اقتصادی 23:13 - 12 اسفند 1393
طهماسب مظاهری با اشاره به اعلام تورم صفر درصدی نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه امسال می‌گوید: نباید واقعیتی را که در جامعه وجود دارد، به شکل دیگر نشان داد و دولتی که بخواهد انتخابی یک شاخص اقتصادی را اعلام کند، خطا و به مردم خیانت کرده است.

اعلام انتخابی یک شاخص، خطا و خیانت به مردم است/ دولت آمار سازی نکند



،  طهماسب مظاهری، وزیر اسبق اقتصاد و رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در خصوص اعلام تورم صفر درصدی نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه امسال توسط دولت، اظهار کرد: شاخص‌های کلان اقتصادی یک همبستگی باهم دارند و قابلیت استفاده از آن‌ها به‌صورت است که یکی در درون دولت و توسط مسئولین که همه این شاخص‌ها را باهم بررسی می‌کنند و در نظر می‌گیرند تا یک تصویری از وضع اقتصاد به دست بیاورند که بتوانند بر اساس آن تصمیم‌گیری معقول و درستی انجام دهند تا شرایط بهتر شود.



وی با اشاره به اینکه همبستگی بین شاخص‌های اقتصادی باید باهم دیده شود افزود: مثلاً فردی نزد پزشک رفته و آزمایش خون می‌دهد. در آن آزمایش یک سری شاخص‌ها به او ارائه می‌دهند و این آزمایش شاخص‌هایی مانند قند، کلسترول و ... دارد و پزشک وقتی شاخص‌ها را بررسی می‌کند، همه شاخص‌ها را باهم می‌بیند و یک تصویری از وضعیت فرد به دست می‌آورد که وضعیت بیمار یا آن فرد چگونه است.

مظاهری با بیان اینکه دیدن همه این شاخص‌ها باهم معنی می‌دهد، گفت: اگر همه آن‌ها باهم دیده نشود و فقط یکی از شاخص‌ها مدنظر قرار گیرد و پزشک قضاوت نادرستی کرده است. در شاخص‌های اقتصادی هم این‌گونه است.



کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: باید همه شاخص‌های اقتصادی را باهم دید و بررسی کرد. برای کارشناسان همه شاخص‌ها باهم معنا دارد و همه از آن‌ها تصویر درست به دست می‌آید.



دولت تصویر واقعی از اقتصاد نشان دهد

وی با بیان اینکه کاربرد دوم شاخص‌ها این است که دولت آن را تهیه و به مردم اعلام می‌کند، است، عنوان کرد: دولت در این مورد هم باید این همبستگی و مجموعه شاخص‌های اقتصادی را باهم اعلام کند؛ تا یک تصویر واقعی از اقتصاد نشان دهد و دولتی که بخواهد صادق باشد، بایستی این کار را انجام دهد و مجموعه شاخص‌ها را باهم اعلام کند تا تصویر منطقی ارائه کرده باشد

مظاهری تصریح کرد: دولتی که بخواهد انتخابی  یک از شاخص‌های اقتصادی را اعلام کند و با آن‌یک نوع چشم‌بندی یک تصویر مورد دلخواه خود را از درون شاخص‌ها نشان دهد همان‌طور که دولت‌های قبلی و دولت قبل آن را انجام می‌داد، خطا کرده است.



دولت و شخص رییس‌جمهور خطا کرده‌اند و از آن درس نگرفتند

رئیس‌کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: این دولت و شخص رییس‌جمهور هم در ابتدای سال با اعلام شاخص رشد اقتصادی این کار را انجام دادند که به نظر من این خطا است و رییس‌جمهور از آن درس نگرفت و این بار هم با اعلام شاخص تورم نقطه به نطفه دوباره این کار را تکرار کرد.



وی با بیان اینکه تورم مجموعه‌ای از شاخص‌هایی است که باهم کار می‌کنند، گفت: تورم نقطه‌به‌نقطه (تورم ماهانه) نشان می‌دهد این ماه نسبت به ماه قبل تغییرات چقدر بوده و تورم سالانه یک ماه از این سال را نسبت به ماه مشابه سال قبل بررسی می‌کنند؛ که چه میزان بوده و یا مثلاً متوسط شاخص تورم بررسی و اعلام می‌کنند.



کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شاخص‌ تورم عمده‌فروشی در تورم خرده‌فروشی تأثیر می‌گذارد، بیان داشت: اگر نرخ رشد تورم عمده‌فروشی از خرده‌فروشی سبقت بگیرد، نشان داده می‌شود که پتانسیلی برای گران شدن کالا و خدمات در ماه‌های آینده وجود دارد و یا بلعکس اگر نرخ رشد تورم عمده‌فروشی از خرد فروشی کمتر شود در آینده به سمت کاهش قیمت‌ها می‌رویم.



در آمار سازی تجربه‌داریم

مظاهری اضافه کرد: در تولید هم همین‌طور است، بررسی تولید ناخالص داخلی یعنی اینکه ماه قبل نسبت به ماه مشابه سال قبل نسبت به روند آن چگونه بوده است و یا نسبت به تفکیک بین اجزای شاخص رشد اقتصادی در بخش‌های مسکن، نفت و بخش‌های دیگر می‌تواند به معنی‌دار باشد و باید با شاخص‌های اقتصادی را باهم دیگر دید تا یک تصویری ارائه واقعی ارائه کند.



رئیس‌کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه در یک ماه رشد شاخص GMP نسبت به ۴ روز قبل افزایش را نشان دهد با فرض این‌که درست محاسبه کرده و عدد سازی نکرده باشند، گفت: در عدد سازی و آمار سازی تجربه‌داریم که در دولت قبلی نرخ رشد اقتصادی ۵ و یا و ۶ درصد اعلام می‌شد، اما در دولت معلوم شد که رشد اقتصادی ۱.۵- بوده که عدد سازی کردند و این خیانت به مردم است.



اعلام تورم صفر درصدی باهدف فریب مردم بوده است؟!

وی با بیان اینکه فرض بر این‌که این دولت هم‌عدد سازی نمی‌کند و ماه آینده معلوم می‌شود و انشا ا... که این‌طور باشد، بیان کرد: به صورت انتخاب شده یک شاخص را مدنظر گرفتن و اعلام و بعد بر اساس این شاخص نتیجه‌گیری کلی کردند، کار خبت و خطایی است که متأسفانه شاهد آن بودیم و انجام دادند.



مظاهری با اشاره به اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه‌ای که بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه قبل (دی‌ماه) شاخص صفر بوده است، گفت: این را به‌عنوان یک تورم صفر درصدی اعلام کردند که کار صحیحی نیست و یا با غفلت و بی‌توجهی یا باهدف فریب مردم بوده که همه این موارد بد است.



قیمت گوجه‌فرنگی شاخص گرانی بود

وی با بیان اینکه از رییس جمهور که انتظار نمی‌رود که چنین کاری را انجام دهد، افزود: از رییس‌جمهور قبل انتظار می‌رفت و او این کار را انجام می‌داد مثلاً شاخص گرانی را بر اساس قیمت گوجه‌فرنگی درب منزل خود محاسبه می‌کرد و البته با نرخی که به او می‌فروختند نه باقیمتی که در آن منطقه بود و این را مبنای گرانی در مملکت قرار می‌داد.



رئیس‌کل سابق بانک مرکزی با اعلام اینکه این دولت هم در اعلام شاخص رشد اقتصادی در ابتدای سال فرض کنیم که صادقانه بررسی کرده و عدد آن به دست آورده باشند، گفت: انتخابی نشان دادن و نتیجه‌گیری کلی کردند، خطا است، خطایی غیرقابل‌قبول.



دولت این روش را تکرار نکنند

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: به‌عنوان یک کارشناس مشفق و با دل مشوقانه به رییس‌جمهور توصیه می‌کنم که در این مدت باقی‌مانده از عمر این دولت و اگر در دولت بعدی هم بودند، حتماً و حتماً دیگر این روش را تکرار نکنند که از یک شاخص انتخابی استفاده  کرده و نتیجه کلی بگیرند.



مظاهری گفت: نباید یک واقعیتی را که در جامعه وجود دارد، به شکل دیگر نشان داد و این خطایی است که از سوی یک رئیس‌جمهور برای من به‌عنوان یک کارشناس قابل‌قبول و قابل‌بخشش نیست./تراز/110


5970035
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است