اقتصادی 06:00 - 04 تیر 1397

آخرین وضعیت اجرای برنامه اشتغال روستایی/تضمین تسهیلات تا۳۰۰میلیون

سید ابوالفضل رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تشریح روند اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری از محل اختصاص تسهیلات ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی گفت: تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در خردادماه در تمامی استان‌ها با روند جهشی در دو شاخص سرعت و دقت پرداخت شد.

وی ادامه داد: در صورتی که استانداران و دستگاه‌های اجرایی این روند را همراه با نظارت بر هدایت درست منابع ادامه دهند، امیدواریم تا پایان مرداد ماه تمام طرح‌ها و درخواست‌های دریافتی متقاضیان (در سامانه کارا) مورد بررسی قرار گیرد و به تصویب برسد و تا پایان شهریورماه نیز طبق دستور رئیس جمهور قرارداد تمام طرح ها با چهار بانک و موسسه عامل اجرای برنامه اشتغال روستایی منعقد شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: استان‌های کرمانشاه، یزد و خراسان جنوبی از جمله استان‌های فعال در اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری هستند که فعالیت آنها در اجرای این برنامه رضایت بخش است اما برخی استان‌ها از جمله اصفهان و کرمان نسبت به تعهدات برنامه متاسفانه عقب هستند، هر چند نسبت به گذشته روند بهتری دارند.

رضوی با بیان اینکه بر اساس دستور رئیس جمهور، تمام طرح‌های مصوب و مورد تایید متقاضیان باید تا پایان تیرماه منجر به انعقاد قرارداد با بانک‌ها و موسسات عامل می شد افزود: اما متاسفانه سه دلیل اصلی، باعث تاخیر در اجرای این برنامه شد تا در تکلیف جدید رئیس جمهور، پایان شهریورماه مهلت پایانی انعقاد قرارداد طرح های مورد تایید متقاضیان با موسسات و بانک‌های عامل باشد.

وی با اشاره به دلایل تاخیر در اجرای برنامه اشتغال روستایی گفت: نخست اینکه دستگاه‌های اجرایی باید در روند مطالعه و بررسی طرح‌های متقاضیان اهتمام ویژه تری داشته باشند، موضوع دیگر مشکل در فرایند ارائه ضمانت‌های بانکی یا آورده ۲۰ درصدی اولیه متقاضیان است که حتما موضوع ضمانت‌نامه‌های بانکی مندرج در دستورالعمل و آورده اولیه باید مورد توجه باشد؛ چالش سوم نیز عدم توجیه برخی از کارشناسان موسسات و بانک‌ها در شهرستان‌ها بود که در این زمینه مدیران عامل باید موضوعات مهم را به شعب خود ابلاغ کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: بنابر این، طبق دستور رئیس جمهور، تا شهریورماه باید قرارداد اجرای طرح‌های مورد تایید متقاضیان برای پرداخت تسهیلات با بانک ها و موسسات عامل منعقد شود اما با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات به صورت مرحله ای و به تناسب پیشرفت اجرای طرح مربوطه انجام خواهد گرفت ممکن است فرایند پرداخت به یک طرح تا پایان سال هم به طول بی انجامد اما آنچه که مهم است انعقاد قرارداد پرداخت تسهیلات به طرح ها با موسسات و بانک های عامل پرداخت کننده، تا پایان شهریورماه است.

رضوی همچنین درباره نحوه تضمین بازپرداخت این تسهیلات که ممکن است بنا به دلایلی ملک یا دارایی آنها قابلیت ارائه به عنوان ضمانت بانکی را نداشته باشد گفت: با هماهنگی وزیر کار،صندوق‌های ضمانت سرمایه گذاری مجاز هستند تا ۳۰۰ میلیون تومان مشروط بر دریافت سفته از متقاضیان، ضمانت نامه بانکی صادر کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه اشتغال روستایی و عشایری از دی ماه سال گذشته آغاز شد که بر اساس آن معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶ هزار میلیارد تومان) از صندوق توسعه ملی نزد چهار موسسه و بانک عامل صندوق کارآفرینی امید، بانک توسعه تعاون، پست بانک و بانک کشاورزی سپرده گذاری شد. همچنین معادل همین میزان اعتبار توسط موسسات و بانک های عامل با منابع صندوق توسعه تجمیع و در مجموع ۱۲ هزار میلیارد تومان برای طرح های متقاضیان راه اندازی اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و مرزی اختصاص یافت.

متقاضیان راه اندازی اشتغال روستایی و عشایری باید طرح و برنامه خود را در سامانه کارا ثبت کنند.

از محل اجرای برنامه اشتغال روستایی، ایجاد شغل برای ۱۲۰ هزار نفر با تمرکز بر روستاها، مناطق عشایری و مرزی هدف گذاری شده است. 


9821756
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است