وبگردی 22:07 - 04 آذر 1393
«شیار 143» همچنان خوب می فروشد. این رونق نشان می دهد هنوز هم می توان درباره دفاع مقدس فیلم ساخت مخاطب را جذب کرد. در چند سال اخیر، روایت تبعات جنگ بیشتر از خود آن اتفاق 8 ساله، جذابیت سینمایی داشته و به نظر می رسد جریان شکل گرفته در این نوع از سینما همچنان یک رویکرد ادامه دار باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، «شیار 143» همچنان خوب می فروشد. این رونق نشان می دهد هنوز هم می توان درباره دفاع مقدس فیلم ساخت مخاطب را جذب کرد. در چند سال اخیر، روایت تبعات جنگ بیشتر از خود آن اتفاق 8 ساله، جذابیت سینمایی داشته و به نظر می رسد جریان شکل گرفته در این نوع از سینما همچنان یک رویکرد ادامه دار باشد.



کمی به عقب برگردیم. به سال 81 و زمانی که شما می خواستید وارد سینما بشوید.



-آن سال فیلمی دیدم از یکی از کارگردانان بنام سینما. چندین مرتبه به اشتیاق آن قصه و آن نوع از روایت به سینما رفتم. با خودم گفتم ادبیات جای خودش، اما باید سینما را هم تجربه کنم. آن زمان در میان نویسندگان فردی شناخته شده بودم و قدم گذاشتن به عرصه ای که هیچکس در آن نام مرا هم نشنیده بود جرأت می خواست. آن اتفاق خاص اما برای دل من رخ داده بود. قبلا هم گفته ام، به شکل غریزی شروع به کار کردم. اولین فیلم کوتاهم را در خانه خودم ساختم تا مخارجم کمتر شود و یادم می آید حتی غذای عوامل را هم خودم درست می کردم. برای آن فیلم اتفاقات خوبی افتاد و از چند جشنواره جایزه هایی دریافت کرد. همین موضوع مرا تشویق کرد بیشتر ادامه بدهم و نا امید نشوم. از جایی به بعد دوستی مانند وحید اسلامی هم بسیار به من کمک کرد و اینطور شد که کم کم در چارچوب سینما قرار گرفتم و البته هنوز هم در حال ادامه مسیر هستم.



کجای فیلم «شیار 143» بود که احساس کردید دارید درست قدم بر می دارید و این کار سر و صدا به پا خواهد کرد؟



- بدون تدوین و صداگذاری و ...  و در یک کلام بدون در نظر گرفتن همه اجزای یک فیلم، نمی توان درباره آن اظهار نظر داشت. در هیچ کدام از این مراحل به تنهایی، نمی توان از چیزی مطمئن بود. وقتی فیلم ما از آب و گل در آمد، از اطرافیان مان دعوت کردیم و فیلم را برایشان به نمایش در آوردیم. در این مرحله بود که پی به تأثیرگذار بودن فیلم بردیم و احتمال دادیم در جشنواره فیلم فجر موفق بشود.



 خانم زارعی هنگام فیلمبرداری روزه بود؟ شما هنگام کار با ایشان دچار هیچ اختلاف نظری نشدید؟



- فیلمبرداری ما در ماه مبارک رمضان صورت گرفت و ایشان خودش می خواست حتی در آن شرایط سخت نیز روزه هایش را بگیرد.  ارتباط بین کارگردان و بازیگر در همه فیلم ها یک تعامل است که در نتیجه آن نقشی آفریده می شود. تأثیرگذار بودن یا نبودنش در مراحل بعدی است که اتفاق می افتد. ما هم در زمان پیش تولید و هم در زمان فیلمبرداری جلساتی با خانم زارعی داشتیم و من سر هر سکانسی خواسته هایم را می گفتم. ایشان هم ایده هایش را مطرح می کرد. به نتیجه می رسیدیم و بعد آن سکانس فیلمبرداری می شد. در مورد قسمت دوم سوال تان هم باید بگویم بله. بین من و ایشان هم مثل هر کارگردان و بازیگر دیگری بحث های نظری صورت می گرفت. مثلا یادم هست بر سر یکی از سکانس ها من می خواستم الفت بعد از شنیدن یک خبر سکوت کند و به قولی ماتش ببرد، اما ایشان معتقد بود این شخصیت باید در آن لحظه گریه سر دهد. خلاصه در انتهای همه بحث ها چیزی را انتخاب می کردیم که به سود کلیت اثر بود.



این امکان وجود نداشت که کار را به زمان دیگری موکول کنید؟ به هر حال گرمای کویری کرمان برای بومی های منطقه هم به سادگی تحمل پذیر نیست



- نه نمی شد. اتفاقا من هم اصرار داشتم جوری برنامه ریزی کنیم که به ماه رمضان نخوریم، اما تهیه کننده ها تأکید داشتند زودتر شروع کنیم وگفتند امکان عقب انداختن برنامه وجود ندارد.  حالا که به نتیجه نگاه می کنم فکر می کنم همین کار کردن در ماه رمضان شاید حکمتی داشته و برکتی با خود آورده است. اینکه الفت با زبان روزه جلوی دوربین زندگی کرد، باعث شد حس درونی نقش در بیاید.



