استانی 19:15 - 01 اردیبهشت 1393
شیراز- ایرنا - به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس (10 اردیبهشت)گروهی از عشایر این استان ، روز دوشنبه با پای پیاده از مقابل حرم مطهر احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) به سمت خلیج فارس حرکت کردند.

به گزارش ایرنا مدیر کل امور عشایر استان فارس ، در این مورد بیان داشت:این گروه از عشایر با پوشش محلی خود مسافت 400 کیلومتری شیراز تا دلوار از توابع شهرستان تنگستان استان بوشهر را پیاده طی می کنند.



صادق نکوییان افزود:این عشایر غیور روز هشتم اردیبهشت با حضور در شهر دلوار زادگاه رییسعلی دلواری از سرداران دلیر جنوب در قیام مقابله با استعمار انگلیس و تجدید عهد با این سردار افتخار آفرین کشور، هم پیمان می شوند که تا آخرین قطره خونشان از انقلاب اسلامی و نام خلیج فارس دفاع خواهند کرد.



وی بیان کرد:همچنین این گروه عشایری در روز 10 اردیبهشت در کنار خلیج همیشه فارس به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی خواهند پرداخت.



مدیر کل امور عشایر استان فارس افزود:شرکت کوچ ایل قشقایی فیروزآباد فارس به عنوان متولی این حرکت ارزشمند با دعوت از اقوام کرد، لر، ترکمن ، بختیاری و آذری مبادرت به برگزاری این برنامه کرد.



رییسعلی دلواری در سال ۱۲۶۱خورشیدی در روستای دلوار از توابع تنگستان استان بوشهر تولد یافت . دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال می کردند، پاسداری از بوشهر و دشستسان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال کشور.



جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رییسعلی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگرتا سال ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسی ها نتوانستند بر رییسعلی و یارانش برتری یابند. سرانجام این سردار غیور جنوب در محلی به نام ˈتنگک صفرˈ هنگام شبیخون به قوای بریتانیا از سوی فردی نفوذی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی به شهادت رسید.



پیکر او ابتدا در نزدیکی حرم امامزاده ای در روستای ˈکله بندˈ بوشهر به خاک سپرده شد. اما به موجب وصیت رییسعلی، او را در جوار حرم حضرت علی (ع)در وادی السلام نجف به خاک سپردند.ک/2



7374 /679

انتهای پیام /*


3542034
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است