فرهنگی‌هنری 12:53 - 08 آذر 1394
کیوریتور نمایشگاه گرافیتی «ضربات متفاوت تهران» معتقد است، هدف از برگزاری این رویداد، بردن هنر خیابانی به شهرهای بیشتری در جهان و خانه‌های مردم است، چون ما برای جهان مرزی نمی‌شناسیم.

«ما برای جهان مرزی نمی‌شناسیم»

به گزارش ایسنا، جیانکارلو پتروچی درباره‌ی نمایشگاه «ضربات متفاوت تهران» که از ششم آذرماه در گالری «دنا» افتتاح شده است، گفت: «ضربات متفاوت» بخشی از یک بازی در زبان انگلیسی است؛ Different strokes for different folks در واقع به معنای ضربات متفاوت برای فرهنگ‌های متفاوت است. همان‌طور که من بارها شکل‌های متفاوتی از «هنر خیابانی» را نشان داده‌ام، فکر می‏‌کنم این عنوان، توصیفی از این موضوع است که هنر خیابانی سبک‌های بسیاری دارد.

این هنرمند ایتالیایی ادامه داد: از چهره‌های «ساندرا شوریر» تا بچه‌های بانمک «ارنست زاخارویچ» و فیگورهای «مارتین واتسون» همه هنر گرافیتی هستند. هدف از این رویداد هنری نشان دادن همه شکل‌های متفاوت هنر خیابانی در سراسر دنیاست. ما می‏‌خواهیم نشان دهیم که گرافیتی شکلی از هنر باستانی و حقیقی است. نقاشی‌های دیواری انسان در غارهای باستانی، نقاشی‌های روی دیوارهای رم باستان تا امروز ادامه یافته و به‌شکل گرافیتی در همه جای جهان دیده می‏‌شود. به‌نظر ما آثاری که ادراک مردم را تغییر می‏‌دهند، از هنر خیابانی هستند و دوست داریم این دریچه را روی همه باز کنیم.

پتروچی همچنین بیان کرد: ما پیش‌تر این رویداد را در لندن، نیویورک‌سیتی، پنانگ در مالزی و کابل برگزار کردیم و اکنون شاهد «ضربات متفاوت» در تهران هستیم. قصد داریم در سال 2017 با موافقت دولت به ایران آمده و نمایش بزرگی را روی دیوارها برگزار کنیم تا به این ترتیب نشان دهیم هنر می‏‌تواند همه مردم جهان را بدون توجه به فرهنگ یا نژاد آن‌ها با هم متحد کند. امیدواریم این اتفاق رخ دهد، زیرا این فقط یک آغاز برای ما است.

او با بیان این‌که مردم گرافیتی را می‌بینند و باید برداشت خودشان را نسبت به آن داشته باشند، ادامه داد: گرافیتی یا در مجموع هنر خیابانی به‌سختی در قالبی مشخص قرار می‌گیرد و نمی‏‌توان آن را با یک جمله تعریف کرد. به نظر من مخاطبان باید دیدگاه شخصی خود را از آن داشته باشند. همه آثار به‌نمایش درآمده در این نمایشگاه، پرینت‌اسکرین‌هایی از آثار هنرمندان هستند. این آثار در حقیقت برای طرفدارانی که توانایی داشتن آثار اصل یک هنرمند را ندارند پرینت می‏‌شوند و ما این پرینت‌ها را در سراسر دنیا به فروش می‌رسانیم. در مجموعه آثار مورد نظر ما کارهایی از سه هنرمند ایرانی وجود دارد و من می‌خواهم آن‌ها را مانند بسیاری دیگر که شایسته شناخته شدن هستند، معرفی کنم.

پتروچی در پایان سخنانش تأکید کرد: هدف همه ما در این مجموعه نمایشگاه‌ها، بردن هنر خیابانی به شهرهای بیشتری در جهان و خانه‌های مردم است. ما برای جهان مرزی نمی‌شناسیم.

نمایشگاه «ضربات متفاوت»

نمایش واکنش آدم‌ها با فرهنگ‌های متفاوت

«نفیر» - گرافیتی آرتیست ایرانی - که کارهای او در شهر و همین‌طور در فضای مجازی شناخته‌شده هستند، درباره این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه «ضربات متفاوت» حدود 30 اثر از 14 هنرمند از کشورهای مختلف از جمله ایران، انگلیس، آمریکا، کانادا و نروژ به‌نمایش گذاشته شده است. بیشتر کارها چاپ دستی از کارهای هنرمندان هستند و دو اثر از من و گروه هنری ایرانی icy & sot اصل کار هستند. به علاوه، یک کار حجمی به‌شکل آیکون لایک نیز در این نمایشگاه به‌نمایش گذاشته شده است.

او ادامه داد: این نمایشگاه پیش از این در نقاط دیگر جهان برگزار شده است و دو بخش خارجی و داخلی دارد. در بخش خارجی هنرمندان روی دیوارهای شهر کار می‏‌کنند و بخش داخلی نیز در یک گالری به‌نمایش گذاشته می‌شود. «ضربات متفاوت» فقط بخش داخلی است که اکنون در گالری «دنا» به‌نمایش گذاشته شده است.

