علمی فناوری 07:25 - 08 بهمن 1393
مطالعات مختلف در آمریکا، آلمان و سوئیس نشان داده‌اند روزه در برابر بیماری‌های خاص مفید است و به از دست دادن وزن کمک می‌کند.

تاثیر شگفت انگیز روزه بر شیمی درمانی

 

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از فارس، سایت فرانسوی تغذیه خوب در مقاله‌ای نوشت: روزه یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمان است؛ امتناع داوطلبانه از غذاهای جامد یا مایع در طول یک دوره معین و به صورت متناوب به استثنای آب که باعث سم زدایی و حفظ سلامت می‌شود به عنوان یک درمان طبیعی شناخته شده است. این روش حتی توسط حیوانات استفاده می‌شود، زمانی که حیوانات بیمار یا مجروح می‌شوند از خوردن امتناع می‌کنند.

 

روزه یکی از رسوم مذهبی مسلمانان در ماه مبارک رمضان است و حتی کاتولیک‌ها نیز روزه می‌گیرند. این کار در واقع پاک کردن ذهن و تمرکز بر ضروریات است اما مزایای بی‌شماری دارد که محققان در طی مطالعات خود متوجه آن شده‌اند.

 

- فواید روزه:

مطالعه‌ای که توسط محققان در مرکز پزشکی درمانی یوتا – آمریکا بر روی 200 نفر انجام شد نشان داد روزه گرفتن به مدت تنها 24 ساعت باعث افزایش هورمون رشد GH (هورمون چربی سوز) می‌شود که 2.000 درصد در مردها و 1.300 درصد در زن‌ها بوده است و روزه برای بیماری‌های قلبی و عروقی مفید است.

در واقع چند ساعت غذا نخوردن سطح تری گلیسیرید که عامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی است را در بیماران کاهش می‌دهد.

 

- روزه برای فشار خون بالا مفید است

سطح تری گلیسیرید و کلسترول در طول روزه داری کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه مشکلات فشار خون را کاهش می‌دهد.

 

- روزه برای درمان دیابت مفید است

در مطالعه‌ای ثابت شد روزه گرفتن باعث کاهش سلول‌های چربی می‌شود و فرد روزه دار کمتر در معرض خطر انسولین که علت اصلی دیابت نوع 2 است قرار می‌گیرد.

 

- روزه باعث کاهش وزن می شود

مطالعات در سال 1992 و 2013 بر روی بزرگسالان به مدت 12 هفته انجام شد؛ برخی صبحانه می‌خوردند و برخی صبح‌ها ناشتا بودند، در این آزمایش معلوم شد افرادی که صبحانه نمی‌خوردند نسبت به دیگران وزن بیشتری از دست دادند.

 

- نتیجه گیری:

در مرحله اول این واقعیت در مورد روزه گرفتن وجود دارد که باعث کاهش وزن می‌شود علاوه بر این برای درمان بیماری موثر واقع شده است.

 

- روزه باعث کاهش افسردگی می‌شود

مطالعات انجام شده در آمریکا و آلمان نشان دادند بیمارانی که مدت کوتاهی روزه گرفتند به دلیل تغییرات هورمونی، روحیه خوبی پیدا کردند و این روزه گرفتن باعث افزایش کورتیزول در صبح، دوپامین و سروتونین در روز شد و باعث کاهش هورمون‌های انسولین شد.

به همین دلیل در آلمان و سوئیس به طور گسترده‌ای برای درمان‌ها حتی توسط تامین اجتماعی، این درمان (روزه گرفتن برای بیماران) انجام شد.

 

- اثرات شیمی درمانی را افزایش می‌دهد

یک مطالعه توسط دکتر «والتر لونگو» در آمریکا انجام شد که در مجله علوم پزشکی نیز منتشر شد و نشان داد دوره‌های کوتاه روزه داری، گسترش برخی سرطان‌ها را در موش‌ها را محدود کرد.

 ترکیب روزه با شیمی درمانی اثر بخشی درمان را افزایش می‌دهد.

محققان گفتند: ما تا کنون خواص بی‌شماری از روزه داری را کشف کردیم اما به نظر ما خواصی بیش از این در سلامت انسان دارد که هنوز به برخی از این خواص پی نبرده‌ایم اما ما می‌توانیم از روزه به عنوان یک درمان در آینده استفاده کنیم یا حداقل مصرف غیر ضروری داروهای خاص را محدود کنیم، روزه گرفتن یک درمان طبیعی است که نیاز به هیچ داروی شیمیایی ندارد؛ علاوه بر این از نظر اقتصادی هزینه‌ای ندارد.

روزه گرفتن مزایای بسیاری دارد و دانشمندان به طور فزاینده به روزه داری و درمان بیماران از این طریق علاقه مند شده‌اند؛ در واقع تعدادی از بیماری‌ها با رژیم غذایی و شیوه زندگی در ارتباط است.

 

2005


5718175
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است