 درباره حمایت های آقای حاتمی کیا از فیلم تان هم صحبت کنید. فکر می کنید صحبت های ایشان به نفع «شیار 143» تمام شد؟



- آقای حاتمی کیا اعتبار خود را به سادگی به دست نیاورده و قطعا آن را جای بیهوده ای خرج نمی کند. فیلمی درباره جنگ و درباره مقام مادران رزمندگان جنگ ساخته شده بود و حتما ایشان احساس کرده  باید از آن حمایت شود. ایشان در حق این فیلم پدری کرد، همانطور که حق پدری بر سینمای دفاع مقدس ما دارد. ابراهیم حاتمی کیا را بسیاری از مردم دوست دارند و من فکر می کنم اتفاقا ایشان سهم زیادی در جذب مخاطب ما داشت.



 رسانه هایی که در حال حمایت از شیار هستند، به هنر به صورت ایدئولوژیک نگاه می کنند. این جنس از حمایت ها معمولا در دراز مدت به سود فیلم و فیلمساز تمام نمی شود. خیلی ها صرفا به این دلیل که فلان خبرگزاری از فلان فیلم حمایت کرده آن را تماشا نمی کنند. در این مورد چه نظری دارید؟



-ابتدا باید بگویم فکر نمی کنم در مورد فیلم ما اینگونه حواشی خللی در روند اکران به وجود آورده باشد، اما در یک نگاه کلی به چنین مشکلی باید عرض کنم که این اتفاق اصلا حرفه ای و منطقی نیست و هیچ عقل سلیمی آن را نمی پذیرد. در مواجهه با یک فیلم سینمایی باید مانند یک اثر هنری برخورد کرد، فارغ از اینکه چه داستان های فکری و جناحی در مورد آن به وجود آمده است. من از همه کسانی که سینما را دنبال می کنند می خواهم خودشان به تماشای اثری بنشینند و در مورد خوب بودن یا بد بودن آن تصمیم بگیرند، آن وقت می توانند دیگران را به تماشای آن ترغیب کنند یا اینکه مانع بشوند.



 پایان بندی احساس برانگیز فیلم از آغاز برنامه ریزی شده بود یا اینکه طی کار به آن رسیدید؟



- نه این پایان چیزی بود که در رمان من وجود داشت. من در سال 80 سفری داشتم به مناطق جنگی. آن روزها اوج دوران تفحص بود. ما هر جا می رفتیم با یک معراج الشهدا روبرو می شدیم. جاهایی که کفن های پر از استخوان شهدا را گذاشته بودند، کفن هایی شبیه نوزادان. همان جا بود که این تصویر در ذهنم حک شد. آن را در رمانم لحاظ کردم و به فیلم هم وارد شد.



 فیلم شما برخلاف چیزی که ابتدا به نظر می رسد، می تواند بسیار امیدبخش هم باشد. این جمله را که قبلا از گلاره عباسی شنیده ام چطور تبیین می کنید؟



- ما قالی را از اول فیلم وارد کرده ایم. یونس از کودکی در کنار مادر قالی می بافد، در جوانی هم وقتی از جبهه مرخصی می گیرد و برمی گردد، باز پشت دار قالی می نشیند و ... . تمام تنهایی الفت را قالی پر می کند. هرازگاهی ناراحت می شود از اینکه قالی بالا نمی رود و تمام نمی شود. او احساسات خود را هم روی همین قالی تخلیه می کند و ... . الفت زمانی کارش را به پایان می رساند که فرزندش برمی گردد. به نظر می رسد حالا او زندگی جدیدی را شروع کرده است. فرزند او زمانی پیدا می شود که از پسرش دل کنده و سعی داشته تسلیم خداوند شود.



 شیار 143 یک اسم و عدد ساختگی است؟



- نه. چنین شیاری واقعا وجود دارد. این ماجرا مربوط به یک خاطره دیگر است و من هر دو را با هم ترکیب کرده ام. خیلی از شهدا را در آن شیار پیدا کرده اند.



 به نظرتان این امکان وجود نداشت که از ماجرای خواب دیدن سرباز و کشف یک شهید، فیلم جداگانه ای در بیاورید؟



- می شد اما شاید یک فیلم کوتاه از آن در می آمد. این ماجرا را قبلا جایی خوانده بودم و همیشه فکر می کردم کجا می توانم از آن استفاده کنم تا اینکه خدا خواست قسمت شیار باشد.



 انتخاب جواد عزتی هم انتخاب جالبی بود.