این هنرمند همچنین اظهار کرد: «ضربات متفاوت» بیشتر می‌خواهد واکنش آدم‌هایی از فرهنگ‌های متفاوت را به‌واسطه گرافیتی نشان دهد. گرافیتی یک هنر داخلی نیست و آثار این نمایشگاه بیشتر قصد دارند ضرباتی را در جهت تحت تأثیر قرار دادن مخاطب بر او وارد کنند. قصد شخصی من از حضور در این نمایشگاه این است که تفاوت بین کار اصل و غیر از آن را نشان دهم. این دغدغه جیانکارلو نیز هست که هر کسی با هر درآمدی بتواند یک اثر گرافیتی داشته باشد و به این دلیل است که پرینت‌هایی از کارهای اصل در این نمایشگاه ارائه می‏‌شود.

وی درباره شیوه پرینت آثار گرافیتی بیان کرد: این کاری است که جیانکارلو انجام می‌دهد؛ او با هنرمندان هماهنگ کرده و آثار آن‌ها را به‌شکل چاپ دستی منتشر می‌کند و هنرمندان آن‌ها را امضا می‌کنند تا جنبه ارزش داشتن آن‌ها حفظ شود. در این نمایشگاه، آثار هنرمندانی را انتخاب کردم که فضای متفاوتی را به‌لحاظ تکنیکی و مفهومی در گرافیتی ارائه می‌دهند و می‏‌توانند برای مخاطب جالب توجه باشند.

این گرافیتی آرتیست درباره وضعیت گرافیتی در ایران نیز گفت: جنبش گرافیتی اکنون در بیشتر نقاط دنیا کم‏‌رنگ شده و ایران جزو معدود کشورهایی است که این اتفاق واقعا در آن رخ می‌دهد. در بیشتر کشورها گرافیتی اکنون به یک کار فانتزی تبدیل شده است. با این حال، گرافیتی ایران مشکلات اساسی بسیاری دارد، برخی افراد اشتباه‌هایی را انجام می‌دهند که به گرافیتی لطمه می‌زند.

نمایشگاه «ضربات متفاوت»

جوانان ایرانی در گرافیتی پیشرفت کرده‌اند

فرشید پارسی‌کیا - مدیر گالری «دنا» - نیز درباره برگزاری یک نمایشگاه گرافیتی در این گالری گفت: ما یک سنت گرافیتی در ایران داریم، از دهه‌های 30 و 50 کارهای استنسیل بسیاری روی دیوارهای شهر انجام می‏‌شد. این فضا بعد از انقلاب به شکلی دیگر دنبال شد و بعدها جوانان آن را به شیوه جهانی‏‌تری دنبال کردند. به‌دلیل وجود اینترنت و کسب اطلاعات بیشتر، هنرمندان جوان در این زمینه پیشرفت کردند. هنرمندان بسیاری در این زمینه فعال‌اند و این دلیل خوبی برای برگزاری یک نمایشگاه گرافیتی بوده است.

او ادامه داد: آثاری که از هنرمندان در این نمایشگاه روی دیوار رفته، پیش از این کمتر در معرض دید مخاطب ایرانی قرار گرفته است. به همین دلیل، وقتی برگزاری این نمایشگاه به من پیشنهاد شد بسیار خوشحال شدم که بتوانم فرصتی را برای مخاطبان ایرانی فراهم کنم که آن‌ها را ببینند.

این طراح و گرافیست گفت: مخاطبانی که روز افتتاحیه برای دیدن نمایشگاه «ضربات متفاوت تهران» به گالری آمدند، به‌طور میانگین 20 سال داشتند. آن‌ها علاقه‏‌مندان به گرافیتی یا گرافیتی آرتیست‌های جوانی بودند که اصلا گالری‌رو نیستند و دیدن آن‌ها در فضای گالری و همین‌طور مراجعه آن‌ها به گالری قبل از ساعت افتتاحیه برای ما بسیار خوشایند بود.

پارسی‌کیا همچنین افزود: «نفیر» یکی از دیوارهای گالری را با گرافیتی به فضایی تعاملی تبدیل کرده است که مخاطبان می‌توانند روی آن بنویسند یا امضا کنند. این نکته برای مخاطبان بسیار جذاب بود و خوشحالیم که در نهایت، گالری را با لبخند ترک کردند.

«ضربات متفاوت تهران» تا 16 آذرماه در گالری «دنا» به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک 4 برپاست. همچنین پرفورمنس «تصور کن» که کاری از نفیر و بخش دیگری از نمایشگاه است، جمعه 13 آذرماه در این گالری برگزار می‏‌شود.

انتهای پیام


7444209
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با اعلام اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، جدول اجرای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسول صدرعاملی، ۷ سال پس از آخرین فیلمی که جلوی دوربین برده، «زیبا صدایم کن» را کارگردانی می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم کوتاه «آنیتا، گمشده در اخبار» در پی حضور در چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه واجد شرایط حضور در رقابت اسکار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سید مجید پوراحمدی از افزایش اعضای این صندوق به بیش از ۱۰۳ هزار نفر خبر داد و گفت: خدمتگزاری به اصحاب فرهنگ و هنر سرلوحه برنامه‌های صندوق قرار دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک هیئت پنج نفری از سینماگران ۶۵ فیلم منتخب را از نقاط مختلف کشور و از میان فرهنگ‌ها و اقوام متنوع، در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی داوری می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه‌ملی امروز ۲۸ فروردین ماه در سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون میراث‌فرهنگی گفت: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بنا‌های تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان بوده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون میراث‌فرهنگی گفت: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بنا‌های تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان بوده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی به عیادت مسعود اسکویی گوینده، پیشکسوت رادیو رفت و گفت: آقای اسکویی صدای آشنا برای همه نسل‌های رادیوست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر سریال «مشاور» گفت: همه باید بدانند ما حمله نکردیم بلکه ما رژیم صهیونیستی را تنبیه کردیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است