فرهنگی‌هنری 04:23 - 15 تیر 1394
گزارشی از حضور چهره‌های مطرح در اکران رمضان
رضا عطاران همچنان چهره ثابت سردر سینماهاست؛ بازیگری که از آغاز سال تاکنون با شکل و شمایل‌های گوناگونی تماشاگران علاقه‌مند را به سینما فرامی‌خواند. او که در اکران نوروزی با فیلم «استراحت مطلق» میزبان تماشاگران سینما بود، این روزها نیز همزمان با اکران ماه رمضان و نمایش سه فیلم ویژه این ماه، چهره‌های آشنا دوباره بر سردر سینماها ظاهر شده‌ است.

برای دیدن این بازیگرها به سینما می‌روید؟

عطاران با فیلم‌های «گینس» و «نهنگ عنبر»، در کنار محسن تنابنده با فیلم «گینس»؛ که اولین تجربه کارگردانی او نیز هست، حسن معجونی با فیلم «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» و بهرام رادان، فرهاد اصلانی و مهتاب کرامتی با فیلم «عصر یخبندان» چهره‌های اصلی بیلبوردهای سینمایی هستند؛ بازیگرانی که علاقه‌مندان زیادی دارند و حضور هرکدامشان در یک فیلم می‌تواند مخاطبان سینما را برای خرید بلیت ترغیب کند.

در گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، خواهیم دید که فارغ از سایر ویژگی‌های احتمالی این فیلم‌ها برای جذب مخاطب، از جمله گونه، قصه و کارگردانی، بازیگران آنها تا چه حد توانایی کشاندن مخاطب به سالن سینما را دارند.

گینسِ تنابنده؛ گینس و تنابنده‌اش

«گینس» اولین فیلمی است که محسن تنابنده در مقام کارگردان مقابل دوربین برده است. نقش‌آفرینی دلنشین محسن تنابنده در آثاری چون «سن‌پترز‌بورگ» و سریال «پایتخت» او را به یکی از چهره‌های محبوب سینما و تلویزیون تبدیل کرده است. آخرین فیلمی که از تنابنده اکران شده، «ایران برگر» (مسعود جعفری جوزانی) است که در اکران نوروز تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم گیشه شد و در حال حاضر نیز فصل چهارم سریال «پایتخت» با بازی او هرشب مخاطبان را پای تلویزیون می‌نشاند.

تنابنده نشان داده که توانایی ایفای نقش‌های گوناگون را به خوبی دارد. از نقش‌آفرینی در فیلم متفاوت «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» (سامان سالور) تا بازی زیر گریم‌های سنگین سریال طنز «شاهگوش» (داوود میرباقری). حال باید دید که حضور مداوم تنابنده در معرض دید مخاطبان سینما و تلویزیون، به پرفروش شدن اولین ساخته او منجر خواهد شد یا نه. پاسخ این سوال شاید رابطه تنگاتنگی با موفقیت «پایتخت۴» داشته باشد.

حضور رضا عطاران، دیگر چهره محبوب فیلم‌های کمدی و ترکیب نقش‌آفرینی او با محسن تنابنده در «گینس» نیز مخاطبان سینما را بیش از پیش برای دیدن این فیلم کنجکاو می‌کند.

عطاران با داشتن ۳۴ فیلم سینمایی در کارنامه‌ خود که اغلب آنها نیز کمدی بوده‌اند در اینگونه نقش‌ها تثبیت شده و تبدیل به چهره‌ای پولساز برای صعنت سینمای ایران شده است که حضور او در هر فیلمی علاقه‌مندانش را برای دیدن وسوسه می‌کند. مخاطبان سینما عطاران را بویژه با فیلم‌های «ورود آقایان ممنوع»، «استراحت مطلق» و سریال‌های «خانه به دوش» و «متهم گریخت» بخوبی به یاد می‌آورند. فیلم‌هایی که حضور عطاران در آنها نه تنها نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او، بلکه عامل پرمخاطب شدن و محبوبیت این آثار نیز بوده است.

