چند رسانه‌ای 14:13 - 06 خرداد 1396

خارج از شهر تهران در لواسان پیرمردی با عشق دل کوه را می کَند و پیش می رود؛ سراسر محوطه و غار پر شده است از مجسمه های گوناگون که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.


به گزارش عصر ایران، ناصر هوشمند وزیری متولد شهر همدان است و 71 سال سن دارد. همانند جوانی 30 ساله شاد و سرحال و پر جنب و جوش، با اندامی متناسب برخلاف دیگر همسالان خود.



در سال 1330 که 5 سال داشت به همراه خانواده به تهران آمده، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را گذراند تا این که سال 1345 که وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شد و مجسمه سازی خواند و در سال 1350 فارغ التحصیل شد. این درس خواندن ادامه داشت تا اینکه در سال 1373 به درجه دکتری افتخاری نائل آمد.



دستانش را که می بینی سیاه و ورزیده، کلاه معروفش را به سر دارد و پَر پرندهی که بر روی آن کاشته شده و پیراهن و شلوارش رنگی و گِلی، بر روی صندلی که ساخته خود اوست در میان محوطه برای مدت زمان گاه کوتاه و بلند نشسته ایم و گرم صحبت. بارها و بارها حرف هایش بریده می شود دلیل آن هم سلام و احوال پرسی و ابراز لطف بازدید کنندگان است.

 
غار موزه وزیری (+عکس)


از کارهایش که کم هم نیست می گوید، تند و سریع و گذرا، اسامی را نام می برد:



پارک جمشیدیه: مجسمه فردوسی و رستم و سهراب سنگ چینی و دیگر مجسمه ها، پارک ایرانشهر یا همان خانه هنرمندان، پرواز و نردبان، مس، طراحی و اجرای صحنه های دبوراما، موزه تبریز، مجسمه های موزه دامغان، مجسمه های، موزه رختشویخانه زنجان به سبک مادام توسو، 3 مجسمه، موزه نظامی سعد آباد، ساخت نمای تخت جمشید، نمایشگاه فرش هانوفر آلمان، 3 مجسمه، موزه مردم شناسی سعد آباد، مجسمه های فولکلوریک، قلعه فلک الافلاک لرستان، پارک پردیسان: گوزنها، آبنما، دایناسور، پارک ساعی: آبنما، مجسمه های سنگی حیوانات، سمور، سنجاب، سگ آبی و آبشار 27 متری و کارهای پارک باراجین قزوین، و کارهای کوچک و بزرگ فراوان دیگر... .



سال 1384 آتلیه اش در میدان فاطمی تهران را می فروشد و باغچه ای را در لواسان می خرد. حالا آن باغچه قدیمی تبدیل به همین جایی شده که "غار موزه وزیری" اسمش را گذاشته است.



می گوید 11 سال و 8 ماه و 5 روز را ذره ذره و با عشق و سختی کار کرده است فقط و فقط به عشق وطن و فرهنگ این خاک و بوم. آثار بزرگانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، بوعلی سینا، بابا طاهر، را ساخته است. عشقش خاک است و طبیعت و خیلی از آثارش را که می بینی با مواد بازیافتی هستند که از طبیعت جمع شده اند مانند: تنه خشک درختان، پلاستیک، شیشه، ضایعات آهن آلات، پیچ و مهره، شیر آلات خانه، قوطی های نوشابه و چیزهای دیگر...



به گفته خودش وجب به وجب این محوطه و تمام کارهایش معنی و مفهومی خاص دارد هیچ کدام بدون دلیل و معنی ساخته نشده است.



می گوید اگر هزار بار دیگر هم به دنیا بیایم و از سختی های این کار باخبر می بودم باز هم مجسمه ساز می شوم. " این سختی ها هستند که به هنرمند قدرت تفکر می دهند"



این موزه در زمینی به مساحت هزار متر مربع ساخته شده که در آن مراجعه کنندگان می توانند آزادانه گردش و عکاسی کنند و دانشجویان رشته هنر می توانند مستقیما از او ایده گرفته و کارورزی کنند. این غار موزه در سال 93 در میان 140 موزه شخصی و دولتی برتر شناخته شد.

 
تصاویر مربوط به غار موزه وزیری
 
 


 


 


 


 


 


 


 

9131526
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار چند رسانه‌ای

چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» نژاد خاصی از بُزها وجود دارد که وقتی می‌ترسند، کنترل ماهیچه‌های خود را از دست می‌دهند و غش می‌کنند.
چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» یمنی‌ها در پایتخت این کشور و در حمایت از مردم فلسطین حاضر شدند.
چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» هیچ رابطه‌ای مثل ارتباط با خانواده نمی‌تواند در حال خوب انسان اثرگذار باشد.
چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» اردنی‌ها در امان پایتخت این کشور در حمایت از مردم مظلوم غزه تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند.
چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» در این کلیپ با بیماری ایدز و نحوه کنترل آن آشنا می‌شوید.
چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» تصاویری از کوچه دوطبقه در کاشان که نشانه‌هایی از معماری اصیل ایران را در خود دارد، مشاهده می‌کنید.
چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» حمله شب گذشته صهیونیست ها و تقابل پدافند هوایی کشورمان با آن موجب ناراحتی مزدوران اینترنشنال شده است.
چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» واکنش مردم اصفهان به شنیده شدن صدایی که ناشی از مورد هدف قرارگرفتن چند ریزپرنده بوده است، را ببینید.
چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» امیر میهن دوست، ارشد نظامی ارتش در اصفهان، جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان در شب گذشته را بیان کرد.
چند رسانه‌ای
«باشگاه خبرنگاران» حسن رحیم‌پور ازغدی مهمترین علت بقای رژیم اشغالگر صهیونیستی را داشتن قدرت رسانه‌ای عنوان کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است