد و مخاطب برای دیدن فیلم مورد نظرش روز دیگری را انتخاب کند تا هزینه کمتری بپردازد اما در حالت کلان شاهد کاهش مخاطب نیستیم زیرا بین ۶۵ تا ۷۰ درصد فروش سینماها هم متعلق به پردیس‌های سینمایی است.

 کاهش فروش در پایان هفته اجتناب ناپذیر است اما ...

همایون امکانیان _مدیر اجرایی فیلمیران_ در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینکه "غالبا شاهد هستیم که برای روزهای سه‌شنبه تمام بلیت‌های نیم‌بها پیش فروش می‌شود"، بیان کرد: معتقدم با اجرای این طرح تعداد تماشاچی سینماها بالاتر خواهد رفت. زیرا همیشه از طرح نیم بها استقبال می‌شود و در روزهای سه شنبه کاملا سالنهای سینماها پُر هستند. با یک مقایسه آماری از میزان فروش فیلم «عرق سرد» بین این شنبه و شنبه هفته گذشته دیده شد می‌شود که این اثر در هفته گذشته دو هزار تماشاچی داشته است و شنبه‌ای که نیم بها شده است این تعداد مخاطب به پنج هزار نفر هم رسید.

او ادامه داد: این نشان می‌دهد مخاطب ما به شدت به قیمت بلیت حساس است و علت آن هم این است که با نیم بها شدن بلیت حضور جمع خانوادگی در سینماها بیشتر می‌شود، زیرا در این شرایط تعداد بلیت‌هایی که می توانند، خریداری کنند بیشتر می‌شود. پس ما با رشد مخاطب گروهی و خانوادگی مواجه می‌شویم. حتی تعداد مخاطبان سازمانی هم افزایش پیدا می‌کند. البته این اتفاق نشان دهنده شکننده بودن ساختار سبد خانوار است که در واقع اولین چیزی که با گرانی و فشار اقتصادی فدا می‌شود کالاهای فرهنگی است.

این پخش کننده با تاکید بر اینکه "این طرح می‌تواند مانند یک راهکار تشویقی باشد تا مخاطب را دوباره به سینما برگرداند" توضیح داد: امتیازات اجرای این طرح بیشتر از مضرات آن خواهد بود با وجود آنکه می‌تواند بر فروش آخر هفته سینماها تاثیر بگذارد و این یک اتفاق اجتناب ناپذیر است. با این حال در روزهای پایانی این هفته با کاهش مخاطب مواجه شدیم اما با توجه به فروش روز شنبه این کاهش علاوه بر آنکه جبران شد، به میزانی هم به آن اضافه کرده و شاید بتوانیم بگوییم به صورت تقریبی ما در روزهای آخر هفته ۲۰ درصد کاهش فروش را نسبت به پیش از اجرای این طرح شاهد هستیم اما از حیث مخاطب و فروش افزایش خواهیم داشت.

ما اگر بتوانیم به تعداد تماشاچیان اضافه کنیم، موفق شده‌ایم!

حبیب اسماعیلی _مدیر رسانه فیلمسازان_ هم درباره طرح نیم بها شدن بلیت سینماها در روزهای شنبه و تاثیر آن بر میزان فروش فیلم‌ها و همچنین جذب مخاطب بیان کرد: ۲۸ مهر به عنوان اولین روز اجرا این طرح، شرایط خوبی را پشت سر گذاشتیم و با مقایسه‌ای اجمالی با شنبه هفته گذشته، فروش بالاتری داشتیم. همانطور که ثابت شده بود اکران نیم بهای بلیت‌ها در روزهای سه شنبه بر روی فروش و جذب مخاطب تاثیرگذار است، این شنبه نیز با وجود آنکه هنوز تغییر قیمت بین مردم جا نیفته و برخی از آن اطلاعی ندارند، همان نتیجه را به ما داد و البته این تغییر بر روی فروش فیلم‌های خانوادگی بیشتر محسوس بود. به طور مثال اگر فروش فیلمی در یک روز عادی ۵۰ میلیون تومان است در روزی که بلیت نیم‌بها است چند برابر می‌شود و به ۱۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد. بنابراین به مرور زمان این طرح می‌تواند تاثیر خوبی را بر روی چرخه سینمایی کشور بگذارد.

او که اکنون پخش دو فیلم «آهوی پیشونی سفید۲» و «لازانیا» را برعهده دارد، اضافه کرد: نکته‌ای که در طرح نیم‌بها کردن بلیت سینماها برای روزهای شنبه وجود دارد این است که به دلیل آنکه نیم‌بها شدن روز شنبه به روزهای پایانی هفته نزدیک است، می‌تواند بر روی فروش این دو روز (پنج شنبه و جمعه) تاثیر بگذارد و باعث کاهش مخاطب شود. زیرا به طور مثال اگر کسی بخواهد فیلمی که به تازگی روی پرده رفته را ببیند، تماشای آن را به جای روزهای پایانی هفته به شنبه موکول می‌کند تا بهای کمتری هم برای بلیت آن پرداخت کند.

این تهیه کننده با تاکید بر اینکه "محتوای یک اثر تاثیرگذاری بیشتری بر جذب مخاطب می‌گذارد"، بیان کرد: ما شاهد هستیم که مساله قیمت بلیت تاثیر زیادی بر جذب مخاطبان نمی‌گذارد بلکه نکته اصلی میزان جذابیت و محتوای داستانی فیلمها است که باعث بالا رفتن تعداد مخاطب یا فروش آن اثر می‌شود و با توجه به تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آورده‌ایم اگر فیلمی خوش ساخت نباشد، در روزهای نیم‌بها هم مخاطب نخواهد داشت. ما اگر بتوانیم به تعداد تماشاچیان بیافزاییم، موفق شده‌ایم؛ زیرا هر سال که قیمت‌ها بالا می‌رود، خود به خود بر میزان فروش تاثیر می‌گذارد بنابر این شاید با اجرای طرح نیم‌بهای بلیت در دو روز هفته، بتوانیم طیفی از جامعه که تعدادشان هم کم نیست را به سینما جذب کنیم و شرایطی ایجاد کنیم که همه بتوانند با هر سطح درآمدی دیدن فیلم در سینما را در سبد کالاهای فرهنگی خانوار خود قرار دهند.

انتهای پیام


9951380
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است