از عطاران در حال حاضر فیلم «نهنگ عنبر» (سامان مقدم) در حال نمایش است که این فیلم هم با استقبال مخاطبان مواجه شده و پرفروش‌ترین فیلم گیشه است. بی‌شک می‌توان یکی از دلایل این استقبال را حضور عطاران در این فیلم دانست.

فارغ از کیفیت سینمایی اثر، «گینس» در حال حاضر یکی از پرفروش‌های ماه رمضان است. فروش این بالای این فیلم بار دیگر نشان می‌دهد که فیلم‌های کمدی یکی از عوامل حیات گیشه در سینمای ایران هستند و در این رابطه فعالیت بازیگرانی مثل رضا عطاران در این سال‌ها کمک بسیاری به اقتصاد سینمای ایران کرده است. حال باید دید «گینس» با این ترکیب بازیگران می‌تواند همچنان در صدر فروش رمضان باقی بماند و ماه صیام را برای گیشهٔ سینما نیز تبدیل به ماهی پر برکت کند؟! این فیلم از روز چهارشنبه سوم تیرماه، در گروه سینمایی ماندانا به نمایش در آمده است.

«عصر یخبندان» در ظهر تابستان

نمی‌شود گفت «عصر یخبندانِ بهرام رادان» یا «عصر یخبندانِ مهتاب کرامتی» یا حتی فرهاد اصلانی؛ «عصر یخبندان»، فیلمِ مصطفی کیایی است. این فیلم بازیگر محور نیست. اما از حضور بازیگران توانا و شناخته شده‌ای بهره می‌برد. رادان، کرامتی، اصلانی، آنا نعمتی، محسن کیایی، ژاله صامتی و سحر دولتشاهی که برای بازیِ تأثیر‌گذارش در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل از جشنواره فیلم فجر شده ‌است.

بهرام رادان با حضور در بیش از ۳۰ فیلم در حدود ۱۵ سال، بازیگری پرکار به حساب می‌آید که همین امر نشان دهنده علاقه مخاطبان به اوست. استقبال از «آتش‌بس۲» (تهمینه میلانی) در ماه‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که کماکان علاوه بر چهرهٔ جذاب، محبوبیت خود را نیز حفظ کرده است. رادان که به عنوان جوانی‌ خوش‌چهره از سال ۷۹ کارش را آغاز کرد، بعدها با پیدا کردن جای پای خود در عالم سینما، با بازی در فیلم‌های «شمعی درباد» (پوران درخشنده) و «گیلانه» (رخشان بنی‌اعتماد) توانایی‌های خود را ثابت کرد تا بالاخره برای «سنتوری» (داریوش مهرجویی) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را از جشنوارهٔ فجر کسب کرد.

مهتاب کرامتی دیگر بازیگر اصلی «عصر یخبندان» که برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بلورین هم شده بود، آخرین فیلم‌های قابل توجهش را در سال ۹۰ بازی کرد: «اسب حیوان نجیبی است» (عبدالرضا کاهانی) و «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» (روح‌الله حجازی). او از سال ۷۷ تا ۹۳ در 30 فیلم بلند سینمایی و سه سریال تلویزیونی مطرح حاضر شده و در اغلب موارد هم با کارگردانان برجسته‌ای همکاری کرده است. جدا از جذابیت یا توانایی‌های بازیگری، کرامتی مدت‌هاست که به عنوان «سفیر حُسن نیت یونیسف» هم فعال است که همین امر او را به چهره‌ای مردمی و محبوب تبدیل کرده است. آخرین فیلمی که از او به نمایش درآمده «اشباح» مهرجویی است.

با نگاهی به لیست بازیگران فیلم به نظر می‌رسد کیایی هم از تاثیر انتخاب بازیگران شناخته شده در جذب مخاطب غافل نبوده و سازندگان فیلم هم روی این برگ برنده‌ی خود حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

فرهاد اصلانی هم چهره‌ای محبوب و شناخته شده در میان مخاطبان سینما و تلویزیون است. او با بازی‌های یک‌دست و خوبش در سریال‌های تلویزیونی از «امام علی» تا «مختارنامه» (هر دو از داوود میرباقری) بخوبی در خاطر مخاطبان ثبت شده که البته جز اینها در ۱۹ سریال دیگر نیز نقش‌های متفاوتی بر عهده داشته است.

