استانی 14:33 - 30 مهر 1398
معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: چشم ۶۲ هزار و ۵۲۴ کودک در مناطق شهری و روستایی غربالگری خواهد شد.

غربالگری چشم ۶۲ هزار و ۵۲۴ کودک زنجانی

به گزارش ایسنا، گلنساء آقامحمدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در رابطه با اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم، اظهار کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان تا ۱۵ آذرماه در همه مناطق شهری و روستایی استان اجرا خواهد شد. این برنامه غربالگری در سه مرحله انجام می‌شود که سطح اول آن غربالگری توسط مربیان آموزش دیده انجام خواهد شد که در همین راستا در هر پایگاه دائمی و غیردائمی یک الی دو مربی برای غربالگری چشم کودکان ۳ الی ۶ سال مستقر هستند.

وی افزود: در مرحله اول غربالگری، کودکانی که مشکوک به تنبلی و بیماری‌های چشم هستند، شناسایی شده و در مرحله دوم معاینه دقیق‌تری توسط اپتومتریست‌ها با توجه به مشکلی که در بینایی کودک وجود داشته باشد، مداخلاتی اعم از تجویز عینک و یا بستن چشم سالم برای به کار افتادن چشم تنبل انجام خواهد شد. در مواردی که چشم کودک نیاز به جراحی داشته باشد در مراکز درمانی استان و یا شهرستان‌های دیگر انجام داده می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: سال ۹۷ برنامه غربالگری تنبلی چشم ۴۷ هزار و ۵۳۵ کودک ۳ الی ۶ سال تحت پوشش قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۳۱۵۵ نفر به اپتومتریست‌ها ارجاع داده شده‌اند و از این تعداد نیز ۲۱۶۱ کودک خدمات مداخله‌ای اعم از درمان انحراف چشم، تنبلی چشم و تجویز عینک و جراحی‌های لازم دریافت کرده‌اند.

آقامحمدی ادامه داد: در طول سال ۱۴ پایگاه دائمی، ۱۰ دستگاه غربالگری تنبلی چشم و ۱۵۸ مهد کودک با مربیان و مدیران آموزش‌دیده در سطح استان فعال هستند و پوشش صددرصدی تیم‌های سیار در مناطق روستایی برای غربالگری خواهیم داشت. در این طرح ۷ اپتومتریست در مرحله دوم مجموعه بهزیستی فعالیت خواهند کرد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: طبق آمار ثبت‌احوال، برای حضور ۶۲ هزار ۵۲۴ نفر کودک ۳ الی ۶ سال برای غربالگری تنبلی چشم برنامه‌ریزی شده است. همچنین هزینه معاینات سطح یک غربالگری تنبلی چشم ۲۰ هزار ریال تعیین شده و به همه مراکز نیز ابلاغ و در معرض دید والدین نیز قرار گرفته و این مبلغ در مناطق روستایی و حاشیه شهرها از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

انتهای پیام


10273152
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است