استانی 03:14 - 09 مهر 1399

نشست مجازی «مولانا و انسان امروز» در گناوه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در این نشست با طرح این سوال که در جهان امروز مولانا چه می‌تواند به ما بگوید و چه رهاوردی و چه رهنمودی در عصر سرعت و حرکت برای انسان دارد؟ اضافه کرد: در جهان امروز بیش از همیشه به تکیه گاه اخلاقی که اصول دین و اخلاق را با چشم انداز روشن و عقلانی به ما بیاموزد نیاز داریم.

مریم مشرف الملک گفت: جهان بینی عرفانی مولانا ابعاد گوناگونی دارد و در هر بعد از اندیشه وی پنجره‌ای بر روی ما گشوده می‌شود پس می‌توان به جهان او از افق‌های گوناگون و چشم اندازهای مختلف نگریست.

وی با اشاره به اینکه ما دین داریم و اخلاق انسانی در دین تعبیه است پس چه نیازی است که آن را از مولانا بیاموزیم افزود: در جهان امروز ۷۲ فرقه ادعای اسلام دارند ولی آنچه در جهان به نام دین و اخلاق انجام می‌شود در بسیاری از موارد که نیازی به اشاره ندارد با روح انسانیت که اصل دین بر آن استوار شده منافات دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: اساس دین بر انسان دوستی است ولی پیروان ادیان این اصل انسانی را قربانی منفعت طلبی‌ها و تنگ نظری‌های خود کرده‌اند پس چه باید کرد؟

مشرف الملک خاطرنشان کرد: اصل دین بر یکرنگی و توحید است و هدف مولانا نیز از قصه‌های مثنوی این است که ما باطن دین را بدانیم و متوجه توحید و یگانگی شویم پس هر چیزی که بوی تفرقه بدهد با نیت اصلی دین در تضاد است چون در یگانگی تفرقه نیست.

مترجم کتاب میراث مولوی (شعر و عرفان در اسلام) خاطرنشان کرد: مولانا رهنمودی اخلاقی پیش پای انسان امروز می‌گذارد و او را وادار می‌کند با خودشناسی و خویشتن شناسی به عیوب نفس خود توجه نشان بدهد و طریق دوستی و نیک بختی را از طریق مجاهده با نفس به او معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: این یکی از ابعاد تعلیمی مولانا برای انسان امروز است تا بتواند بین نیک و بد به تشخیص خود اعتماد کند اما مولانا رویکردهای عاطفی نیز دارد که جدا از بعد اول نیستند.

وی گفت: آدمی دو رکن اصلی عشق و و عقل را دارد و وجود آدمی بر این دو رکن اصلی و اساسی عقل و عواطف مبتنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران یادآور شد: مولانا در باب عواطف، عشق را پیش پای انسان می‌گذارد و در مقدمه دیباچه مثنوی آمده «هر که را جامه ز عشقی چاک شد، او ز حرص و عیب کلی پاک شد».

وی اضافه کرد: مولانا به بهترین نحو ارتباط بین بعد اول که مبارزه با نفس است و بعد عاطفی را بیان کرده و این دو از هم جدا نیستند زیرا کسی می‌تواند به عشق دست یابد که بتواند از خود بگذرد و عشق حقیقی عشق بدون چشمداشت است.

وی تصریح کرد: محبت پیام مولانا برای انسان امروزی است و بر دو محور عقلانیت و عشق انسان امروز را هدایت می‌کند تا با از خودگذشتگی و عشق درس مهربانی بیاموزد و کسی که برای عشق خود فداکاری کند از خود گذشته و توانسته بر خود غلبه کند.

مشرف الملک بیان کرد: هر قدمی و هر اقدامی و انگیزه‌ای که ما را در جهت کاهش خودخواهی و رفتن به سمت ازخودگذشتگی با همنوعان، هموطنان، با انسان‌ها هدایت کند قدمی در راه خداشناسی و رهایی از زندان نفس است.

در پایان این نشست دکتر مریم مشرف الملک به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.


10740954
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست معاونت طرح‌های اشتغالزایی اشتغال محور بنیاد برکت گفت: ۵ طرح اشتغالزایی خرد از جمله نانوایی تمام اتوماتیک، کارواش و قالیشویی، نیروگاه خورشیدی متمرکز و.. با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۵۸ نفر در شهرستان کاشان به بهره برداری رسید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه شنبه ۲۸ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است