اصلانی که جزو بازیگران مطرح تئاتر بوده است، با «روسری آبی» (بنی اعتماد: ۱۳۷۳) وارد سینما شده و در ۲۷ فیلم سینمایی بازی کرده است. در این مدت اصلانی نشان داده که نقش اصلی یا فرعی در کیفیت بازی او تأثیری ندارد و بازی‌های خوبش در فیلم‌های «من مادر هستم» (فریدون جیرانی) و «یه حبه قند» (رضا میرکریمی) در ذهن مخاطبان هنوز تازه است. اصلانی در حال حاضر «قصه‌ها»ی بنی‌اعتماد را بر پرده سینما دارد.

در کنار اینها با توجه به استقبال مخاطبان از «عصر یخبندان» در جشنواره فیلم فجر، نامزدی هفت سیمرغ بلورین و کسب دو سیمرغ (بازیگر مکمل زن و تدوین) و از طرفی موفقیت سه فیلم قبلی مصطفی کیایی، انتظار موفقیت این فیلم در گیشه داغ تابستان نابجا نیست. این فیلم هم از سوم تیر در گروه سینمایی استقلال به نمایش درآمده است.

پاداشِ صبوریِ تبریزی

سومین فیلمی که از سوم تیر به سرگروهی پردیس سینمایی زندگی اکران شده، فیلم «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» به کارگردانی کمال تبریزی است؛ فیلمی که در سال ۸۷ ساخته شد و گویا هرگز قرار نبود نمایش داده شود! اما با صبوری تبریزی در برابر توقیف‌ در دولت قبل و جرح و تعدیل‌های بی‌شمار در دوره اخیر، فیلم با دریافت تمامی مجوزها آماده اکران شد.

در این فیلم حسن معجونی بازیگر طناز تئاتر، سینما و تلویزیون در کنار هنرمند فقید مرحوم احمد آقالو بازی می‌کند. فارغ از لطفی که دیدن دوباره‌ی آقالو بر پرده سینما دارد، دیدن یکی از اولین نقش‌آفرینی‌های سینمایی معجونی نیز کنجکاوبرانگیز است. معجونی که کار در سینما را با فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» (کمال تبریزی) شروع کرده، در سومین فیلمش دومین همکاری با تبریزی را رقم زده است. او برخلاف حضور دیر هنگام و کم تعدادش در فیلم‌های سینمایی، با بازی‌های خوبش بر صحنهٔ تئاتر نزد بسیاری از هنردوستان شناخته شده‌است.

معجونی تا پیش از ماه رمضان سریال «شمعدونی» را روی آنتن تلویزیونی داشت که باعث شناخته‌تر شدنش نزد عموم مردم شده است و همین امر می‌تواند به فروش بیشتر فیلم نیز کمک کند. هرچند بودن نام کمال تبریزی در عنوان‌بندی هر فیلمی، نوید لحظاتی لذت‌بخش در مقابل پرده یا صفحهٔ نمایش را به مخاطب می‌دهد.

کمال تبریزی در مصاحبه با ایسنا گفته تغییرات اعمال شده در فیلم به حدی نبوده که به کلیّت فیلم لطمه بزند. با توجه به اینکه تبریزی فیلم‌های موفقی چون «لیلی با من است» و «مارمولک» را در کارنامه هنری‌اش دارد و حاشیه‌های ایجاد شده برای این فیلمش، شاید این انتظار وجود داشته باشد که این فیلم نیز مورد توجه قرار بگیرد.

با توجه به اینکه امسال فیلم‌های مفرح و کنجکاوی‌انگیز برای اکران رمضان انتخاب شده‌اند، به علاوهٔ تخفیف قیمت بلیت که برای ترغیب تماشاگران به رفتن به سینما در نظر گرفته شده است و اجرای طرح «از افطار تا سحر»، انتظار می‌رود رمضان امسال ماهی پر برکت هم برای روزه‌داران و هم برای سینماداران باشد.

انتهای پیام


6702128
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است