- او بازیگر خوبی است که می تواند نقش های متفاوتی بازی کند. البته ما به جز «شیار143» ، نقش های متفاوت دیگری نیز از او دیده‌ ایم و احتمالا مثل آقای عطاران در آینده نیز مخاطب را بیشتر از این ها غافلگیر خواهد کرد. بچه ها تفحص را آدم های خیلی خاصی تشکیل می‌دهند اما من می خواستم نقشی که عزتی آن را بازی می‌کند کمی عجیب و غریب باشد. پسرکی با اندازه‌ای افسردگی و کمی مشنگ! گروه های تفحص هم معمولا از تعدادی سرباز برای کار خودشان بهره می گیرند. او در فیلم هم می گوید که من وقتی تهران بودم قرص می خوردم اما اینجا دیگر نمی خورم. به شلوغی های تهران اشاره می کند و اینکه آنجا تو حتی صدای خودت را هم نمی شنوی و اینجا می توان از سکوت هم لذت برد. از ابتدا او را به گونه ای به فیلم وارد کردم که مخاطب از خودش بپرسد چه ارتباطی با یونس دارد و در آخر کشف کند او کسی است که این شهید را پیدا کرده است.



فیلم بعدی شما چیست؟



- من دوست دارم با موضوع زن در جنگ یک سه گانه بسازم. طبیعی است که به واسطه زن بودن و شناخت بهتر از دنیای زنان، همیشه سعی می کنم از زاویه ای وارد شوم تسلط بیشتری دارم.



 چرا در سینمای ایران همه کارگردانان زن نشناخته شده هستند؟



- آنان یک نگاه زنانه را به سینما منتقل می کنند که شاید سینما آن را کم دارد. تجلی نگاه زنانه است که عامل موفقیت ما می شود. فیلم خانم پاکروان هم نگاه شریفی به زنان دارد و به همین دلیل محبوب است. آثار کارگردانان آقا را در یک دهه اخیر مرور کنید. چه تعداد فیلم هایی را به خاطر می آورید که زنان در آنها خوب دیده شوند و خوب به خاطر سپرده شوند؟ شاید به جز «به همین سادگی» نمونه دیگری به خاطر نیاوریم. همیشه زنان مکمل بوده اند. بقیه فیلم‌ های زن محور را زنان ساخته اند. مثل رخشان بنی اعتماد که «ننه گیلانه» را ساخت.



 شخصیت محور بودن فیلمنامه های شما به رویکردهای داستان نویسی شما برمی گردد که از شما جداشدنی نیست؟



- شاید. در دوره ای ما در فیلمنامه های خودمان خیلی قهرمان محور بودیم. الان اما فیلم هایی ساخته می شود که همه در آن قهرمان هستند و شخصیت اصلی و فرعی به آن معنی وجود ندارد. در فیلمنامه های من هم داستان به گونه ای بود که این تک شخصیت بودن را خیلی طلبید.



 راستی باز هم در زمینه نویسندگی و رمان فعال خواهید بود؟



-بله. من هیچ وقت از ادبیات جدا نمی شوم. قرار نیست فیلمسازی باعث بشود دیگر ننویسم و رمانی از من منتشر نشود. مگر می شود از جهانی که یک عمر در آن نفس کشیده ای جدا باشی؟

5271365
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» آشنایی بیشتر با محبوب‌ترین بازی‌های فکری در جهان که برای سرگرم‌شدن در دورهمی‌ها همیشه هیجان و جذابیت‌های خاص خود را دارند و باعث تقویت ذهن و حافظه هم می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» آخرین دستاوردهای باستان‌شناسی ایران، درحالی برای نخستین‌بار رونمایی شد، که با اعلام نتیجه مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده، تاریخ ایران با تحولاتی مواجه شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در برخی از سال‌ها ممکن است ماه رمضان با امتحانات دانش آموزان و دانشجویان همزمان باشد لذا برای بهره بردن از فواید این ماه و همزمان رسیدن به برنامه درسی لازم است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهیار کلاس اول دبستان که بود، یک شب به من گفت مامان مگر نمی‌گویید شهدا زنده هستند؟ فقط یک بار به بابا بگویید بیاید مدرسه و من بابام را به بچه‌ها نشان بدهم، بعد دوباره برگردد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های صنعت بزرگ و متنوع گردشگری جهانی از جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصادی کشورها به ویژه نواحی روستایی برخوردار است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر جزو آن دسته از کسانی هستنید که فکر می‌کنید اگر کالای خود را در فضای مجازی آگهی کنید، بی دردسر به پولتان می رسید، باید بدانید که پاسخ نه است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نامگذاری سال‌های مختلف نشان دهنده منظومه اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب طی انتخاب اسامی شعارهای سال بدان تاکید دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به جواب پرتکرارترین سوال‌ها درباره سلامت که در گوگل جستجو شده است پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خشکسالی یکی از موضوعات مهم کشور است که برای کاهش تبعات آن هم مردم و هم مسوولان می‌توانند اقداماتی انجام دهند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کنکور ۱۴۰۳ نیز همانند آزمون سال گذشته در دو نوبت (اردیبهشت و تیر ماه) برگزار می‌شود با این تفاوت که سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون تاثیر خواهد داشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است